לחץ אמריקני על החות'ים בתימן להתנתק מאיראן

ארה"ב הודיעה על הכללת המורדים החות'ים ברשימת ארגוני הטרור, דבר שעלול לפגוע קשות בסיוע ההומניטארי בתימן ולגרום לתופעת רעב נרחבת. החות'ים נחושים להמשיך בתקיפת ספינות בנתיבי השיט הבינלאומיים בים האדום, המפתח לעצירת ההתקפות הוא בידי איראן.

ההחלטה של ממשל ביידן להכליל את ארגון "אנצאר אללה" של החות'ים בתימן ברשימת ארגוני הטרור היא שלב נוסף בהסלמה ביחסים בין ממשל ביידן למורדים החות'ים בעקבות ההתקפות שלהם על ספינות זרות בנתיבי השיט הבינלאומיים בים האדום ובמפרץ עדן.

ההחלטה נועדה להפעיל עליהם לחץ נוסף כדי שיפסיקו את ההתקפות והיא תיכנס לתוקף בעוד 30 ימים.

הממשל מאפשר בעצם לחות'ים בתימן לשקול מחדש את מדיניותם לנתק את הקשר ההדוק שלהם עם איראן, אם הם יפסיקו את ההתקפות הוא יהיה מוכן לשקול מחדש את החלטתו.

הממשל מודה למעשה כי עשה טעות כאשר ביטל את ההחלטה של ממשל טראמפ שקדם לו והכליל לראשונה את החות'ים בתימן ברשימת הטרור האמריקנית.

נראה כי החות'ים לא הופתעו מההחלטה האמריקנית שהייתה צפויה ,הם אינם מתייחסים ברצינות למהלך האמריקני החדש,מוחמד עבד אלסלאם, הדובר הרשמי של קבוצת "אנצאר אללה" החות'ית אמר כי "אין ערך להכרזה האמריקנית והיא לא תשנה את העמדה של תימן התומכת בפלסטין, זהו אות כבוד לתימן על הסיוע שלה להתנגדות הפלסטינית, אמריקה שמגינה על ישראל היא נותנת החסות האמיתית לטרור" הוא הדגיש.

החות'ים מתכוונים להמשיך ולתקוף את הספינות הזרות בים האדום ומפרץ עדן שיש להן קשר לישראל או כאלה שמעבירות אליה וממנה סחורות בדרך הים כדי ללחוץ על ישראל להפסיק את המלחמה ברצועת עזה.

החות'ים טוענים כי בלאו הכי הם סובלים ממצור כלכלי שהטילה עליהם ארה"ב לפני כמה שנים בהוצאתם ממערכת הסליקה הבנקאית ה"סוויפט" והיא מנסה עכשיו שוב לשנות את כללי המשחק.

הממשלה החוקית בתימן בירכה על החלטת הממשל האמריקני וקראה למורדים החות'ים להפסיק את פעולות הטרור ולהתרחק מאיראן.

ההחלטה האמריקנית להכליל את החות'ים ברשימת ארגוגי הטרור פירושה הטלת סנקציות עליהם.

הסנקציות האמריקניות נועדו לנתק מהחות'ים את אספקת הכסף והנשק שבאמצעותו הם תוקפים את הספינות בים האדום.

המטרה היא להחליש את החות'ים מבחינה כלכלית.

בתימן יש משבר הומניטארי חמור, יותר מ-21 מיליון בני אדם, שהם שני שלישים מהאכלוסיה,זקוקים לסיוע.

יותר מ-80 אחוזים מתקשים להשיג מזון, מי שתיה ושירותי בריאות.

ההכנסות הכספיות של החות'ים יפגעו מהסנקציות האלה וזה יפגע באוכלוסיה שבשטחם, ההערכה היא שהם פחות יוכלו לקנת מזון והרעב יתגבר.

בינתיים, החות'ים ממשיכים בתקיפת ספינות אמריקניות בים האדום ובמפרץ עדן וארה"ב  ובריטניה ממשיכות בתקיפת מטרות של החות'ים בתימן.

החות'ים הם אגוז קשה לפיצוח והקואליציה הצבאית שהקימה ארה"ב לאבטחת השיט בנתיבי השיט הבינלאומיים בים האדום ובמפרץ עדן תתקשה להתמודד עמם ולגרום להם לשנות את עמדתם.

החו'תים בתימן ניהלו במשך כמה שנים מלחמה מוצלחת מול סעודיה ואיחוד האמירויות ותקפו אותן בטילים בליסטיים, כטב"מים וטילים מדוייקים.

יש להם אמצעי לחימה מתקדמים שאותם קיבלו מאיראן וגם תעשייה צבאית עצמית לפיתוח וייתור אמצעי לחימה.

גורמי ביטחון בכירים בישראל אומרים כי הכתובת של ממשל ביידן צריכה להיות איראן שהיא זו שמפעילה את החות'ים והם סרים למרותה.

לדבריהם, רק הפעלת לחץ בינלאומי על איראן בהובלת ארה"ב יכולה להביא להפסקת ההתקפות של החות'ים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק".

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי