האם ישראל עומדת מאחורי הפגנות המחאה נגד חמאס ברצועת עזה?

תנועת חמאס מאשימה את ישראל בניסיון ליצור אנדלמוסיה ואנרכיה בתוך הרצועה באמצעות הפצת שמועות זדוניות. חמאס מודאגת מגילויי הביקורת והמחאה על שלטונה המושחת שהתגברו מאז פרוץ המלחמה.

בשבועות האחרונים גוברות הפגנות המחאה נגד השחיתות של תנועת חמאס ברצועת עזה על רקע הירידה באספקת הסיוע ההומניטארי לרצועה הנובע מהפסקת אספקת הקמח לרצועה על ידי ישראל,מהפגנות תנועת "צו 9" שמנעו הגעת משאיות נושאות סיוע הומניטארי ממצרים לרצועת עזה והשתלטות מחבלי חמאס על הסיוע ההומניטארי המגיע במשאיות ממעבר רפיח מייד עם כניסתן לרצועה.

בכמה מקומות פיזרו פעילי חמאס את ההפגנות וגם היכו באלות תושבים על רקע חלוקת הסיוע ההומניטארי.

בעקבות כך גברה התסיסה בכמה מקומות ברצועה נגד תנועת חמאס והעומדים בראשה והושמעו קללות וקריאות גנאי נגד יחיא סינואר ואסמעיל הניה, גם ברשתות החברתיות היו התבטאויות זעם קשות של תושבים ברצועה נגד בכירי חמאס במיוחד לאחר שדובר צה"ל פירסם את הסרטון שבו נראים יחיא סינוואר ובני משפחתו באחת המנהרות ברצועת עזה וגם סכומי כסף גדולים וכספות שנתפסו במנהרה.

תנועת חמאס מודאגת מהזעם והביקורת הגוברים עליה בתוך הרצועה והיא פירסמה ב-17 בפברואר גילו דעת שבו היא האשימה את ישראל בניסיון להפיץ " אנדרלמוסיה, אנרכיה ושמועות חשודות" ברחבי הרצועה.

בהודעת חמאס נאמר כי הכיבוש הישראלי מנסה בדרכים שונות לפגוע בתמיכה העממית בהתנגדות באמצעות ניסיונות גלויים להפיץ אנדרלמוסיה, אנרכיה ושמועות חשודות מבלי לפרט במה מדובר.

בגלוי הדעת של חמאס נאמר כי "ישראל מסתמכת על גורמים פורעי חוק שקשורים לאג'נדות עויינות לעם הפלסטיני ולהתנגדות ומאבקה."

תנועת חמאס הזהירה מפני ניצול המצב על ידי ישראל כדי לבחוש בתוך החזית הפנימית של העם הפלסטיני.

היא קראה לפלסטינים לגלות עירנות ולחסום כל דרך לפגוע בעמידה האיתנה של הפלסטינים.

מנהל משטרת מחוז רפיח ריאד אלקאדי הודיע כי המשטרה עצרה מספר פושעים שביצעו גניבות ומעשים שמפרים את החוק בתקופה האחרונה.

ביום שישי שעבר הבעירו פלסטינים צמיגים בצד הפלסטיני של מעבר רפיח בעת כניסת משאיות הסיוע ההומניטארי לרצועה ממצרים.

נראה כי לחלק ממאמצי ההסברה שעושה דובר צה"ל בשפה הערבית סא"ל אביחי אדרעי והפעיל החברתי יוסף חדאד ברשתות החברתיות,  החושפים את השחיתות של תנועת חמאס וההתעלמות שלה מצרכי האוכלוסיה העזתית בעוד מנהיגיה חוגגים בחו"ל במלונות פאר ובמנהרות ברצועת עזה כשהם מוגנים מפני ישראל, יש השפעה על תושבי הרצועה.

גם בשטח עצמו, פלסטינים רבים מספרים על האלימות והדיכוי של תנועת חמאס תוך כדי המלחמה, כאשר מחבלי חמאס ניסו למנוע בכוח מאלפי אזרחים לרדת דרומה מצפון הרצועה לדרומה בעת שצה"ל כבש את אזור העיר עזה ועל האופן שבו מחרימים מחבלי חמאס בכוח את הסיוע ההומניטרי, לוקחים את חלקם ואת השאר מוכרים בכסף בשווקי הרצועה.

גילויי ההתנגדות לחמאס בגלל היחס הברוטלי והנצלני שלו כלפי תושבי הרצועה אינם חדשים, הם היו קיימים גם לפני המלחמה וחמאס דיכאה אותם בכוח, אין לישראל שום קשר לתופעה שהתגברה במהלך המלחמה.

אבל חשוב מאוד שמערך ההסברה הישראלי יפיץ את הביטויים לתופעה הזו ברשתות החברתיות, הלוחמה הפסיכולוגית היא חלק חשוב במערכה נגד הטרור של חמאס, גם חמאס נוקט בשיטות של לוחמה פסיכולוגית במיוחד בכל הקשור לחטופים הישראלים וטוב שישראל תשיב לו במנה אחת אפיים.

בהקשר הזה יש לציין כי הדברים שאמר אתמול שר הביטחון יואב גלנט כי "חמאס מחפש מחליף ליחיא סינוואר ומתקיים מכרז מי יהי הגורם השולט ברצועה" נתפסים בחמאס כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית נגד הארגון.

בכיר חמאס מוחמד נזאל הגיב על דבריו של שר הביטחון  בערוץ אל-ג'זירה ואמר: "יחיא סינוואר עדיין ממלא את תפקידו כמנהיג חמאס וכל מנהיגי התנועה נבחרים בבחירות".

דברי שר הביטחון היו אתמול שיחת היום ברחוב העזתי וברשתות החברתיות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי