יחיא סינוואר מטרפד עסקה זמנית חדשה

המשא ומתן על עסקה חדשה לשחרור החטופים שוב נקלע למבוי סתום והנהגת חמאס דוחה את הצעות ישראל ועומדת על דרישתה להפסקת המלחמה. על פי גורמים בחמאס, יחיא סינוואר הוא שמטרפד את המגעים לעסקה ומנסה להכתיב להנהגת חמאס בחו"ל את אופן ניהול המשא ומתן ותנאיו.

כדאי להוריד את רמת הציפיות מעסקה חדשה לשחרור החטופים הישראלים בקרוב, גורמים מצרים טוענים כי הנהגת חמאס דחתה את ההצעה הישראלית לשחרור 40 חטופים בתמורה לשבוע של הפוגה בלחימה וסיוע הומניטארי נרחב.

תנועת חמאס מתעקשת על עמדתה כי לא יהיה שום משא ומתן על עסקה חדשה לפני הכרזת הפסקת אש מלאה ומוחלטת.

גורמים מדיניים בישראל אומרים כי הנהגת חמאס מקשיחה עמדות ומעלה דרישות שרחוקות מהמציאות.

גורמים בחמאס ברצועת עזה טוענים כי יחיא סינוואר הוא שמטרפד את המגעים לעסקה חדשה והוא שרוצה להכתיב להנהגת חמאס בחו"ל איך לנהל את המשא ומתן בטענה שהוא זה שנמצא בחזית, הוא שהביא לחמאס את ההישג הצבאי ב-7 באוקטובר והוא שמכיר יותר טוב את ההנהגה הישראלית ויודע כיצד ללחוץ עליה ולסחוט ממנה וויתורים.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח ב-18 בדצמבר על מתיחות בין יחיא סינוואר לבין הנהגת חמאס בחו"ל גם על רקע המגעים שמנהלת הנהגת חמאס עם הרש"פ לגבי "היום שאחרי" המלחמה ברצועת עזה.

יחיא סינוואר דרש מהנהגת חמאס להפסיק את המגעים עם הרש"פ בטענה שהמלחמה לא הסתיימה וכי מוקדם מדי להתפשר עם הרש"פ ולהסכים לשלטון משותף עמה ברצועת עזה.

גורמים ברצועת עזה המקורבים לחמאס מספרים כי יחיא סינוואר זועם על הנהגת חמאס בחו"ל שנהנית מחיים טובים בחו"ל בעוד הוא והצמרת הצבאית של הארגון נלחמים נגד ישראל מתוך המנהרות ברצועת עזה וכי הוא לא יאפשר לה לעשות שום עסקה עם הרש"פ או עם ישראל ללא אישורו.

יחיא סינוואר מחזיק כיום בקלף החזק ביותר שיש לחמאס נגד ישראל והוא יותר מ-100 חטופים ישראלים, הוא גם מתואם היטב עם הנהגת הג'יהאד האסלאמי ברצועה שמחזיקה ב-30 חטופים ישראלים ולא תעשה שום מהלך בלעדיו.

לכן, הוא מנסה להכתיב את אופן המשך המלחמה נגד ישראל, הוא בטוח שהוא יאמר את המלחמה האחרונה ויוכל לסחוט את ישראל למרות ההישגים שלה במלחמה עד כה, לטענתו, הוא יכול להחזיק מעמד במלחמה עוד כמה חודשים וישראל לא תוכל להביא לשחרור כל החטופים.

גורמים בחמאס טוענים כי הדרג המדיני בישראל נתון תחת לחץ רב להשיג עסקה כלשהיא לשחרור חלק מהחטופים.

מוחמד נזאל, בכיר בחמאס, לעג אמש לישראל שלטענתו " מתחננת בפני קטאר ומצרים להפסיק את הלחימה" וחזר על הדרישה כי ישראל חייבת להסכים להפסקת המלחמה לגמרי כתנאי לחידוש המשא ומתן.

נראה כי העמדה של יחיא סינוואר נובעת  מכמה סיבות, כנראה שהוא מכין הפתעות נוספות  לישראל והוא גם בטוח כי במקרה הגרוע ביותר הוא יצליח לממש את  תוכנית המגירה שהכין להימלט למצרים ביחד עם הצמרת הצבאית של חמאס עם מגן אנושי של כמה מהחטופים הישראלים.

חשוב לו להיות זה שאומר את המילה האחרונה וזה שיכול להציג "תמונת ניצחון" כי שרד את המלחמה.

בהנהגת חמאס בחו"ל יש כאלה הסבורים כי הוא סובל משגעון גדלות וכי הוא לא יכול להכתיב לתנועה את הקו המדיני לאחר שסיבך קשות את המלחמה ברצועת עזה באופן כזה שהתנועה עלולה להפסיד בה את שלטונה מאז 2007.

נראה כי המתנגד העיקרי שלו הינו ח'אלד משעל, בין השניים יש חילוקי דעות חריפים עוד ממבצע "צוק איתן" ב-2014.

במצב שנוצר כעת, ישראל חייבת להגביר עוד יותר את הלחץ הצבאי על אזור ח'אן יונס שבו מסתתרת על פי ההערכה ההנהגה הצבאית של חמאס, הדרך המשפיעה ביותר על יחיא סינוואר הינה שפת הכוח, אותה הוא מבין היטב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי