ביידן לא רוצה מלחמה עם איראן

ממשל ביידן מחליף מהלומות עם המליציות הפרו איראניות בתימן, סוריה ועיראק אך אינו מעוניין במלחמה ישירה עם איראן. גם איראן נמנעת מעימות ישיר עם ארה"ב, אבל נראה שהיא לא תעבור בשתיקה על הניסיון של הממשל ליישם את "דוקטרינת ביידן" שמערערת על ההגמוניה האזורית שלה.

המלחמה ברצועת עזה בין ישראל לחמאס הביאה גם לגל של התקפות טרור ברקטות ובכטב"מים על הבסיסים האמריקנים בסוריה ובעיראק מצד המליציות השיעיות הפרו איראניות וגם לתקיפה של ספינות אמריקניות בים האדום על ידי החות'ים בתימן שהינם נאמנים לאיראן.

אולם, הנשיא ביידן מתנהל בזהירות בכל הקשור למשבר במזרח התיכון והעימות הצבאי בין ארה"ב לשלוחותיה של איראן.

ב-28 בינואר נהרגו 3 חיילים אמריקנים ועוד 47 נפצעו בהתקפה של כטב"מ של המליציה הפרו איראנית הנקראת "ההתנגדות האסלאמית בעירק" על הבסיס האמריקני בירדן העוקב אחר פעילות המליציות השיעיות בסוריה ובעיראק.

הנשיא ביידן עושה הכל כדי להימנע ממלחמה ישירה בין ארה"ב לאיראן, הוא אינו רוצה לסבך את ארה"ב במלחמה אזורית במזרח התיכון שיהיו לה גם השלכות כלכליות חמורות על העולם כולו, במיוחד בתקופת ההתמודדות על הנשיאות בפעם השניה.

לכן, התגובה הצבאית האמריקנית הייתה מכוונת נגד המליציות השיעיות בעיראק ובסוריה והחות'ים בתימן ולא כלפי איראן, למרות שהנשיא ביידן יודע היטב כי איראן עמדה מאחורי ההתקפות האחרונות וכי היא ראש התמנון של הטרור השיעי במזרח התיכון.

כמו החות'ים בתימן, גם המליציות הפרו איראניות בעיראק ובסוריה פועלות נגד ישראל וארה"ב, בגלל המלחמה ברצועת עזה, על פי ההוראות מטהראן.

המתקפה האמריקניות על המליציות הפרו איראניות בעיראק ובסוריה ב-2 בפברואר נועדה לשקם את ההרתעה האמריקנית ולשגר מסר אזהרה לאיראן ולמלציות הנאמנות לה כי ארה"ב לא תעבור בשתיקה על פגיעה בחייליה.

המסר השני של הנשיא ביידן היה מכוון לציבור האמריקני כדי להדגיש בפניו לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר הבא כי הנשיא איננו מורתע משום פעולת טרור ויודע להגן על חיילי צבא ארה"ב בכל מקום בעולם.

ארה"ב רצתה להראות כי היא גובה מחיר על כל התקפה על צבא ארה"ב בעיתוי שהיא מוצאת לנכון.

אולם, ממשל ביידן נזהר שלא להסתבך עם איראן והוא נתן מספיק זמן ליועצים האיראניים לצאת מבסיסי המליציות השיעיות לפני הפצצתם.

הממשל האמריקני מבהיר מעל כל במה אפשרית כי איננו רוצה במלחמה עם איראן.

גם איראן איננה מעוניינת במלחמה עם ארה"ב, היא מסתפקת בהטרדת החיילים האמריקנים בעיראק ובסוריה באמצעות ירי רקטות וכטב"מים מתאבדים על ידי המליציות שלה, איראן פועלת  כדרכה ללא טביעות אצבעות כדי שלא לתת לארה"ב שום תירוץ לתקוף אותה וגם כדי לשמור על מרחב ההכחשה.

משטר ההיאתולות בטהראן משחק גם הוא את המשחק עם ממשל ביידן ומבהיר כי איננו רוצה במלחמה עם ארה"ב, החוצפה האיראנית היא גדולה ואיראן טוענת כי אין לה בכלל שלוחות במזרח התיכון וכי המליציות האלו הן עצמאיות בהחלטתן ואינן מקבלות הוראות מטהראן.

נאצר כנעאני,דובר משרד החוץ האיראני הזהיר את ארה"ב מתקיפה ישירה של מטרות באיראן ואמר כי "איראן לא תהסס להגיב על כל התקפה על שטחה".

כרגע יש לאיראן לארה"ב אינטרס הדדי שלא להיגרר למלחמה חזיתית זו עם זו, אבל איראן חוששת מאוד מ"דוקטרינת ביידן" שיוזם הממשל ושאותה הוא רוצה לבצע בחודשים הקרובים.

הממשל מתכנן להקים ציר "מתון" במזרח התיכון, בהשתתפות ישראל וסעודיה, אשר אמורות לחתום על הסכם נורמליזציה ביניהן בקרוב,שיהווה משקל נגד למה שנקרא "ציר הרשע" בראשות איראן.

מתקפת הטרור של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, שאיראן ידעה עליה מראש אך הופתעה מעיתויה, סיכלה את תהליך הנרמליזציה בין ישראל לסעודיה, עכשיו ממשל ביידן יוזם את חידושו ורותם את ישראל למען השגת המטרה הזו.

לאיראן יש גם קשרים הדוקים עם רוסיה וסין שגם הן יריבות של ארה"ב, גם הן לא רוצות לראות את התחזקות מעמדה של ארה"ב במזרח התיכון.

ישראל מעוניינת מאוד בהשגת הסכם נורמליזציה עם סעודיה, היא מרוצה מאוד מהתיווך האמריקני אך חוששת מלהיענות לדרישה הסעודית להכרה במדינה פלסטינית עצמאית, כרגע יש מגעים חשאיים בין ישראל לסעודיה על מציאת נוסח מתאים בנושא הפלסטיני שלא יזעזע את הקואליציה של נתניהו בישראל.

אבל, גורמים ביטחוניים בכירים חוששים שככל שיתקדמו המגעים בין ישראל לסעודיה על השגת הסכם הנורמליזציה, כך יתגברו מאמציה של איראן לטרפד את השגת ההסכם הזה באמצעות התקפות טרור ברחבי המזרח התיכון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי