חודש רמדאן-החלטה מסוכנת לישראל

ההחלטה להגביל את עלייתם של ערביי ישראל להר הבית במהלך חודש רמדאן, בניגוד לעמדת מערכת הביטחון, היא מסוכנת ועלולה להביא להסלמה ביטחונית בזירות חדשות בעיצומה של המלחמה. טוב יעשה ראש הממשלה נתניהו אם ישקול שנית את ההחלטה בסמוך לתחילת חודש רמדאן וישנה אותה.

הר הבית הינו אחד המקומות הרגישים ביותר בעולם מבחינה דתית שעלול להביא לפיצוץ בעולם המוסלמי שעוקב בדריכות אחרי כל צעד ושעל של ישראל באתר הקדוש לדת האסלאם.

בעת שישראל נמצאת במלחמה בכמה חזיתות היא חייבת לנקוט בזהירות יתר כדי שלא לתת למלחמה הזו ציביון של מלחמת דת.

ראינו כבר כיצד במאי 2021 הביאה ההתנהלות של ישראל בהר הבית להתקפת רקטות של חמאס על ירושלים ומשם למבצע "שומר החומות".

אסור בתכלית האיסור להפוך את זירת ירושלים לזירת טרור חדשה באמצעות קבלת החלטות בלתי מושכלות בנושא הר הבית בתקופת חודש רמדאן.

ממשלת ישראל צריכה להשתדל לשמור על הנוהג שהיה בשנים האחרונות בהר הבית בתקופת רמאדאן ולהאזין היטב להמלצות השב"כ והמשטרה.

בהתייעצות ביטחונית שערך אמש ראש הממשלה נתניהו עם שרים ובכירי מערכת הביטחון לקראת חודש רמדאן שיתחיל ב-10 במרץ, קיבל ראש הממשלה את המלצת השר איתמר בן גביר להגביל את הכניסה של ערבים ישראלים להר הבית בניגוד לעמדת השב"כ, אופי ההגבלות עדיין לא נקבע ונראה כי הוא יקבע סמוך מאוד לתחילת חודש הרמדאן.

בנוגע לערביי ישראל עמדת המשטרה היתה כי יש לאפשר את עלייתם של ערבים ישראלים להר הבית אך להתנות זאת בגיל ובמסוכנות.

גם שר הביטחון יואב גלנט התנגד להגביל את עלייתם של ערבי ישראל להר הבית והביע חשש כי הגבלה כזו עלולה להצית מלחמת דת ביהודה ושומרון בעוד כוחות צה"ל פועלים מאז ה-7 באוקטובר בהצלחה רבה ביהודה ושומרון לסכל פיגועים.

ההחלטה להגביל את עלייתם של ערביי ישראל להר הבית במהלך חודש רמדאן היא מסוכנת והיא עלולה לגרור את ערביי ישראל  למחאה ולהפרות סדר בעיצומה של המלחמה ברצועת עזה ובגבול הצפון.

היא עלולה לאחד מוסלמים לפיגועים נגד ישראל משני צידי הקו הירוק.

היא גם עלולה לחבל במאמצים להגיע לפריצת דרך בנושא עסקת שחרור החטופים.

גורמי ביטחון מזהירים כי ההחלטה הזו עלולה גם לפגוע ביחסי ישראל עם מדינות סוניות שעמן יש לישראל הסכמי שלום ונורמליזציה כמו מצרים, ירדן ואיחוד האמירויות.

ההתנהגות של ערביי ישראל מאז ה-7 באוקטובר הייתה מופתית והם לא נענו להפצרות החוזרות ונשנות של חמאס להפרות סדר במגזר הערבי ובערים המעורבות.

נשאלת השאלה מדוע צריך לקבל החלטה שעלולה לדחוף את ערביי ישראל לכיוון חמאס?

"מדוע לתת ליחיא סינוואר מתנת חינם לאחר שהוא נכשל בניסיונו להתסיס את ערביי ישראל?" שואל גורם ביטחוני בכיר.

בהנהגת הציבור הערבי אומרים על ההחלטה שהתקבלה אמש בדיון הביטחוני אצל ראש הממשלה כי " מדובר בהחלטה כהניסטית ונתניהו שוב נכנע לאיתמר בן גביר".

יו"ר רע"ם מחמוד עבאס אמר כי "מנסים לדרדר אותנו למלחמת דת מסוכנת".

ראש ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, מוחמד ברכה, אמר: "נתניהו כנראה החליט לספק את תאוותיו של בן גביר בכל מה שנוגע להבערת אש ופתיחה במלחמה נגד האזרחים הערבים בצד המלחמה שמתקיימת נגד הפלסטינים בעזה ובגדה. זה דבר מאוד מסוכן, זהו צעד מאוד חמור שפוגע בחופש הדת וחופש הפולחן".

לשכת ראש הממשלה מסרה בתגובה כי "ראש הממשלה קיבל החלטה מאוזנת שמאפשרת את חופש הפולחן במגבלות צורכי הביטחון שנקבעים ע״י גורמי המקצוע".

טוב יעשה ראש הממשלה נתניהו אם ישקול שנית את ההחלטה בסמוך לחודש רמדאן  וישנה אותה, היא מסוכנת ועלולה לגרום למתיחות מיותרת ולהסלמה ביטחונית בירושלים ובמגזר הערבי, היא גם פוגעת בתדמית של ישראל המקפידה לשמור על חופש הפולחן של כל הדתות והיא תנוצל על ידי אויבי ישראל להכפשתה בזירה הבינלאומית.

לא מן הנמנע שיהיו גם עתירות לבג"צ של גורמים בערביי ישראל שידרשו לבטל את ההגבלות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי