ממשל ביידן נתקל בקשיים גדולים להקים "רש"פ מחודשת"

ממשל ביידן נתקל בהתנגדות של ממשלת נתניהו ושל הרש"פ להקים "רש"פ מחודשת" שתשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה. הממשל מנותק מהמציאות, גם ישראל וגם הרש"פ אינן מקבלות את החזון שלו לגבי עתיד רצועת עזה ומחמוד עבאס חושש לאבד את שלטונו.

הועד הפועל של אש"פ בראשותו של מחמוד עבאס התכנס ב-25 בדצמבר ברמאללה לדון בהתפתחויות המדיניות בעקבות המלחמה ברצועת עזה, בישיבה הובעה התנגדות עזה לרעיון האמריקני להקים ממשלה פלסטינית שתנהל את הגדה והרצועה ושלא תהיה כפופה לאש"פ.

ממשל ביידן מתכנן להקים "רש"פ מחודשת" כדי שתשלוט בגדה וברצועת עזה, אך עד כה הממשל לא הצליח להשיג את הסכמתה של ישראל  לרעיון הזה.

ממשל ביידן רוצה לשלב ברש"פ דמויות חדשות כדי לשפר את תדמיתה השלילית מאוד של הרש"פ ברחוב הפלסטיני בגלל מעשי השחיתות שמיוחסים לה ושיתוף הפעולה הביטחוני שלה עם ישראל.

הרש"פ התנגדה בתחילה לדרישת הממשל לחזור לרצועת עזה ולנהל אותה לאחר שחמאס גירש אותה מהרצועה בשנת 2007, אבל כעת היא מקבלת בהדרגה את העיקרון הזה אחרי הבטחות אמריקניות כי יהיה זה שלב בדרך להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגדה וברצועה.

זה התנאי שלה.

ממשל ביידן הבטיח לפלסטינים כי כל ממשלה חדשה שתקום תהיה כפופה ליו"ר הרש"פ  מחמוד עבאס, הפלסטינים מתנים זאת ביצירת "אופק מדיני" ברור אחרי המלחמה ברצועת עזה להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

גורמים בכירים ברש"פ מטילים ספק רב ביכולת האמריקנית להתגבר על הגורמים הקיצוניים בממשלת נתניהו, עד עכשיו הממשל מתקשה לשחרר סכום של 140 מיליון דולר מכספי המיסים שגובה ישראל ושמוקצים לרצועת עזה.

ממשל ביידן מתכנן להזרים דם חדש לרש"פ תחת הנהגתו של מחמוד עבאס ורוצה להכשיר כוחות ביטחון פלסטינים בהקדם ,שיעברו אימונים בירדן ובמצרים, כדי שיוכלו להתפרס ברחבי הרצועה.

נביל אבו רודינה, דובר הנשיאות הפלסטינית, אומר כי הממשל מדבר על היום שאחרי המלחמה וכי גם אם הרש"פ תסכים לתוכניותיו יהיה קשה לבצע אותן מכיוון שישראל מתנגדת להן והיא רוצה להחליש את הרש"פ ולא לחזק אותה.

לרש"פ יש בעיות כספיות קשות והיא לא משלמת משכורות אפילו למשמר הנשיאותי שמאבטח את יו"ר הרש"פ, למנגנוני הביטחון הפלסטינים ולפקידי הרש"פ ברצועת עזה.

ישראל מעכבת את העברת הכספים למשכורות עד שתוודא כי מי שיקבל אותן ברצועת עזה איננו קשור לטבח הנורא שהיה ב-7 באוקטובר בישובי עוטף עזה.

האיחוד האירופי הבטיח לרש"פ להעביר לה סיוע כספי בסך 130 מיליון דולר לתשלום המשכורות אך בכירים ברש"פ מטילים בכך ספק רב.

המלחמה ברצועת עזה נמשכת ואין סימנים כרגע להפסקת אש באופק.

מאז ה-7 באוקטובר ניכרת ירידה חדה מאוד בפופולאריות של מחמוד עבאס ברחוב הפלסטיני וכוחה של חמאס מתחזק עוד יותר.

על פי סקר שעשה באחרונה המרכז למחקרים מדיניים ברמאללה, 88 אחוזים מהפלסטינים רוצים בהתפטרותו המיידית של מחמוד עבאס מתפקידו.

האמריקנים בוחנים שמות שונים כדי לשלב אותם בממשלה הפלסטינית החדשה, מוזכרים שמותיהם של סלאם פיאד, ראש הממשלה לשעבר, נאצר אלקידווה, אחיינו של יאסר ערפאת ושר החוץ לשעבר ועוד אישים.

אבל הרש"פ מתחמקת מממשל ביידן ומנסה למסמס כל שינוי אפשרי.

גורמים בכירים ברש"פ מזהירים כי לחץ מסיבי על יו"ר הרש"פ מצד ממשל ביידן עלול להביא לקריסת הרש"פ.

נוכח הקשיים האלה מצד הרש"פ וישראל, ספק רב אם הנשיא ביידן יוכל לבצע את תוכניתו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי