ישראל מנסה להוריד את הלהבות בחודש רמדאן

חמאס מתכנן להבעיר את מזרח ירושלים ויהודה ושומרון במהלך חודש רמדאן על רקע המלחמה ברצועת עזה. ישראל נערכת לסכל את תוכניתו בתיאום עם הרש"פ.

חודש רמדאן יחל השנה ב-10 במרץ וכמו בכל שנה מערכת הביטחון נערכת למניעת פיגועים והפרות סדר בחודש הקדוש הזה למוסלמים.

השנה יש חשיבות מיוחדת לצורך בהיערכות בגלל המלחמה הנמשכת ברצועת עזה  ובגבול הצפון.

מאז תחילת המלחמה מנסה ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר להתסיס את העולם המוסלמי, את שטחי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים ואת ערביי ישראל לבצע פיגועים ולהפר את הסדר הציבורי כדי להביא לאינתיפאדה חדשה שתפצל את כוחות צה"ל שנלחמים ברצועת עזה ובגבול הצפון.

יחיא סינוואר נמצא במנוסה מפני כוחות צה"ל בח'אן יונס והוא בקרב הישרדות, הוא בהחלט היה רוצה לראות התלקחות נוספת של המצב הביטחוני במקומות נוספים כדי שהדבר יסייע לו לשרוד.

כמו בשנה שעברה, מערכת הביטחון מתאמת את הפעילות שלה ביהודה ושומרון עם הרש"פ על פי הסכם התיאום הביטחוני הקיים בהסכמי אוסלו.

ראש השב"כ רונן בר, ראש המל"ל צחי הנגבי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן נפגשו ב-6 בפברואר בתל אביב עם בכיר הרשות הפלסטינית חוסין א-שיח', הפגישה עסקה ברצון ההדדי של ישראל והרש"פ למנוע התלקחות ביו"ש, כחלק מהמאמצים המשותפים להרגיע את השטח לפני חודש רמדאן.

חוסיין א-שיח' ניצל את הפגישה וביקש שישראל תאפשר הכנסת פועלים לישראל כדי להקל על המצוקה הכלכלית הקשה ביהודה ושומרון, כ-140 אלף פועלים שעבדו בישראל עד ה-7 באוקטובר יושבים בבתיהם כבר 4 חודשים ללא שום הכנסה, דבר שמגביר את התסיסה והמרירות ואת האפשרות שארגוני הטרור ינסו לגייס אותם תמורת כסף.

הבכירים הישראלים הבטיחו לחוסיין א-שיח' לבדוק את הנושא באמצעות פיילוט שייצא לדרך בזמן הקרוב, שבמסגרתו יוכנסו לישראל פועלים פלסטינים בני 45 ויותר שעברו תחקיר ובעלי ותק כניסה לישראל.

השב"כ הזהיר באחרונה את הדרג המדיני מפני הסלמה נרחבת ביהודה ושומרון אם לא יוכנסו הפועלים הפלסטינים לעבוד בישראל, אולם, לאחר הפיגוע ברעננה ראש הממשלה נתניהו, שתמך בעמדת השב"כ, לא הצליח להעביר את ההחלטה בגלל התנגדות השרים.

נושא נוסף שמעסיק את מערכת הביטחון הוא כניסת פלסטינים מיהודה ושומרון במהלך חודש רמאדאן לתפילות החג בהר הבית.

המגמה המסתמנח היא להטיל הגבלות על כניסתם והנושא יוכרע בשבועיים הקרובים.

גורמים במערכת הביטחון חוששים מפרובוקציה אפשרית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שינסה לעלות להר הבית במהלך חודש רמדאן, דבר שעלול להביא להתססה גדולה, לא מן הנמנע שראש השב"כ רונן בר ישוחח עם השר בן גביר כדי להסביר לו את רגישות הנושא.

חשוב מאוד שישראל לא תשחק לידים של חמאס בכל הקשור לחודש רמדאן, אסור לתת למצב הביטחוני בהר הבית לצאת מידי שליטה, דבר שישרת את האינטרסים של חמאס.

ישראל צריכה להכשיל את התוכניות של חמאס להבעיר את השטח כדי שתהייה לו תבוסה נוספת בנוסף לתבוסתו ברצועת עזה, מערכת הביטחון צריכה לנהוג בחוכמה אך בתקיפות, אסור לחזור על השגיאה שהייתה בשנים קודמות של כניסת שוטרים עם נעליהם לתוך מסגד אלאקצא לעיני המצלמות.

האחריות למנוע זאת מוטלת על מפקד מחוז ירושלים, יש דרכים אחרות חכמות ויעילות יותר לטפל בהתפרעויות בתוך מסגד אלאקצא.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי