מסר איראני לישראל ולארה"ב

איראן יצאה השבוע במתקפה משולבת של טילים וכטב"מים על מטרות בעיראק ובסוריה המזוהות על ידה עם ישראל וארה"ב בתגובה על חיסול בכירים בציר ההתנגדות. האיראנים משדרים מסר כי הסירו את הכפפות ויגיבו על "התוקפנות" הישראלית בעוצמה צבאית ובאופן ישיר.

נראה כי איראן מסירה את הכפפות ואיננה מסתפקת יותר בתגובה של המליציות הכפופות לה על התקפות עליה ועל בכיריה במזרח התיכון.

"משמרות המהפכה " האיראניים תקפו ב-15 בינואר, באמצעות 11 טילים בליסטיים את מה שהוגדר על ידם כ"מפקדת המוסד הישראלי" באירביל שבחבל כורדיסטאן בעיראק.

בתקיפה נהרגו 4  אזרחים, אחד מהם הוא בישרו דזי, איש עסקים עשיר מאוד שמקורב לשלטון ובעל פרוייקטים גדולים בתחום הנדל"ן בכורדיסטאן.

כמו כן "משמרות המהפכה" שיגרו 3 כטב"מים עמוסים בחומרי נפץ לעבר בסיס צבאי של הקואליציה הבינלאומית נגד דאע"ש שבו יש חיילים אמריקנים וכוחות זרים אחרים באזור ארביל,הכטב"מים האיראניים יורטו.

"משמרות המהפכה" שיגרו גם כמה טילים בליסטיים לעבר צפון סוריה לעבר מטרות של דאע"ש,ארגון הטרור לקח אחריות על מתקפת הטרור באזכרה לציון יום השנה הרביעי לחיסולו של קאסם סולימאני.

מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה תקפו המליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, בהנחיית איראן, עשרות פעמים את הבסיסים האמריקניים בעיראק ובסוריה, אבל הפעם החליטה איראן לתקוף ישירות את המטרות שמזוהות עם ישראל וארה"ב.

משרד החוץ של איראן הודיע אחרי התקיפות כי "שום פעולה נגד איראן לא תישאר ללא מענה" וכי "התקיפות של מטה המוסד ושל מפקדות הטרור הן חלק מהעונש למי שמפר את ביטחון איראן".

"משמרות המהפכה" האיראניים טענו בהודעה רשמית כי "מטה המוסד הותקף בתגובה לזוועות האחרונות של המשטר הציוני שגרמו להרג של מפקדים במשמרות המהפכה ובציר ההתנגדות".

גורמים בלבנון מסרו כי הכוונה היא לחיסולים שעשתה ישראל בתקופה האחרונה של ריזא מוסאווי, בכיר משמרות המהפכה בסוריה ויועצו של קאסם סולימאני, של בכיר חמאס צאלח אלעארורי שחוסל בשכנות א-דאחייה בביירות ושל וויסאם א-טוויל, מפקד כוח "רדוואן" של חזבאללה בדרום לבנון.

ישראל לא הגיבה על התקיפה האיראנית אך ממשל ביידן גינה את ירי הטילים לעבר כורדיסטאן ואמר שמדובר ב"מתקפה חסרת אחריות".

איראן עמדה בהבטחתה לנקום על חיסולם של שלושה מאנשי "משמרות המהפכה" בסוריה ובראשם הבכיר ריזא מוסאווי שחוסלו על ידי ישראל.

כבודה ויוקרתה של איראן נפגעו בעקבות החיסולים הממוקדים המוצלחים של ישראל בסוריה ובלבנון והיא מנסה לשקם את כבודה, עם זאת היא נזהרת שלא לחצות את "הקווים האדומים" ואיננה תוקפת מטרות בשטח ישראל עצמה.

עיראק הכחישה כי המבנה שהותקף באזור ארביל הוא "מטה המוסד הישראלי", גם גורמים מדיניים בירושלים טוענים כי מדובר בטענה שקרית של האיראנים שאותה הם מפיצים כבר כמה שנים.

כדאי לשים לב לפגיעות המדוייקות של הטילים האיראניים , המרחק למטרות שהותקפו באירביל בצפון עיראק עולה על 1200 ק"מ, האיראניים גם לקחו באופן גלוי על האחריות להתקפות ולא הסתתרו מאחורי גורמים אנונימיים כדי להעביר מסר של אזהרה לישראל ולארה"ב.

ההתקפה האיראנית המשולבת בכמה חזיתות נועדה להעביר את המסר כי ביכולה של איראן ליישם את התגובה הצבאית שלה באופן ישיר ומרוכז על התקיפות הישראליות בכמה חזיתות והיא נחושה לנקום ולא לעבור לסדר היום או לדחות את התגובה למועד בלתי ידוע.

התקיפה האיראנית באה בעוד החו'תים בתימן שנאמנים לה ממשיכים בתקיפות ספינות זרות בים האדום ובעוד המערכה נמשכת ברצועת עזה ובדרום לבנון בין ישראל לחמאס ולחזבאללה.

ישראל עדיין בתחילת המערכה הצבאית ואיראן משגרת לה מסר כי היא תשלם מחיר יקר על מה שנתפס על ידי איראן כתוקפנות אזורית בלתי מידתית.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי