איראן לא הצליחה להרתיע את ישראל

התגובה האיראנית בשבוע שעבר בירי טילים מדוייקים וכטב"מים לעבר מטרות במזרח התיכון לא הרתיעה את ישראל. ישראל חידשה את הסיכולים הממוקדים נגד בכירים בציר הרשע בסוריה ובלבנון.

החיסולים הממוקדים של בכיר "משמרות המהפכה" האיראניים בדמשק ופעילי חזבאללה בדרום לבנון ב-20 בינואר המיוחסים לישראל מעידים על כך שישראל ממשיכה בסיכולים הממוקדים של בכירים בצ"יר הרשע" בראשות איראן.

על פי גורמים בסוריה, בתקיפה אווירית של ישראל על בית מגורים בדמשק נהרגו ראש יחידת המודיעין ב"משמרות המהפכה" של איראן, חאג' צאדק אומיד זאדה, עוזרו ח'ג ע'ולאם ושני עוזרים נוספים.

"משמרות המהפכה" באיראן האשימו, בהודעה רשמית, את ישראל בחיסול:

"שוב ישראל תקפה בבירה הסורית דמשק. בתקיפה האווירית נפצעו מספר גורמים סורים ונהרגו 4 יועצים צבאיים של איראן".

משרד החוץ האיראני פירסם הודעה רשמית בה נאמר:"טהרן שומרת על הזכות להגיב להתנקשות ביועצים הצבאיים בדמשק בזמן ובמקום המתאים".

נשיא איראן אברהים ראיסי אמר כי "מותם של אנשי משמרות המהפכה בסוריה לא יעבור ללא  תגובה".

בתקיפה ישראלית בדרום לבנון ליד העיירה אלבאזוריה חוסלו 4 פעילי חזבאללה, ערוץ אלחדת' הסעודי דיווח כי אחד ההרוגים הינו עלי מוחמד חדרג',מפקד ענף פלסטין של כוח "קודס" האיראני וכי "היה לו תפקיד חשוב בשיתוף הפעולה בין חמאס והציר האיראני בתחומי הלוחמה האלקטרונית וההגנה האווירית".

החיסולים באו בהמשך לחיסולים שעשתה ישראל בשבועות האחרונים במזרח התיכון, חיסולו בדמשק של רזא מוסאווי, בכיר "משמרות המהפכה" ויועצו של קאסם סולימאני, חיסול בכיר חמאס צאלח אלעארורי בשכונת א-דאחייה בביירות וחיסול וויסאם א-טוויל, מפקד כוח "רדוואן" בחזבאללה בדרום לבנון.

איראן תקפה בשבוע בעבר בטילים מבנה באזור ארביל בחבל כורדיסטאן בעיראק בטענה כי הוא מטה של המוסד הישראלי.

"משמרות המהפכה" האיראניים טענו בהודעה רשמית כי "מטה המוסד הותקף בתגובה לזוועות האחרונות של המשטר הציוני שגרמו להרג של מפקדים במשמרות המהפכה ובציר ההתנגדות".

איראן נמנעה מאז אירועי ה-7 באוקטובר מלהגיב ישירות על ההתקפות הישראליות על השלוחות שלה במזרח התיכון, היא התרכזה בערוץ הדיפלומטי, בשבוע שעבר היא שינתה את האסטרטגיה שלה והגיבה ישירות בהתקפות טילים מדוייקים וכטב"מים על מטרות שונות במזרח התיכון אך נמנעה מלתקוף מטרות בתוך ישראל עצמה.

המהלך הזה של "הפגנת שרירים" נועד להרתיע את ישראל, ארה"ב,ארגון דאע"ש ופקיסטאן ולהראות כי לאיראון יש כוח צבאי עצום שבאמצעותו היא יכולה להגיב על כל התקפה עליה או על בנות בריתה.

איראן הסירה את הכפפות למרות שהיא איננה מעוניינת במלחמה אזורית כעת, היא פועלת להסרה חלקית של הסנקציות האמריקניות ורוצה לחזור לשיחות הגרעין עם ארה"ב.

איראן מגלה כעת כי ישראל וארה"ב אינן נרתעות מ"הפגנת השרירים" שעשתה, ישראל ממשיכה בחיסולים הממוקדים ובהתקפות בסוריה וארה"ב מגיבה בכוח נגד החות'ים בתימן.

השלוחות של איראן במזרח התיכון כמו חמאס, חזבאללה והחות'ים בתימן מתחו ביקורת גלויה וגם שקטה על איראן על כך שהן הופקרו לבדן במערכה להתמודד עם ישראל וארה"ב בעוד שהן ציפו לתגובה איראנית נמרצת שהרי איראן היא העומדת בראש ציר ההתנגדות.

איראן פעלה כדי להחזיר את כבודה ולהראות כי איננה נמר של נייר.

חיסולו של הגנרל רזא מוסאווי בדמשק ב-25 בדצמבר היה מכה קשה ליוקרתה של איראן והחיסול הנוסף אתמול בדמשק מדגיש שוב את העליונות המודיעינית של ישראל בסוריה ואת היכולות המבצעיות של חיל האוויר הישראלי.

אפילו ארגון המדינה האסלאמית דאע"ש הצליח להביך את איראן ועשה פיגוע גדול בכרמאן ביום השנה הרביעי לחיסולו של קאסם סולימאני.

ישראל חייבת לנצל את היתרון המודיעיני והמבצעי שיש לה על איראן בסוריה כדי להגביר את המכות על ראשו של תמנון הטרור האיראני במזרח התיכון.

החיסולים הממוקדים המוצלחים והמפתיעים שעושה ישראל מסייעים בשיקום ההרתעה שלה וזה אמור להיות בעיקר מסר של אזהרה לחזבאללה ולמנהיגו חסן נצראללה שמותח את החבל יתר על המידה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי