ישראל מעצימה את כוחו של יחיא סינוואר

יחיא סינוואר נמצא במנוסה במנהרות ח'אן יונס מחשש שיחוסל, אך חלק מהתקשורת הישראלית מציג אותו כמנצח במערכה. האשמה איננה רק בתקשורת, הדרג המדיני עשה טעויות גסות וניטרל במו ידיו את כוחו והעביר אותו לחמאס ברצועת עזה, הגיעה העת להתעשת.

על פי דבריו של שר הביטחון יואב גלנט, ההנהגה הצבאית של חמאס נמצאת במצב קשה נוכח הלחימה העזה של חיילי צה"ל באזור ח'אן יונס. צה"ל כבר הגיע לשלוש מנהרות שבהן שהה יחיא סינוואר וגורמים צבאיים טוענים כי ההנהגה הצבאית של חמאס נמצאת במנוסה לפי סימנים שאותרו בשטח באזור ח'אן יונס ושלא ניתן לדבר עליהם בגלל הצנזורה.

במסיבת עיתונאים שכינס אמש שר הביטחון גלנט הוא אמר:"סינוואר במנוסה לא מתקשר עם סביבתו, הוא הפך מראש החמאס למחבל נמלט".

כוחות צה"ל הגיעו בח'אן יונס לבסיס חמאס הידוע בשם "אלקאדיסיה", כבשו אותו, נכנסו גם למשרדו של מוחמד סינוואר, אחיו של יחיא סינוואר האחראי על פרויקט המנהרות ועל האבטחה האישית של אחיו, ואפילו הצטלמו בו.

למרות זאת,יחיא סינוואר מוצג כמי שמנצח את ישראל, פוליטיקאים שונים ואולפני הטלוויזיה דורכים את עירנות הציבור בהודעות דרמטיות לא מבוססות והציבור כולו ממתין לשווא להודעות כביכול מפיו של יחיא סינוואר שכלל לא היו אמורות להתפרסם  מלכתחילה.

הברברת באולפנים נמשכת ביתר עוז, מומחים שונים ובכירים לשעבר במערכת הביטחון מתיימרים לנתח את מהלכיו של יחיא סינוואר, הרוצח האכזרי שנהג להרוג בחניקה חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל במהלך האינתיפאדה הראשונה.

המשפט השגור בפני רבים מה"מומחים" באולפנים הוא ל"היכנס לראש של סינוואר", חלק מהם אינם דוברים את השפה הערבית, אינם מכירים את התרבות והמנטליות הערבית, מעולם לא ביקרו ברצועת עזה ולא נפגשו אפילו עם חמאסניק זוטר, אבל הם יודעים לנתח את מהלכיו של יחיא סינוואר.

הגלוריפיקציה הישראלית של יחיא סינוואר היא מיותרת ואיננה אמינה, מצבו האמיתי של יחיא סינוואר בזירת המערכה איננו זה שמצטייר באמצעי התקשורת הישראלים, הוא נמצא במנוסה ויודע שסופו הוא רק עניין של זמן.

יחיא סינוואר מנהל למעשה את הקרב האחרון על הישרדותו הפיזית והפוליטית כמנהיג חמאס ברצועת עזה, מצבו יכול להתהפך בתוך זמן קצר ביותר אם השב"כ יביא את "ידיעת הזהב" שתוליד את המבצע לחיסולו.

בכל מקרה,ככל שצה"ל ימשיך בלחימה בח'אן יונס וגם ברפיח, הוא יאבד את מעמדו הפוליטי כמנהיג של רצועת עזה, ברצועה יקום שלטון אחר ויחיא סינוואר ימשיך במקרה הטוב להסתתר במנהרות או לברוח למצרים, בסופו של דבר המודיעין הישראלי יאתר אותו, בדיוק כפי שהמודיעין האמריקני איתר את מנהיג אל-קאעדה אוסאמה בן לאדן במקום מסתורו בפקיסטאן או את מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי במקום מסתורו בסוריה.

לא רק התקשורת אשמה, גם הדרג המדיני אשם, הוא ניטרל במו ידיו את כוחו במלחמה באופן חסר היגיון והעביר את הכוח לידי חמאס.

ישראל מספקת לחמאס באופן שוטף מזון,דלק ותרופות, רשמית האספקה הזו עוברת לידי התושבים ברצועת עזה אך חמאס משתלט עליה בכוח בהוראת יחיא סינוואר.

ההחלטות המוטעות של הדרג המדיני והביטחוני הן שמחזקות את יחיא סינוואר וגורמות לישראל להיראות חלשה למרות הכוח העצום של צה"ל ורוח הלחימה הנועזת של חיילי צה"ל ומפקדיו.

ממשלת ישראל איפשרה לממשל ביידן לנטרל את מנופי הלחץ שלה על חמאס מהיום הראשון של המלחמה, הם נשחקו בהדרגה מיום ליום תחת שם הקוד "הכנסת סיוע הומניטארי".

הגיעה העת לשים קץ לפארסה הזו אשר פוגעת בביטחון ישראל ומאפשרת ליחיא סינוואר להציג את עצמו כמצביא המוסלמי צלאח א-דין אלאיובי שהביס את הצלבנים וכבש את ירושלים.

ישראל חייבת להתעשת במהירות אחרת היא לא תוכל להכריע את חמאס, לקחת לאלתר את האחריות על חלוקת הסיוע ההומניטארי ברצועה, להשלים את כיבוש ח'אן יונס, רפיח ו"ציר פילדלפי" ולהתחיל לטפל בכוח בתשתית האזרחית של חמאס.

רק כך יש לה סיכוי להחזיר לידיה את השליטה במשחק וגם לחסל את יחיא סינוואר, פיזית ותדמיתית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי