רוסיה מנסה לפייס בין פת"ח לחמאס

רוסיה זימנה את כל הפלגים הפלסטינים למוסקבה והיא תנסה לפייס בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס. הסיכויים לפיוס בין פת"ח לחמאס גברו בעקבות המלחמה ברצועת עזה ורוסיה מחפשת להגביר את השפעתה בסכסוך הישראלי פלסטיני.

רוסיה עוקבת בעניין רב אחרי המלחמה ברצועת עזה,אחר ההתקדמות של כוחות צה"ל בהשתלטות על כל חלקי הרצועה ואחר הניסיונות של תנועת חמאס להישאר על הגלגל ולהוות חלק מהשלטון העתידי ברצועה ביחד עם הרש"פ במסגרת "ממשלת טכנוקרטים" שתשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה.

הרוסים אינם מסירים לרגע את עיניהם מהמתרחש במזרח התיכון יש להם יחסים טובים עם הרש"פ וגם עם תנועת חמאס.

רוסיה אירחה בשנים האחרונות כמה פעמים את בכירי תנועת חמאס במוסקבה לדיאלוג על נושאים משותפים.

גורמים בכירים ברש"פ מסרו כי משרד החוץ הרוסי הזמין בסוף החודש את כל הפלגים הפלסטינים לדיאלוג מדיני במוסקבה בחסותה של רוסיה.

תהייה זו הפעם הראשונה שבה נציגים של תנועת פת"ח ,שהיא עמוד השדרה של הרש"פ,יפגשו לראשונה ישירות עם נציגים של תנועת חמאס, מזה שנים, לדיון באפשרות של פיוס לאומי בין שתי התנועות שכל אחת מהן מתיימרת לייצג את הפלסטינים.

משרד החוץ הרוסי מארח באופן קבוע משלחות של הפלגים הפלסטינים ומוסקבה מנסה לתווך ביניהם כדי שיגיעו לפיוס לאומי וכדי שיגבשו הסכמות מדיניות שיהוו בסיס לחידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים, עד כה כל המאמצים של מוסקבה בעניין הזה נחלו כישלון חרוץ.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה התייחס ב-19 בפברואר למפגש במוסקבה ואמר כי " אנו מקווים שיושג דבר אחד במפגש במוסקבה והוא אחדות לאומית, אנו זקוקים לכך שחמאס תהייה חלק מהזירה הפוליטית הפלסטינית".

הוא הדגיש כי הרש"פ רוצה שחמאס תקבל את התוכנית המדינית של אש"פ והסביר כי הפלסטינים זקוקים להסכמה על אג'נדה פוליטית אחת ויחידה ועל הסכמה על דרכי המאבק.

הוא הבהיר כי משלחת פת"ח לשיחות במוסקבה קיבלה הנחיות ברורות לגלות רצון אמיתי לסיים את הפיצול והפילוג בחברה הפלסטינית.

הוא נשאל כיצד חמאס יכולה להיות שותף ברמה הבינלאומית לאחר שמרבית מדינות המערב אינן מקבלות אותה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר והשיב כי אם היא לא תקבל את התוכנית המדינית של אש"פ  לא יהיה לה שום תפקיד, אולם אם היא תסכים לכך העולם יסכים לקבל את התרחיש הזה, מכיוון שחמאס נמצאת לא רק ברצועת עזה, היא גם נמצאת בגדה מערבית,בלבנון ובסוריה," הפלסטינים זקוקים להסדר מדיני, לפתרון הבעיה הפלסטינית ולסיום הסכסוך", אמר אשתיה.

לפני כמה ימים קרא יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לתנועת חמאס להגיע בהקדם להסכם חילופי שבויים עם ישראל.

הרש"פ זקוקה לשותפות פוליטית עם חמאס כדי לקבל לגיטימציה ברחוב הפלסטיני מכיוון שהיא שנואה ונחשבת למושחתת, שותפות כזו תסייע לה לשלוט ברחוב העזתי מכיוון שהציבור הפלסטיני לא יסכים לשלטון בלעדי של הרש"פ ברצועה.

חמאס דחתה בשנים האחרונות באופן עקבי את התנאי של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לפיוס לאומי והוא שהיא תקבל עליה את כל ההסכמים הבינלאומיים שהיא חתמה עליהם ובראשם הסכם אוסלו.

תנועת חמאס שלטה אז ברצועת עזה ומעמדה היה חזק כשחקן אזורי בגלל הכוח הצבאי שלה, אולם, כעת המצב השתנה, שלטון חמאס נמצא עכשיו בתהליך של קריסה בגלל פעילות צה"ל ברצועת עזה והיא נחלשת גם מבחינה אזורית, השחקנים האזוריים במזרח התיכון כבר השלימו עם העובדה שחמאס איבדה את השלטון ברצועה ונערכים לשלטון חדש.

לכן, בהחלט אפשרי שהמפגש במוסקבה יניב הסכמות חדשות בין פת"ח לחמאס בגלל האינטרסים המשותפים שנוצרו בעקבות המלחמה, שתיהן רוצות לשלוט ברצועת עזה ולחלק את עוגת השלטון ביניהן בעוד ישראל מתנגדת לכך ורוצה להקים שלטון חדש ברצועה שלא יהיה קשור לחמאס או לרש"פ.

גם רוסיה עשויה להרוויח מהמהלך שיזמה, היא תקבל קרדיט בכל מקרה על הניסיון לפייס בין שתי התנועות ואם אכן יושג הסכם פיוס בשיחות מוסקבה היא תוצג כשושבין של ההסכם.

בכך ישיגו הרוסים דריסת רגל חדשה ברצועת עזה, הם יגבירו את השפעתם בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני ויתקעו אצבע נוספת בעינים של ממשל ביידן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי