לקראת עימות ישראלי מצרי בנושא "ציר פילדלפי"?

מצרים עדיין לא הגיבה רשמית על דברי ראש הממשלה נתניהו בדבר הצורך של ישראל לשלוט ב"ציר פילדלפי". שליטה ישראלית בציר הזה היא סיוט מבחינתה של תנועת חמאס שמנצלת את הציר להברחות נשק מאזור סיני לרצועת עזה וכנתיב מילוט של בכירי חמאס.

גורמים מצרים טוענים כי ישראל גיששה בימים האחרונים אצל קהיר כדי לשכנע אותה להגיע להבנות על כניסת כוחות של צה"ל לאזור "ציר פילדלפי" על גבול רצועת עזה עם מצרים.

זאת לאחר ההצהרה של ראש הממשלה נתניהו ב-30 בדצמבר כי "אזור ציר פילדלפי חייב להיות תחת השליטה הישראלית".

לטענת המצרים, על פי הנספח הצבאי המיוחד של הסכם השלום בין ישראל למצרים משנת 1979 שעוסק בפריסת הצבאות של שתי המדינות באזור,כניסת כוחות צה"ל לאזור חייבת להיעשות בהסכמתה של מצרים.

מצרים נוטה להתנגד לכך אם ישראל תבקש זאת באופן רשמי, אולם ההערכה בישראל היא כי היא תגלה גמישות בנושא נוכח הקשרים הביטחוניים ההדוקים בין שתי המדינות, מצרים נעזרה רבות בישראל במלחמתה נגד שלוחת דאע"ש בצפון סיני שעושה פיגועים נגד כוחות הביטחון המצרים.

הרבה תלוי גם בעמדה האמריקנית, ארה"ב מעוניינת מאוד בחיסול התשתית הצבאית של חמאס ברצועת עזה והיא יכולה להפעיל לחץ על מצרים בעניין הזה, מצרים תתקשה להתנגד לבקשה אמריקנית מפורשת בנושא.

ישראל נסוגה מרצועת עזה בשנת 2005 במקומה נכנסת לשטח הרש"פ  ואחרי שהיא גורשה על ידי חמאס בשנת 2007 מרצועת עזה תפסה תנועת חמאס את אזור "ציר פילדלפי".

המצרים מכחישים קיומן של מנהרות מתחת ל"ציר פילדלפי" דרכן עובר נשק מסיני לחמאס, לטענתם הם השמידו את כל מנהרות ההברחה בשנת 2014, גורמי ביטחון בישראל טוענים כי הנשק הרב שמוברח ממצרים לרצועת עזה נכנס דרך המנהרות הקיימות מתחת ל"ציר פילדלפי" וגם דרך מעבר רפיח עצמו.

המבריחים משחדים בסכומי כסף גדולים את הקצינים המצרים במעבר ומעבירים את הנשק במשאיות לתוך הרצועה.

ההודעה של ראש הממשלה נתניהו בעניין נתפסת כהצהרת כוונות ישראלית שמופנית למצרים ולארה"ב ,למרות שקבינט המלחמה עדיין לא קיבל החלטה בנושא.

בסופו של דבר מה שיקבע היא הנחישות הישראלית מול ארה"ב ומצרים, אין שום טעם למלחמה הזו מבלי שליטה מוחלטת של ישראל על אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" כדי לעצור את הברחות הנשק  העצומות לחמאס מאיראן דרך מצרים.

אם ישראל לא תשלוט באזור הזה לא יושגו מטרות המלחמה שקבע הקבינט הביטחוני.

בחמאס מודאגים מאוד מהאפשרות שישראל תגיע להבנות ביטחוניות עם מצרים בנושא "ציר פילדלפי", הדבר עלול לסכל את ציר הברחות הנשק ממצרים לרצועה שעליו סומך יחיא סינוואר שמתכנן להתאושש מהכיבוש הישראלי של אזור ח'אן יונס, כמו כן, סינוואר חושש שישראל תסגור את המנהרות באזור שמקשרות בין חצי האי סיני לרצועת עזה ובכך תמנע אפשרוץת של בריחת מחבלים של חמאס לשטח מצרים או הברחה של החטופים הישראלים מאזור ח'אן יונס לשטח מצרים.

שליטה ישראלית על אזור רפיח, על "ציר פילדלפי" ועל מעבר רפיח עצמו היא הסיוט של חמאס, בכך תשלים ישראל את השליטה על כל נקודות הכניסה והיציאה אל רצועת עזה וממנה ותהווה תקדים חשוב במלחמה נגד חמאס.

הדבר יאפשר לישראל שליטה ביטחונית מלאה ברצועת עזה וגם את האפשרות לגרש פלסטינים מרצועת עזה לחצי האי סיני, דבר שמצרים חוששת ממנו מאוד.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי