משא ומתן עם חמאס תחת אש

ישראל שינתה את אסטרטגיית המשא ומתן העקיף עם חמאס ומנהלת אותו תחת אש. אם חמאס לא יגמיש את עמדותיו בימים הקרובים, הלחץ הצבאי על חמאס באזור ח'אן יונס יגבר ויתכן שהמבצע לכיבוש רפיח יוקדם.

ישראל נוקטת קו קשוח במשא ומתן העקיף עם חמאס על שחרור החטופים ודוחה את הלחצים האמריקנים לעשות ויתורים נוספים לחמאס.

ראש הממשלה נתניהו אמר במסיבת עיתונאים ב-17 בפברואר כי "הדרישות של חמאס מישראל הן הזויות ושמעותן אחת-תבוסה לישראל, ברור שלא נסכים להן, כשהוא יירד מהדרישות הללו-נוכל להתקדם".

נראה כי הדרג המדיני מעודד מההצלחות של  צה"ל באזור ח'אן יונס  בלחימה על פני הקרקע ובמצוד אחר יחיא סינוואר וחבורתו במנהרות, כוחות צה"ל כבר הגיעו לארבע מנהרות שבהן שהה יחיא סינוואר.

לכן, כדי להגביר את הלחץ על חמאס ולהוריד אותו מעל העץ הגבוה של דרישותיו לצורך שחרור החטופים, ישראל מנהלת למעשה משא ומתן עקיף תחת אש עם חמאס, הלחימה בשטח נמשכת בעוד המגעים נמשכים מאחורי הקלעים עם ארה"ב, קטאר ומצרים.

מנוף נוסף להפעיל לחץ על חמאס הוא האיום הישראלי לכבוש את אזור רפיח , שהוא המעוז הצבאי האחרון הגדול של חמאס ברצועת עזה, ואת "ציר פילדלפי", ישראל תמתין עוד פרק זמן קצר ואם עסקת שחרור החטופים לא תצא אל הפועל צה"ל יקבל את ההוראה לכבוש את אזור רפיח.

ישראל דוחה את כל דרישות חמאס להפסקת המלחמה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה, היא דורשת את הפחתת מספר המחבלים שחמאס דורש לשחרר במסגרת העסקה ודוחה את כל הדרישות של חמאס ביחס למתנחלים ביהודה ושומרון והמצב במזרח ירושלים ובהר הבית.

אולם ישראל לא סגרה עדיין לגמרי את דלת המשא ומתן באופן סופי והיא ממתינה לכך שחמאס יעשה ויתורים בימים הקרובים כתוצאה מהלחץ הצבאי ברצועת עזה.

המתווה לשחרור החטופים שהושג בשיחות פריז הוא למעשה המשחק היחיד בעיר להגיע להפסקת אש ולעסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס.

נכון לעכשיו, ראש הממשלה נתניהו לא נכנע ללחצים האמריקנים והוא ממתין לראות את תוצאות הלחץ הצבאי על חמאס.

אם הלחץ הצבאי של צה"ל על חמאס ישפיע עליו והוא ישפר את ההצעה שהגיש לעסקת החטופים, הדבר עשוי גם להשפיע לטובה על המאמצים המדיניים שעושות ארה"ב וצרפת מול ממשלת לבנון וחזבאללה להשיג גם הסדר מדיני להפסקת ההסלמה בגבול הצפון שימנע מלחמה כוללת בין ישראל לחזבאללה.

גורמים ביטחוניים אומרים כי השבועיים הקרובים הם קריטיים לגבי האופן שבו תימשך המערכה ברצועת עזה ובגבול הצפון.

 

הכישלון של ח'ליל אלחיה

 

ארגון חמאס שיגר לשיחות בקהיר משלחת בראשותו של ח'ליל אלחיה שהינו סגן יו"ר חמאס ברצועת עזה, כלומר סגנו של יחיא סינוואר.

ח'ליל אלחיה  המכונה "אבו אוסאמה" מקורב מאוד ליחיא סינוואר, הוא ידוע כאחד הנושאים והנותנים המיומנים של חמאס, ישראל ניסתה לחסל אותו בעבר כמה פעמים.

הנהגת חמאס שיגרה אותו לקהיר כדי לנסות ולמצוא נוסחת פשרה שתוביל לעסקת שחרור החטופים אבל הוא נכשל במשימתו, כנראה שלח'ליל אלחיה יש דרכים ליצור קשר עם יחיא סינוואר שנעלם כבר לפני כשבועיים במנהרות באזור ח'אן יונס.

ח'ליל אלחיה חזר לדוחא והוא ממתין שם להתפתחויות, נראה כי שני הצדדים בהמתנה להתפתחות כלשהי שתביא לפריצת דרך בשיחות קהיר, ראש ה-CIA וויליאם ברנס הגיע בשבוע שעבר לישראל ונועד עם ראש הממשלה נתניהו אך לא הצליח לשכנע אותו להחזיר את משלחת ישראל לשיחות קהיר.

בירושלים מקווים מאוד שמכבש הלחצים הצבאי של צה"ל באזור ח'אן יונס יעשה את שלו וחמאס יגמיש עוד יותר את דרישותיו דבר שיאפשר להתקדם לעבר העסקה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי