יו"ר הרש"פ מחפש לגיטימציה מחודשת לשלטונו

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס רואה בקבלת האחריות לשלטון ברצועת עזה דרך יעילה לחדש את הלגיטימציה האישית שלו ושל הרש"פ כמנהיגי הפלסטינים. מחמוד עבאס חושש מהאפשרות שישראל וארה"ב פועלות להחליפו ומציג את עצמו כמגן של תושבי הרצועה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יירשם בהיסטוריה הפלסטינית כמנהיג מושחת וחלש אשר לא הביא שום הישג לפלסטינים, להיפך הוא גרר אותם לאסונות ולמפלות מדיניות, אף אחד לא יצטער על לכתו, במיוחד לא תושבי רצועת עזה.

ארגון חמאס השתלט בשנת 2007 בכוח על רצועת עזה וגירש ממנה את הרש"פ ואת העומד בראשה.

מחמוד עבאס היה המנהיג הראשון, מאז הקמת הרש"פ, שפעל נגד יותר משני מיליון אזרחים ברצועת עזה והטיל עליהם סנקציות בשנת 2018 כדי להענישם ולהמריד אותם נגד שלטון חמאס.

הרחוב הפלסטיני איבד כל אמון במחמוד עבאס ודורש את החלפתו המיידית, הוא רואה בו את סמל השחיתות והרפיסות המדינית והוא נחשב בעינו לקבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית.

מחמוד עבאס בן ה-88 נבחר לתפקידו בבחירות כלליות בשנת 2005 לתקופה של חמש שנים, הקדנציה שלו הסתיימה מזמן אך הוא מתחמק מעריכת בחירות חדשות בתואנות שונות ומטיל את ההאשמה על ישראל כדי שיוכל להמשיך לשבת על כיסאו.

עכשיו הוא התעורר מחדש נוכח המלחמה ברצועת עזה ורואה בקריסת שלטון חמאס הזדמנות לחדש את הלגיטימציה שלו ושל הרש"פ בעיני הפלסטינים.

בראיון לעיתון הסעודי "א-שרק אלאווסט" ב-15 בפברואר טען מחמוד עבאס כי הרש"פ מעולם לא עזבה את רצועת עזה.

"רצועת עזה היא האחריות של הרש"פ ואנו מוכנים לקיים את חובתנו ברגע שתסתיים המלחמה,אנחנו האחראים ונישאר האחראים לעזה", הדגיש מחמוד עבאס.

יו"ר הרש"פ טען כי הרש"פ עושה מאמצים ביחד עם כמה צדדים ערביים ועם הקהילה הבינלאומית למנוע נכבה חדשה של העם הפלסטיני וקרא לנשיא ביידן להפעיל לחץ כבד על ישראל.

יום לפני כן הוא קרא לארגון חמאס להגיע לעסקת חילופי שבויים בהקדם עם ישראל כדי למנוע נכבה חדשה ברצועת עזה.

יו"ר הרש"פ מנסה להפעיל לחץ על חמאס כדי שיוותר על שליטתו ברצועת עזה ואז הוא יוכל לקבל לגיטימציה מחודשת באופן אישי, למרות שלא נערכו בחירות חדשות, כמנהיג של כל הפלסטינים וכשליט החדש-ישן של רצועת עזה.

מחמוד עבאס מנסה לשווק את עצמו מחדש כמבוגר האחראי שדואג לשלומם של תושבי רצועת עזה בניגוד ליחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, שגרר יותר משני מיליון תושבים בעזה להרפתקה מסוכנת ב-7 באוקטובר שרק הביאה עליהם אסון ואבידות חסרי תקדים בהיסטוריה הפלסטינית.

יו"ר הרש"פ רוצה להשתלב ב"דוקטרינת ביידן" החדשה למזרח התיכון, ביחד עם סעודיה, שתוביל בסוף הדרך להקמת מדינה פלסטינית עצמאית, הוא רואה בתוכנית האמריקנית אופק מדיני חדש עבור הפלסטינים להגשים את חלומם.

אחרי שהשמיץ את ממשל ביידן כמה פעמים בחודשים האחרונים הוא רואה עכשיו בממשל את קרש ההצלה שלו שיגיש לו על מגש של כסף את ההכרה במדינה פלסטינית ויסייע לו בחיזוק מעמדו ברחוב הפלסטיני, אולם יש רק בעיה אחת, ישראל מסרבת להפסיק את הלחימה ברצועת עזה עד למיטוט שלטון חמאס.

מחמוד עבאס משתמש בהמשך המלחמה כתירוץ בפני האמריקנים לנקוט סחבת בדרישתם לביצוע רפורמות מקיפות ברש"פ.

מחמוד עבאס עושה הצגות פומביות בפני האמריקנים כאילו שהוא בעל הבית בשטחי רצועת עזה ויהודה ושומרון בניסיון לשכנע את ממשל ביידן כי אין צורך שהממשל יחפש הנהגה פלסטינית חליפית, הוא חושש כי מאחורי גבו דוחפים פקידים בכירים בממשל את הנשיא ביידן להתנער ממנו ולמנות במקומו את חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ או את מרוואן ברגותי אם ישראל תסכים לשחררו מהכלא.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי