לכבוש את רפיח לפני חודש רמדאן

ישראל מתעכבת בכיבוש אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" למרות הקונסנזוס בקבינט המלחמה. יש לכבוש את אזור רפיח לפני תחילת רמדאן בחודש הבא, כל עיכוב בתוכנית רק משרת את חמאס.

הדרג המדיני והביטחוני מדבר רבות על כיבוש רפיח ו"ציר פילדלפי" אך עושה פחות,הרמטכ"ל הרצי הלוי טוען כי צה"ל הכין את התוכניות הדרושות לכיבוש רפיח והוא ממתין לאישור הדרג המדיני,ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט גם הם מצהירים כי צה"ל עומד לכבוש את רפיח, אולם בשטח לא קורה שום דבר, הרבה דיבורים ומעט מעשים.

יש קונסנזוס בקבינט המלחמה הישראלי על הצורך לכבוש את המעוז האחרון הגדול של חמאס ברצועת עזה שנמצא ברפיח ושבו ארבעה גדודים של חמאס.

לא יושג שום ניצחון ישראלי אם צה"ל לא יכבוש את אזור רפיח ואת "ציר פילדלפי" שדרכו מוברחים אמצעי לחימה לחמאס,ישראל חייבת לשלוט בכל רצועת עזה מצפונה לדרומה ולהתחיל בהריסת המערך התת קרקעי של חמאס באורך מאות קילומטרים.

מצרים דחתה את דרישת ישראל לבנות מכשול קרקעי עמוק באדמה בצד המצרי של "ציר פילדלפי" כדי לחסום את בניית המנהרות שמשמשות להברחת הנשק מחצי האי סיני לשטח מצרים,הסירוב המצרי רק זירז את ההחלטה הישראלית לכבוש את כל האזור, הוא לא הותיר לה ברירה, ישראל מבינה כי היא יכולה לסמוך  רק על עצמה בעניין הביטחוני.

כיבוש רפיח הפך כעת לפיתרון היחידי להריסת הכוח הצבאי האחרון שנותר לחמאס וכאמצעי לחץ עליו לשחרר את החטופים.

יש בכך גם איום עקיף על מצרים בדבר הצורך שתסכים לפיקוח משותף ישראלי-מצרי לאורך "ציר פילדלפי".

אילו בעיות מונעות את כיבוש רפיח לאלתר?

א.באזור רפיח יש יותר ממיליון עקורים שנמלטו מצפון הרצועה, כמה אלפים מהם הקימו אוהלים סמוך ל"ציר פילדלפי", כיבוש האזור מחייב את פינויים.

ב.כל פעילות צבאית באזור מחייבת תיאום מלא בין ישראל למצרים על פי הסכם השלום בין שתי המדינות.

ג. ישראל צריכה כוח צבאי גדול של כמה חטיבות כדי לכבוש את האזור, לשם כך היא צריכה לגייס כוחות מילואים.

ד.  לחץ  אמריקני כבד ולחץ בינלאומי להימנע מכיבוש רפיח. ארה"ב דורשת מישראל את פינוי האזרחים מהאזור הזה לפני כיבושו.

ה. הקמת מחנות אוהלים ענקיים במרכז הרצועה ובמערבה לקליטת העקורים שיפונו מאזור רפיח.

ו. חשש שכיבוש רפיח לא יסתיים לפני חודש רמדאן שמתחיל ב-10 במרץ.

גורמי ביטחון מזהירים כי כיבוש רפיח בתקופת רמדאן יגרור התפרעויות ופיגועים בהר הבית וביהודה ושומרון.

חודש רמדאן הינו חג דתי חשוב למוסלמים ורצוי שישראל תשלים את כיבוש רפיח לפני תחילת החג.

ז. איום מצרי להקפיא את הסכם השלום עם ישראל במידה שישראל תפר את הפרוטוקול הביטחוני בין שתי המדינות.

ישראל יכולה להתגבר על מרבית הקשיים האלה בתוך פרק זמן קצר, מה שחשוב הוא להתחיל כבר כעת בהעברת מאות אלפי הפלסטינים צפונה מאזור רפיח לאזור מחנות המרכז ומערבה לאזור אלמוואסי.

ישראל חייבת לקבוע עובדות בשטח ולהתחיל בצעדים מעשיים ופחות דיבורים, רק בדרך הזה יפנימו חמאס ומצרים כי ישראל נחושה לבצע את המשימה וכי אין דרך אחרת.

כיבוש רפיח אמור גם להפעיל לחץ על חמאס להזדרז ולבצע את עסקת שחרור החטופים על פי ההבנות שהושגו בפריז.

כדאי לישראל להזדרז בפעילות ההכנה בשטח,חמאס בונה על כך שהוא יצליח לטרפד את כוונת ישראל לכבוש את אזור רפיח ואז הוא יכריז על עצמו כמנצח במלחמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי