מלכודת חדשה לישראל

התחדשו המגעים בין ארה"ב לישראל וסעודיה על עסקה משולשת במסגרתה ייחתם הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. הסעודים מתנים את ההסכם בהקמת מדינה פלסטינית, ההסכם הזה מסוכן לישראל גם מהיבטים ביטחוניים נוספים.

בעוד ישראל עסוקה במלחמה ברצועת עזה ובגבול ישראל עם לבנון, התחדשו המגעים הדיפלומטיים בין ארה"ב לישראל ולסעודיה על אפשרות ההתקדמות לקראת עסקה משולשת שבמסגרתה ייחתם גם הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

סעודיה הפסיקה את המגעים האלה לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר של חמאס על ישובי עוטף עזה ובעקבות הפלישה הקרקעית של ישראל לרצועת עזה במטרה לשחרר את החטופים ולמוטט את שלטון חמאס.

בחודש ספטמבר בשנה שעברה חשף יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן כי חלה התקדמות במגעים החשאיים בין סעודיה לבין ארה"ב וישראל ואמר "כל יום אנחנו מתקדמים לקראת ההסכם".

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן ביקר השבוע בסעודיה לפני הגעתו לישראל ונועד עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, אחד הנושאים שהוא העלה בשיחה היה חידוש המגעים לעסקה המשולשת בין ארה"ב לישראל ולסעודיה.

בתום ביקורו אמר בלינקן כי כדי לקדם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה יש להציג מסלול ברור להקמת מדינה פלסטינית.

ח'אלד בן בנדר, השגריר הסעודי בבריטניה אמר ב-8 בינואר לרשת BBC כי סעודיה מעוניינת לנרמל את היחסים עם ישראל לאחר המלחמה ברצועת עזה אך כל עסקה חייבת להוביל להקמת מדינה פלסטינית.

לדבריו, סעודיה עדיין מאמינה  ביצירת קשרים עם ישראל למרות מספר ההרוגים הפלסטינים ברצועת עזה אך הדבר לא יבוא על חשבון הפלסטינים.

על פי גורמים בחמאס, אחת הסיבות העיקריות למתקפת ה-7 באוקטובר הייתה לטרפד את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה בעידודה של איראן.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ראש הממשלה נתניהו  קיים בשבועות האחרונים ערוץ חשאי מול הבית הלבן באמצעות השר רון דרמר ששוחח על הנושא עם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן כדי לחדש את המגעים עם סעודיה בעניין הנורמליזציה.

נתניהו הביע נכונות לחזור ולדון בתמורות שדורשת סעודיה בעניין הפלסטיני, נראה שישראל וגם ארה"ב  סבורות שאסור לתת פרס לאיראן ולחמאס על מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר וכי הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה יכול לסייע  לסיום המלחמה ברצועת עזה, במניעת הסלמה אזורית וגם לרתום את סעודיה לפרוייקט שיקום רצועת עזה.

כמובן שאי אפשר להתעלם מהאינטרס הברור של הנשיא ביידן להשיג את העסקה הזו שיכולה להוות עבורו הישג גדול שאותו הוא יכול להציג בקמפיין הבחירות לנשיאות.

גם מבחינת ראש הממשלה נתניהו, הדבר יכול לסייע לו מבחינה פוליטית לאחר הכישלון הגדול שהוביל לאירועי ה-7 באוקטובר, הוא יוכל לשכנע את בני גנץ להישאר בממשלה ולאחר שיחתום על ההסכם עם סעודיה להקדים את הבחירות.

הסכם הנורמלזיציה בין ישראל לסעודיה הוא מלכודת מסוכנת לישראל ויש בו סכנות גדולות לביטחונה מכמה היבטים.

א.הסכמה ישראלית לדון בהקמת מדינה פלסטינית תביא לפירוק הממשלה הנוכחית ותתפרש כהישג לתנועת חמאס שהצליחה לכופף את ממשלת הימין באמצעות הטבח של ה-7 באוקטובר, היא רק תחזק את חמאס ולא תחליש אותה.

קבלת פתרון שתי המדינות, הקפאת ההתנחלויות והתחייבות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית מסוכנת מאוד לישראל,שטחי יהודה ושומרון הם העומק האסטרטגי של ישראל, הסכמה ישראלית למדינה פלסטינית עצמאית היא תקדים מסוכן מאוד,  הקמת מדינה פלסטינית בשטחי יהודה ושומרון  היא התאבדות ביטחונית ומימוש שלב נוסף ב"תוכנית השלבים" של אש"פ להשמדת מדינת ישראל.

ב.אספקת נשק מתקדם מארה"ב לסעודיה כמו מטוסי אפ-35 פוגעת ביתרון האיכותי של ישראל על פני מדינות ערב.

ג. אספקת כור גרעיני מארה"ב לסעודיה ל"צורכי שלום", שבמשך הזמן ניתן יהיה גם להעשיר בו אורניום לרמה צבאית, היא מסוכנת מאוד לישראל, פירוש הדבר כי סעודיה תוכל לייצר בעוד כמה שנים נשק גרעיני והדבר יביא להאצת מרוץ החימוש במזרח התיכון, מדינות נוספות כמו מצרים וטורקיה ירצו גם הן לייצר נשק גרעיני.

צריך מאוד להיזהר מריצה לעבר הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה כל עוד ישראל עסוקה במלחמה נגד חמאס ברצועה ונגד חזבאללה בלבנון.

ישראל אינה צריכה למהר, היא צריכה להמתין לתוצאות המלחמה בתקווה שהיא תנצח ואז ולהגיע בסופו של דבר להסכם הנורמליזציה עם סעודיה בתנאים הרבה יותר טובים ממה שמוצע לה עכשיו ובפחות סיכונים ביטחוניים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי