הדילמה של ישראל: שחרור חטופים או הכרעת חמאס

רגע ההכרעה של הדרג המדיני מתקרב והוא יצטרך לבחור בין אופציית חיסול ההנהגה הצבאית של חמאס לבין הריגתם של החטופים הישראלים בידי חמאס. מדובר בדילמה מנהיגותית חשובה שאי אפשר להתחמק ממנה, חייבת להתקבל החלטה ברורה.

המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס נקלע, כצפוי, למבוי סתום והנהגת חמאס דחתה על הסף את ההצעות הישראליות המשופרות לעסקת שחרור חטופים תמורת הפסקת אש ארוכה, שחרור מחבלים בכירים, וביניהם מחבלים רוצחים, והכנסת סיוע הומניטארי לרצועת עזה.

ישראל נמצאת בדילמה קשה שבסופה היא תצטרך לקבל החלטות כואבות.

מחד גיסא, היא איננה יכולה להפקיר את בני הערובה שנחטפו ב-7 באוקטובר בידי מחבלי חמאס לרצועת עזה, יש לה חובה מוסרית כלפיהם להחזירם לישראל ולשחרר מספר גדול ככל האפשר של החטופים, היא חייבת לדבוק בעיקרון "פידיון השבויים" שהינו עיקרון חשוב מאוד ביהדות. היא חייבת להמשיך ולקיים את המסורת של צה"ל שאיננו משאיר את שבויו מאחור ועל הדרג המדיני מוטלת החובה להחזיר את כל הבנים הביתה מהשבי.

מאידך גיסא, היא חייבת לחסל את התשתית הצבאית של חמאס ברצועת עזה ואת ההנהגה הצבאית של הארגון אשר הקיפה את עצמה בחגורה של חטופים ישראלים כדי שישמשו לה כמגן אנושי מפני צה"ל.

הדרג המדיני חייב להשיג את חיסול הצמרת הצבאית של חמאס גם אם פירוש הדבר סיכון חייהם של החטופים הישראלים.

לחיסול ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר יש חשיבות צבאית גדולה והדבר יכול להוות את נקודת השבירה של חמאס בדרך לסיום המלחמה או קיצורה, דבר שיחסוך בחיי אדם רבים.

ההחלטה היא של הדרג המדיני הבכיר ביותר, כבר היו אירועים דומים בעבר מבחינה עקרונית שבה התחייבה  קבלת החלטה מנהיגותית קשה.

למשל,בחודש מאי 1974 לאחר שחולייית טרור של ארגון החזית הדמוקרטית (חז"ד) השתלטה על בית ספר בישוב מעלות והחזיקה עשרות בני נוער ישראלים כבני ערובה ודרשה את שחרורם של 20 מחבלים מהכלא הישראלי בתמורה לשחרור בני הערובה.

ניתנה ההוראה לתקוף את חוליית המחבלים ובהתקפה נהרגו 22 צעירים ישראלים ועוד עשרות נפצעו.

כעת נראה שמדובר בתרחיש דומה, מה יקרה אם המודיעין הישראלי יביא את "ידיעת הזהב" על מקום מסתורה של ההנהגה הצבאית של חמאס המוקפת על ידי החטופים הישראלים שמשמשים כמגן אנושי שלה?

האם הדרג המדיני ייתן את העדיפות לחיסול ההנהגה הצבאית של חמאס על פני שיחרור בני הערובה הישראלים?

הדרג המדיני ביטחוני בישראל מנסה להלך בין הטיפות, הוא מציע בעצם עסקה חלקית לחמאס כדי לנסות ולהציל את חייהם של כמה שיותר חטופים.

גורם מדיני בכיר אומר כי הדרישה של חמאס לשחרור חמשת אלפים מחבלים, שבערך 400 מהם הם רוצחים, תמורת כל החטופים הישראלים הוא דרישה ששום ממשלה בישראל אינה יכולה להסכים לה, במיוחד לאחר "עסקת שליט" ב-2011, שישראל שילמה עליה מחיר כבד.

חמאס גם דורשת בתמורה את נסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה לפני ביצוע העסקה ומנסה לכפות על ישראל מצב שבו היא נשארת בשלטון ברצועה, פירוש הדבר תבוסה מוחלטת של ישראל.

הדרג המדיני ביטחוני ייאלץ להחליט באיזה תרחיש לבחור, רגע ההכרעה מתקרב במהירות ככל שכוחות צה"ל מתקרבים למקום המסתור של הנהגת חמאס בח'אן יונס.

ההחלטה היא בידי קבינט המלחמה הישראלי, מדובר בהתלבטות הרת גורל אבל ההחלטה חייבת להתקבל לכאן או לכאן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי