לממשל ביידן אין תוכנית ברורה ל"רש"פ מחודשת"

הרש"פ מתנגדת לדרישה האמריקנית לעריכת רפורמות מקיפות במבנה שלה והחלשת כוחו הפוליטי של מחמוד עבאס. ממשל ביידן יצטרך להפעיל לחץ כבד על יו"ר הרש"פ כדי שדרישותיו יתקבלו, מחמוד עבאס ינסה להתחמק.

 בשבוע שעבר ביקר היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן ברמאללה והוא דן עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ועם חלק מבכירי הרש"פ בעריכת רפורמות מקיפות ברש"פ ובהעברת סמכויות השלטון שלה גם לרצועת עזה אחרי המלחמה.

ממשל ביידן רואה במלחמה ברצועת עזה הזדמנות לכפות על הרש"פ רפורמות, לחזק את מעמדה הרעוע ברחוב הפלסטיני ולדחוק בעדינות הצידה את מחמוד עבאס בן ה-88 מהבמה הפוליטית.

הממשל האמריקני ניסה בשנתיים האחרונות לשכנע את יו"ר הרש"פ לבצע את הרפורמות אך הוא התחמק, נראה כי כעת הגיע רגע האמת שלו.

הממשל  רוצה להזרים דם חדש לרש"פ ועל פי גורמים בתנועת פת"ח, היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן העלה כמה רעיונות.

א.מינוי סגן ליו"ר הרש"פ- אין תפקיד כזה במבנה הנוכחי של הרש"פ והדבר מחייב פירסום צו נשיאותי בנושא, אי אפשר לחוקק חוק מכיוון שיו"ר הרש"פ פיזר לפני כמה שנים את הפרלמנט שבו היה רוב לתנועת חמאס.

ב. מינוי ראש ממשלה חדש שיהיה טכנוקרט ולא ישתייך לשום פלג פוליטי פלסטיני.

ראש הממשלה החדש וסגן יו"ר הרש"פ יקבלו על פי הדרישה האמריקנית סמכויות נרחבות מיו"ר הרש"פ שכוחו הפוליטי יצומצם.

הממשל מנסה להסתכל קדימה ל"יום שאחרי" מחמוד עבאס ומחפש דמות שיכולה להיכנס במהירות לנעליו אחרי ירידתו מהמפה הפוליטית, הרפורמה הזו היא בעצם תחליף לבחירות חדשות, לא ניתן כעת לקיים בחירות בגלל המלחמה ברצועת עזה והממשל חושש שגם אחרי המלחמה עריכת בחירות תעלה מחדש את תנועת חמאס לשלטון בגדה וברצועה.

ג. בניית כוח ביטחון פלסטיני מיוחד למלחמה בטרור שיימנה כחמשת אלפים אנשי ביטחון שיעברו אימונים של חצי שנה במצרים וירדן.

ד.הפסקת תשלום המשכורות החודשיות למחבלים ולבני משפחותיהם.

ה. הפסקת ההסתה באמצעי התקשורת ובמערכת החינוך.

ו. בניית מנגנוני פיקוח הדוקים למלחמה בשחיתות במנגנוני הרש"פ.

גורמים ברש"פ טוענים כי מדובר בסיעור מוחות בלבד עם הממשל האמריקני שממתין עד שישראל תגבש את עמדתה הסופית בנושא כדי להציע הצעות ספיציפיות יותר, בכל מקרה הרש"פ מתנגדת לכל רפורמה חדשה שמציעה ארה"ב.

בצמרת פת"ח חוששים מהדרישה האמריקנית שימונה סגן ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, מינוי כזה יחריף את קרב הירושה ברש"פ, על פי גורמים ברש"פ , חוסיין א-שיח', מקורבו של יו"ר הרש"פ כבר החל בפעילות לובינג כדי להתמנות לתפקיד ולצבור יתרון על פני יריביו הפוליטיים.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח מעריכים כי ממשל ביידן יצטרך להפעיל לחץ כבד על יו"ר הרש"פ כדי שדרישותיו יתקבלו, מחמוד עבאס ינסה להתחמק, הוא איננו מוכן בערוב ימים לוותר על אף אחת מסמכויותיו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי