סכנה לאיבוד ההישג הצה"לי בצפון הרצועה

צה"ל עבר לשלב השלישי בצפון רצועת עזה שמתמקד בפשיטות על יעדי טרור אך הוא מתקשה למנוע שיגורי רקטות לעבר ישראל. הקבינט הביטחוני ידון במצב הביטחוני בצפון הרצועה אך כבר עתה ברור כי צה"ל חייב גם לפעול נגד התשתית האזרחית של שלטון חמאס באזור הזה.

צה"ל החל את השלב השלישי של המלחמה בצפון רצועת עזה מה שמעורר את השאלה האם המהלך הזה הגיע מוקדם מדי והאם אין מדובר בטעות נוכח חידוש שיגורי הרקטות מצפון הרצועה לעבר ישראל.

התכנון הצה"לי קובע כי כוחות צה"ל יעברו כעת לפשיטות ממוקדות על יעדי טרור בצפון הרצועה בהסתמך על מידע מודיעיני מדוייק שיהיה בידי צה"ל.

הצבא גם ימשיך להרוס מנהרות בצפון הרמועה ולהשמיד אמצעי לחימה של חמאס.

צה"ל הוציא את אוגדה 36 מצפון הרצועה עם אפשרות להחזירה לאחר שהחיילים יעברו התרעננות בתוך ישראל.

הכל נעשה על פי השלבים שתוכננו מראש לפני המלחמה, הלוחמים זקוקים להתרענן  מבחינה פיזית ומבחינה מנטלית, לטפל בכלי הנשק והרכב המשוריין שנפגעו במלחמה ולחזור להילחם במצב של כשירות מלאה.

ההחלטה לעבור לשלב השלישי בצפון רצועת עזה היא במבחן כעת, אם חמאס יצליח לנצל זאת לשיקום כוחו בצפון הרצועה ושחיקת ההישגים של צה"ל, לא תהייה ברירה לצבא אלא להחזיר את הכוחות ולבסס את הישגיו בלחימה מחודשת.

על פי מקורות ברצועת עזה, ברצועה יש נוכחות של מחבלים חמושים באזור ג'באליה ובשכונות שיח' רדוואן ושכונות תופאח ושיח' רדוואן.

צה"ל מנסה להשליט בצפון רצועת עזה את אותו המשטר הביטחוני שהוא משליט ביהודה ושומרון.

צה"ל רוצה  להרגיל את התושבים הפלסטיניים כי הוא יכול להיכנס לצפון הרצועה להילחם נגד הטרור כל אימת שיש סיבה ביטחונית צודקת לכך, במיוחד בתקופת המלחמה.

חמאס נילחם נגד צה"ל בצפון הרצועה, הוא מנסה למנוע מצה"ל את ההתבססות  של הכוחות ולהביא לנסיגתם בהמשך.

חמאס מנסה לארגן את שורותיו מחדש, למנות מפקדים חדשים במקום אלה שנהרגו ולהקים מחדש מסגרות חדשות, לצייד אותן בנשק ולשקם בהקדם את תשתיות הטרור שנפגעו.

הוא שולף רקטות מהממאגרים שנותרו שלמים ומנסה לשגר אותם לעבר ישראל כדי להוכיח שכוחו לא נפגע.

חמאס עובר בינתיים בצפון הרצועה למלחמת גרילה  נגד צה"ל באמצעות חוליות טרור קטנות ומנסה להקים מחדש את המסגרות הצבאיות שצה"ל פירק במהלך מאה ימי הלחימה שחלפו.

הקבינט המדיני ביטחוני ידון בתוכניות הצבאיות של צה"ל בצפון הרצועה, על פי דרישת כמה מהשרים ואז תתקבל גם ההחלטה לגבי אופי הפעולה בהמשך, כבר עתה מתברר כי צה"ל חייב לפעול בצפון רצועת עזה גם נגד התשתיות  השלטוניות האזרחיות של חמאס כמו משטרה ומועצות מוניציפליות  כדי למוטט את שלטון חמאס.

חמאס מפגין עדיין ריבונות בשטח באמצעות הטיפול בחיי היום יום של התושבים, סיורים משטרתיים, הפעלת השווקים ופעילות מוניציפאלית.

כל מה שמזוהה עם חמאס חייב להיהרס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי