ארה"ב דורשת מיו"ר הרש"פ רפורמות מקיפות לקראת המעבר לרצועת עזה

ארה"ב דורשת מהרש"פ עריכת רפורמות מקיפות במנגנוני השלטון שלה לקראת התרחבות שלטונה גם לרצועת עזה. הרש"פ מתחמקת ומתנה את עריכת הרפורמות בקבלת כספי המיסים מישראל, הסיבה האמיתית היא חוסר ההתלהבות של יו"ר הרש"פ מהתוכנית האמריקנית.

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן ביקר ב-10 בינואר ברמאללה ונועד עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. 

היה זה ביקורו החמישי של בלינקן ברמאללה  ועל פי גורמים ברש"פ הוא הציב בפני יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כמה דרישות בשמו של הנשיא ביידן.

א.המשך שמירה של מנגנוני הביטחון של הרש"פ על השקט ביהודה ושומרון באזורים שהיא עדיין שולטת בהם מבחינה ביטחונית, זאת נוכח החששות של גורמי הביטחון בישראל מהתפרצות אינתיפאדה שלישית.

ב.עריכת רפורמות מקיפות ברש"פ: מינוי סגן ליו"ר הרש"פ,פיטוריו של ראש הממשלה מוחמד אשתייה, אימון מנגנוני הביטחון של הרש"פ בלוחמה בטרור,שקיפות במנגנוני הרש"פ למניעת שחיתות והפסקת ההסתה באמצעי התקשורת הרשמיים, ברשתות החברתיות ובמערכת החינוך הפלסטינית.

לפני הגעתו לרמאללה נועד שר החוץ האמריקני בלינקן עם ראש הממשלה נתניה ודן עימו בתפקידים שארה"ב מייעדת לרש"פ ברצועת עזה.

במהלך הפגישה דרש יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מהשר בלינקן שארה"ב תפעיל לחץ על ישראל להעביר לה את כספי המיסים שהא גובה עבורה.

הוא טען בפני בלינקן כי אינו יכול לעשות את הרפורמות הדרושות ללא קבלת הכסף מישראל.

נראה כי יו"ר הרש"פ מנסה להתחמק מעריכת הרפורמות ומטיל את האשמה על ישראל, בקרב צמרת פת"ח יש התמרמרות רבה על הדרישות האמריקניות לרפורמות ורואים בהן התערבות בעניינים הפנימיים של הרש"פ.

גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יתחמק מעריכת הרפורמות האלה כפי שעשה בעבר, הוא לא רואה טעם בלהתאמץ בעוד ראש הממשלה נתניהו מסרב לעשות כל מחווה של רצון טוב כלפי הפלסטינים, התוכנית שלו היא להאשים את ממשלת ישראל שהיא איננה מספקת אווירה מדינית וביטחונית טובה שמאפשרת את עריכת הרפורמות.

מייד לאחר פרוץ המלחמה ברצועת עזה החליטה ישראל לנכות סכום כסף של 140 מיליון דולר מכספי המיסים שהיא גובה עבור הפלסטינים, מתוך הכספים האלה הרש"פ  מעבירה לרצועת עזה סכום של 140 מיליון דולר.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסרב להעביר את הכסף לרש"פ וראש הממשלה נתניהו אינו מפעיל עליו לחץ בנושא למרות בקשות ממשל ביידן.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס גם הביע באוזני בלינקן את התנגדות הרש"פ להעברת פלסטינים מרצועת עזה או מיהודה ושומרון למצרים או לכל מדינה אחרת והדגיש את הצורך הדחוף בהפסקת אש מיידית ברצועת עזה.

בתום ביקורו אמר שר החוץ האמריקני בלינקן לעיתונאים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבטס מחוייב לרפורמה ברש"פ.

גורמים פלסטינים בכירים אומרים כי הפגישה נכשלה וכי מחמוד עבאס סירב לדון באופי השלטון שיהיה ברצועה לאחר המלחמה בגלל סירוב ישראל להפסקת אש.

הרש"פ לא תוכל לעבור מיהודה ושומרון וגם לשלוט ברצועת עזה ללא עריכת רפורמות מקיפה במנגנונים שלה,יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס גורר רגלים, הוא אינו מעוניין לעבור מרמאללה ולשלוט גם ברצועה, מאידך גיסא הוא רוצה לקבל את תקציבי השיקום הענקיים המיועדים לשיקום הרצועה.

ישראל עדיין מתנגדת לדרישת האמריקנים כי הרש"פ היא שתשלוט ברצועה אחרי המלחמה ולא העבירה לארה"ב הצעה נגדית ל"יום שאחרי" המלחמה.

הזמן אוזל ונראה כי נתניהו ומחמוד עבאס אינם ממהרים, ממשל ביידן נמצא בשנת בחירות והוא לוחץ על הצדדים להתקדם כדי להראות לחברה האמריקנית שיש לו הישגים מדיניים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי