חמאס מתכנן להחליש את השלטון הצפוי של הרש"פ בעזה

חמאס נערך לאפשרות כי ישראל תצליח לערער במידה ניכרת את שלטונו ברצועת עזה בעקבות ההתקדמות הצבאית של צה"ל בשטח הרצועה. חמאס דורש מישראל את שחרורו מהכלא של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי , יריבו של יו"ר הרש"פ, מתוך הנחה ששחרורו יסייע לטרפד את תוכנית ארה"ב להקמת" רש"פ מחודשת".

צמרת הרש"פ מודאגת מאוד מהידיעות באמצעי התקשורת כי תנועת חמאס דורשת מישראל את שחרורם של בכיר פת"ח מרוואן ברגותי ושל אחמד סעאדאת, מנהיג החזית העממית, העצורים בכלא הישראלי במסגרת עסקת שחרור החטופים הישראלים שגורלה עדיין לא ברור.

מייד לאחר הטבח ב-7 באוקטובר העביר שב"ס את מרוואן ברגותי לבידוד בכלא "רימונים" כדי למנוע ממנו תיאום כל פעילות עם גורמי טרור בתוך בתי הכלא או מחוצה להם.

הרש"פ איבדה את מעמדה ברחוב הפלסטיני וכוחה של תנועת חמאס התחזק מאוד, במיוחד לאחר הטבח שעשתה בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, רוב הציבור הפלסטיני איננו מאמין יותר בהסכם אוסלו ובפתרון 2 המדינות ודוגל במאבק המזויין נגד ישראל.

למרות הירידה במעמדה של תנועת פת"ח ברחוב הפלסטיני ועליית כוחה של תנועת חמאס, בכיר תנועת פת"ח מרוואן ברגותי, אדריכל הטרור של האינתיפאדה השניה שמרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי על רצח ישראלים, זוכה לפופולאריות גדולה בדעת הקהל בשטחים והוא המוביל בסקרים הפלסטינים כיורש המועדף לראש הרש"פ מחמוד עבאס.

גם קבוצות הטרור החדשות שקמו בצפון השומרון בשנתיים האחרונות, שבחלקן יש פעילים חמושים של תנועת פת"ח, זוכות לתמיכה גדולה של הרחוב הפלסטיני.

מרוואן ברגותי זהיר מאוד ביחסו לתנועת חמאס, הוא מעריך שהיא מחזיקה את המפתח לשחרורו מן הכלא הישראלי, הוא מפגין כבוד רב אליה ומקפיד לקרוא פומבית לאחדות לאומית.

אחרי שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס טירפד את שחרורו במסגרת עסקת שליט ב-2011, הבטיח מנהיג חמאס אסמעיל הניה לרעייתו של ברגותי כי שמו יכלל בכל עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל.

החשש של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס גובר מהאפשרות ששחרורו של מרוואן ברגותי יערער את מעמדו בתוך תנועת פת"ח ואת יציבות שלטונו, גם החבורה המקיפה את מחמוד עבאס ובהם חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ ומאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלסטיני, חוששת מאוד מכך ופועלת אצל ישראל וארה"ב ומזהירה אותן מפני הסכנה בשחרורו מהכלא ליציבותה של הרש"פ.

ההצהרות האחרונות של חוסיין א-שיח' כי הרש"פ תבוא חשבון עם חמאס אחרי המלחמה רק הגבירו את השנאה ברחוב הפלסטיני לרש"פ.

על פי גורמים בחמאס, הנהגת התנועה רוצה לנצל כל עסקת חילופי שבויים גדולה עם ישראל כדי לשחרר מחבלים בכירים מתנועת פת"ח שמהווים אופוזיציה גדולה ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי לטרפד את תוכניתו של הנשיא ביידן להקמת "רש"פ מחודשת" שתילחם נגד הטרור ושתהייה מקובלת על ישראל.

מרוואן ברגותי הוא המועמד המוביל למטרה הזו של חמאס, הוא מקובל מאוד על הרחוב ביהודה ושומרון ורצועת עזה ואף זכה לכינוי "נלסון מנדלה הפלסטיני".

בחמאס מעריכים כי שחרורו של מרוואן ברגותי מהכלא הישראלי יגביר עוד יותר את התמיכה לתנועה בקרב הציבור הפלסטיני וכי תהייה זו סוכריה  גדולה לפיצוי על האסון הגדול שנגרם לרצועת עזה בעקבות מתקפת ה-7 באוקטובר, הנהגת חמאס רוצה להראות לפלסטינים כי היא איננה דואגת רק לשחרור מחבלים משורות חמאס אלא מכל הפלגים הפלסטינים,הדבר עשוי לסייע לה בדרישתה לרפורמות מקיפות באש"פ וקבלת המעמד של הפלג המוביל בארגון במקום תנועת פת"ח.

שחרור מחבלים המהווים "סמלים של המאבק הפלסטיני נגד ישראל " עומד תמיד בדרישות של חמאס במגעים לכל עסקת חילופי שבויים עם ישראל.

כרגע אין התקדמות לקראת עסקת חילופי שבויים חדשה, אם נגיע לרגע הזה הדרג המדיני בישראל חייב לזכור כי שחרורו של מרוואן ברגותי מהכלא איננו רק סכנה ביטחונית גדולה, הוא עלול גם לטרפד בעתיד את השלטון הפלסטיני החדש שישראל רוצה שיקום ברצועת עזה אחרי מיטוט שלטון חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי