סעודיה מיישרת קו עם הרש"פ

סעודיה מיישרת קו עם הרש"פ ומציבה תנאים מוקדמים להסכם נורמליזציה עם ישראל. העמדה הסעודית החדשה סותרת את האינטרסים הביטחוניים של ישראל, עדיף שישראל תמתין עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב כדי לנהל מו"מ עם סעודיה.

המלחמה ברצועת עזה שינתה כמה דברים בדרך החשיבה של בית המלוכה הסעודי ויורש העצר מוחמד בן סלמאן הקשיח עמדות בכל מה שקשור להסכם הנורמליזציה עם ישראל.

הסעודים שמחים על כך שתנועת חמאס נחלשת כתוצאה מפעילות צה"ל ברצועת עזה, חמאס היא חלק מתנועת "האחים המוסלמים" שמוגדרת בסעודיה כארגון טרור ושחותרת תחת המשטרים הערבים.

נראה שעכשיו סעודיה מיישרת קו על הרש"פ מתוך הנחה שבסופו של דבר, למרות התנגדות ישראל, הרש"פ היא שתשלוט ברצועת עזה ותקבל לכך גיבוי בינלאומי.

שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן אמר ב-19 בפברואר בועידת הביטחון במינכן כי הרש"פ מסוגלת, בתמיכת הקהילה הבינלאומית, לשלוט בכל השטחים הפלסטינים, בגדה וברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, אולם הדבר מצריך "מסלול אמיתי" להקמת מדינה פלסטינית.

הוא הוסיף כי הטיפול בשאלה מי ישלוט ברצועת עזה יהיה קל יותר כאשר ידונו התוכניות לאחר המלחמה בהקשר הרחב יותר של הבעיה הפלסטינית.

הוא הדגיש כי סיום הלחימה ברצועת עזה,נסיגת כוחות צה"ל ופתיחת הדרך להקמת מדינה פלסטינית הם תנאים מוקדמים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל.

הוא גם התייחס לנושא הכיבוש הצפוי של אזור רפיח על ידי צה"ל והביע התנגדות מוחלטת לתוכנית הזו.

הוא תיאר באופן מפורט את המצב ההומניטארי ברצועת עזה , מספר האזרחים שנפגעו במלחמה והמחסור במזון והדגיש את הצורך הדחוף בהפסקת אש.

הוא גם הטיל את האחריות על ישראל על כך שלא נכנסות כל יום 500 משאיות של סיוע הומניטארי ממצרים לרצועת עזה אלא מאה משאיות בלבד.

שר החוץ הסעודי לא הזכיר כלל את תנועת חמאס בדבריו, לא את הטבח שהיא ביצעה ב-7 באוקטובר בישובי עוטף עזה ולא את החטופים הישראלים שהיא ממשיכה להחזיק בתנאים תת אנושיים ברצועת עזה.

לפני המלחמה ברצועת עזה סעודיה לא הציבה שום תנאים מוקדמים במגעים החשאיים שלה עם ישראל על הסכם הנורמליזציה, התיאבון שלה גבר לאחר פרוץ המלחמה,פרשנים בעולם הערבי טוענים כי ממשל ביידן עודד אותה להעלות את סף הדרישות שלה מישראל ולהכליל בו גם את נושא הקמת המדינה הפלסטינית.

דובר מחלקת המדינה של ארה"ב מתיו מילר אמר אמש במהלך תדרוך לעיתונאים כי סלמאן מלך סעודיה הסביר ישירות למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי ריאד לא מוכנה להמשיך בתהליך הנורמליזיציה עם ישראל מבלי שתקום מדינה פלסטינית.

סעודיה הפסיקה בזמנו את הסיוע הכספי השנתי לרש"פ בין היתר בגלל תופעות השחיתות במנגנוני הרש"פ, אבל שר החוץ הסעודי לא מצא לנכון לדבר על הרפורמות הנחוצות ברש"פ וגם לא על הצורך שהרש"פ תילחם נגד הטרור וההסתה במערכת החינוך שלה ואמצעי התקשורת הרשמיים נגד ישראל.

הסעודים מיישרים גם קו עם ממשל ביידן בכל הקשור להכנסת סיוע ההומניטארי לרצועת עזה.

התנאים המוקדמים שהציב שר החוץ הסעודי להסכם נורמליזציה עם ישראל הם בלתי מקובלים והם יעכבו זמן רב את האפשרות להגיע להסכם בחודשים הקרובים, צה"ל עדיין לא סיים את הלחימה ברצועת עזה, הוא לא מתכוון לוותר על כיבוש אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" ועל הקמת אזור חיץ בשטח הרצועה שיגן על הישובים הישראלים.

הלחימה ברצועה תימשך עוד כמה חודשים לפחות, צה"ל עדיין צריך להרוס כמה מאות קילומטרים של מנהרות שבנה חמאס.

כשזה המצב, ישראל איננה צריכה למהר ולהגיע להסכם נורמליזציה עם סעודיה, התנאים המוקדמים שלה אינם מקובלים וסותרים את האינטרסים הביטחוניים של ישראל, בכל מקרה ממשל ביידן לא יכול להעביר את ההסכם עם סעודיה, שכולל ברית הגנה בין סעודיה לארה"ב,לאישור הסנאט ללא עזרה של ישראל כדי שתשכנע סנטורים רפובליקנים לתמוך בהסכם.

טוב יעשה ראש הממשלה נתניהו אם ימתין לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב, יתכן מאוד שהחילופים האפשריים של הממשל יסייעו להוריד את הסעודים מהעץ, אין לישראל מה למהר.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי