מצרים מונעת אכלוס מחדש של צפון סיני

צבא מצרים מונע מאלפי בדואים לחזור לבתיהם באזור רפיח ושיח' זוויד בצפון סיני שמהם גורשו לפני עשר שנים במסגרת המלחמה נגד שלוחת דאע"ש. הבדואים חוששים כי צבא מצרים נערך לאפשרות לקלוט באזור מאות אלפי פלסטינים שעלולים לפרוץ את גדר הגבול ולברוח מדרום הרצועה לשטח מצרים.

בעוד המלחמה נמשכת ברצועת עזה, גוברת הדרישה של תושבי רפיח ושיח' זוויד בצפון סיני לשוב לבתיהם שמהם פונו בכוח לפני יותר מ-10 שנים בגלל הפעולות הצבאיות של הצבא המצרי באזור נגד שלוחת הטרור של ארגון דאע"ש.

מרבית התשתית הצבאית של הארגון הזה חוסלה אך הצבא המצרי אינו מאפשר את החזרה של אלפי תושבים לאזור למרות הבטחותיו.

כמה נציגים של השבטים הבדואים בצפון סיני פנו בשבועות האחרונים לצבא המצרי בבקשה לאפשר להם לחזור לבתיהם ברפיח ובשיח' זוויד אך הם לא נענו.

לטענתם, חזרה לבתיהם תסייע למצרים לסכל את התוכנית הישראלית ולמנוע מעבר לאזור של מאות אלפי פלסטינים שעלולים לפרוץ את גדר הגבול על גבול מצרים ולהימלט מאזור רפיח הפלסטינית אל צפון סיני ברגע שתתחיל פעולת צה"ל ברפיח.

הבדואים בצפון סיני דורשים גם מהשלטון המצרי לשחרר את אנשיהם שנעצרו באשמת הפגנות למען החזרת תושבי צפון סיני לרפיח המצרית ולעיירה שיח' זוויד, בין העצורים שיח'ים ונכבדים מוכרים בצפון סיני, גם הדרישה הזו לא נענתה על ידי שלטונות מצרים.

צבא מצרים הכריז על האזור הזה כאזור צבאי סגור שאסור לאזרחים לשהות בו.

גורמים מצרים טוענים כי צבא מצרים מתכנן לפתח תשתיות באזור ולבנות בתי מגורים לאזרחים שנאלצו להתפנות מבתיהם וגם להקים מקומות לתעסוקה באזור במקום מקומות העבודה שהיו להם בתחום החקלאות והתעשיה.

כל התהליך הזה אמור לקחת כשנתיים ימים.

השבטים הבדואים באזור מאוכזבים מהחלטת צבא מצרים לאור העובדה שהם סייעו לו לחסל את תשתית ארגון דאע"ש בצפון סיני.

צבא מצרים נלחם נגד ארגון דאע"ש במשך יותר מ-10 שנים ולא היה מגיע להישג הזה ללא עזרת השבטים הבדואים בצפון סיני.

הסירוב של הצבא המצרי גורם לשבטים הבדואים לאבד את האמון בשלטונות מצרים, הם חוששים שהצבא מוליך אותם שולל וכי יש לו תוכניות אחרות לצפון סיני שאותן הוא מסתיר מהם.

החשש שלהם הוא שצבא מצרים נערך לאפשרות שייאלץ לקלוט באזור הזה מאות אלפי פלסטינים שימלטו מרצועת עזה אל צפון סיני וייפרצו בכוח את גדר הגבול.

ההתפתחויות האלה מעידות על כך שמצרים לוקחת בחשבון כי צה"ל יפעל בכל מקרה באזור רפיח ו"ציר פילדלפי" למרות התנגדותה, כדי לחסל את התשתיות הצבאיות של חמאס באזור ולמנוע את תופעת הברחות הנשק ממצרים לרצועת עזה וכי הדבר עלול לגרום למעבר של אלפי פלסטינים לשטחה, לכן היא זקוקה לשטחים פנויים מאוכלוסיה באזור הזה כיד שתוכל לקלוט, במקרה חירום, את העקורים הפלסטינים מרצועת עזה.

צבא מצרים תיגבר את כוחותיו לאורך הגבול עם רצועת עזה והנשיא א-סיסי הזהיר כל מי שינסה להתקרב את מצרים בכוח, אך הצבא המצרי יתקשה מאוד למנוע בכוח, התפרצות של עשרות אלפי פלסטינים מדרום הרצועה לשטח מצרים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי