חשש פלסטיני מסגירת מוסדות אונר"א ברצועה

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל מגבשת תוכנית פעולה נגד אונר"א ברצועת עזה בגלל שיתוף הפעולה שלה עם חמאס. חשש כבד בקרב התושבים ברצועת עזה מההשלכות של מהלך ישראלי כזה על הסיוע ההומניטארי הקבוע של האו"ם לפליטים ברצועה.

ככל שצה"ל מעמיק את שליטתו ברצועת עזה כך הולך וגובר החשש הפלסטיני מהתוכניות של ישראל ל"יום שאחרי המלחמה".

ישראל מתנגדת לכך שהרש"פ תפרוס את שליטתה גם ברצועת עזה בגלל תמיכתה בטרור והשחיתות הגדולה במנגנוני השלטון שלה, מקורות ברצועת עזה מדווחים כי ישראל מנסה לשכנע ראשי חמולות גדולות במקומות שונים ברצועה לקחת חלק בניהול חיי היום יום ולחלק את הסיוע ההומניטארי לתושבים כשלב מכין לקראת שילובם בעתיד במועצה מקומית שתנהל את השלטון האזרחי ברצועה.

אין בינתיים היענות חיובית למאמץ הישראלי, התושבים חוששים שכוחו הצבאי של חמאס עדיין נשמר והם חוששים מפני חיסולים פנימיים על ידי פעילי חמאס.

אולם, גובר החשש הפלסטיני כי ישראל תסגור מייד לאחר המלחמה את מוסדות אונר"א ברצועת עזה ותנטרל לגמרי את הארגון בגלל שיתוף הפעולה ההדוק שלו עם ארגון חמאס.

גורמים מדיניים בירושלים מאשרים כי ישראל בוחנת ברצינות את האפשרות הזו והיא מכינה כעת תוכנית הדרגתית שתתבצע בשלושה שלבים.

א.חשיפת הקשרים הענפים בין אונר"א לחמאס בשגרה ובמיוחד לאחר ה-7 באוקטובר.

ב.צמצום הפעילות של אונר"א ברצועת עזה ומציאת ארגונים אחרים שיסייעו לאוכלוסיה הפלסטינית בתחומים חברתיים ובתחום החינוך.

ג.העברת כל הסמכויות של אונר"א לגוף המקומי שיוקם כדי לנהל את רצועת עזה אחרי המלחמה.

ביצוע מהלך כזה יחליש מאוד את ארגון חמאס ברצועת עזה, האוכלוסיה הפלסטינית ברצועה מודאגת ומתרשמת שכוונותיה של ישראל הן רציניות, במיוחד בכל הקשור לתחום חלוקת הסיוע ההומניטארי שזה מה שמפרנס כרגע את האוכלוסיה שהינה ברובה אוכלוסיה של פליטים.

הנושא הזה תופס תאוצה גם בעולם הערבי ומקבל סיקור נרחב באמצעי התקשורת הערביים.

מומחי משפט בינלאומיים טוענים כי ישראל איננה יכולה לסגור ארגון כמו אונר"א שקם על פי החלטה בינלאומית, אם תעשה זאת היא תפר את התחייבויותיה לאו"ם והדבר יהווה הפרה של החוק הבינלאומי.

ברש"פ טוענים כי ישראל מנסה עוד מתקופתו של הנשיא טראמפ לפגוע במוסדות אונר"א כדי לחסל את בעיית הפליטים הפלסטינים וגם כדי לנסות ולגרום לטרנספר של תושבי הרצועה למצרים או למדינות אירופה.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים בתגובה כי הגיעה העת לשים קץ לפעילות של הארגון הזה שהפך למשתף פעולה עם ארגון הטרור חמאס וכי צריך למצוא ארגוני סיוע אחרים לפלסטינים ברצועה שאינם נגועים בפעילות טרור.

בירושלים טוענים שהכוונות של הדרג המדיני בישראל הפעם הן רציניות בכל הקשור לאונר"א ברצועת עזה, קולה של ארה"ב בעניין הזה עדיין לא נשמע ויהיה לו חלק חשוב על החלטות ישראל, רק אז יתברר סופית  אם מדובר בספין ישראלי או שאכן ישראל תתחיל לנקוט לאחר המלחמה  בצעדים נגד אונר"א.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי