עסקת הנורמליזציה עם סעודיה היא מסוכנת

סעודיה מנסה לכפות על ישראל הסכמה למדינה פלסטינית בקווי 67 כתנאי להסבם נורמליזציה עמה. מדובר במהלך מסוכן לביטחון ישראל שאסור להסכים לו, עדיף שהיא תמתין עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב בחודש נובמבר הבא.

 בעוד המלחמה נמשכת ברצועת עזה ובגבול הצפון,  סעודיה הודיעה לארה"ב כי לא תקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל עד שתוקם מדינה פלסטינית בגבולות 1967, הכוללת את מזרח ירושלים, ועד ש"התוקפנות הישראלית" ברצועת עזה תיפסק. כך נמסר ב-7 בפברואר ממשרד החוץ הסעודי.

ההודעה של סעודיה התפרסמה בתגובה לדברי ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי שאמר כי ממשל ביידן קיבל פידבק חיובי מצד סעודיה וישראל כי הן נכונות  להמשיך בדיונים על נורמליזציה.

הדיונים על הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה החלו הרבה לפני ה-7 באוקטובר אבל עכשיו סעודיה מעלה את המחיר שהיא דורשת מישראל, האם הדרישה הזו נעשית בתיאום בין בית המלוכה הסעודי לממשל ביידן כדי להפיל את ממשלת נתניהו? האם היא נועדה לדחוק החוצה מהקואליציה את השרים איתמר בן גביר ובצלאל מסוטריץ' כדי שתקום ממשלה אחרת בישראל?

כל התרחישים האלה אפשריים על רקע המתיחות וחילוקי הדעות הקשים בין ראש הממשלה נתניהו לבין הנשיא ביידן.

הנשיא האמריקני בלחץ גדול, הוא רוצה בהישגים מדיניים במזרח התיכון כדי שיוכל להציג אותם בקמפיין הבחירות לנשיאות, אסור שהדבר יבוא על חשבון ביטחון מדינת ישראל.

הסכם הנורמליזציה האפשרי בין ישראל לסעודיה קשור באופן ישיר לעסקת החטופים, ממשל ביידן לוחץ על ישראל להסכים לעסקה ולשם כך שלח את שר החוץ בלינקן לישראל להגביר את הלחץ על ראש הממשלה נתניהו.

הממשל רואה בעסקת החטופים שלב ראשון בביצוע "דוקטרינת ביידן" שמדברת על הסדר מדיני של ישראל עם חזבאללה בדרום לבנון ונורמליזציה בין ישראל לסעודיה,הסכמה על הקמת מדינה פלסטינית והקמת "ציר מתון" במזרח התיכון כמשקל נגד ל"ציר הרשע" בראשות איראן.

האמריקנים דורשים מישראל מתן תשובה חיובית לתוכנית ביידן עד חודש אפריל.

הסכנה לישראל

 

הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים מהווה סכנה גדולה לישראל, היא שלב בתוכנית השלבים של אש"פ להשמדת ישראל, אם תקום מדינה כזו,חמאס יהיה הגוף שישלוט בה והיא תהפוך לבסיס קדמי של איראן נגד ישראל כפי שקרה ברצועת עזה עד ל-7 באוקטובר, חמאס השתלט בכוח על הרצועה והקים בה ישות טרור שתקפה את ישראל.

על פי גורמים בחמאס, אחת הסיבות העיקריות למתקפת ה-7 באוקטובר הייתה לטרפד את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה בעידודה של איראן.

גם הפעם נראה שאיראן וחמאס ינסו שוב לטרפד את המגעים בין ישראל לסעודיה,ראש הממשלה נתניהו  קיים בשבועות האחרונים ערוץ חשאי מול הבית הלבן באמצעות השר רון דרמר ששוחח על הנושא עם היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן כדי לחדש את המגעים עם סעודיה בעניין הנורמליזציה.

הסכם הנורמלזיציה בין ישראל לסעודיה הוא מלכודת מסוכנת לישראל ויש בו סכנות גדולות לביטחונה מכמה היבטים.

א.הסכמה ישראלית לדון בהקמת מדינה פלסטינית תביא לפירוק הממשלה הנוכחית ותתפרש כהישג לתנועת חמאס שהצליחה לכופף את ממשלת הימין באמצעות הטבח של ה-7 באוקטובר, היא רק תחזק את חמאס ולא תחליש אותה.

קבלת פתרון שתי המדינות, הקפאת ההתנחלויות והתחייבות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית מסוכנת מאוד לישראל,שטחי יהודה ושומרון הם העומק האסטרטגי של ישראל, הסכמה ישראלית למדינה פלסטינית עצמאית היא תקדים מסוכן מאוד,  הקמת מדינה פלסטינית בשטחי יהודה ושומרון  היא התאבדות ביטחונית.

ב.אספקת נשק מתקדם מארה"ב לסעודיה כמו מטוסי אפ-35 פוגעת ביתרון האיכותי של ישראל על פני מדינות ערב.

ג. אספקת כור גרעיני מארה"ב לסעודיה ל"צורכי שלום", שבמשך הזמן ניתן יהיה גם להעשיר בו אורניום לרמה צבאית, היא מסוכנת מאוד לישראל, פירוש הדבר כי סעודיה תוכל לייצר בעוד כמה שנים נשק גרעיני והדבר יביא להאצת מרוץ החימוש במזרח התיכון, מדינות נוספות כמו מצרים וטורקיה ירצו גם הן לייצר נשק גרעיני.

אסור לישראל לקבל את "דוקטרינת ביידן" בגלל הסכנות הגדולות שבה לביטחון ישראל, היא צריכה לנצח את חמאס ברצועת עזה ואת חזבאללה בדרום לבנון ולייצב את המצב הביטחוני בשתי החזיתות האלה.

ייתכן שהממשל בארה"ב יתחלף כתוצאה מהבחירות לנשיאות בחודש נובמבר ואז מצבה הביטחוני והגיאופוליטי ישתפר, היא אינה יכולה להמר על ביטחונה כעת.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי