משבר אמון בין מצרים לחמאס

משלחת בכירה של חמאס הגיעה לקהיר לשיחות עם המודיעין המצרי על עסקת שחרור החטופים אך בין מצרים לחמאס יש משבר אמון. אחת הסיבות למשבר הינה דברים שאמר שר החוץ המצרי שהטילו ספק בלגיטימיות של חמאס במערכת הפוליטית הפלסטינית.

משלחת של חמאס בראשות מנהיג הארגון אסמעיל הניה וח'ליל אלחיה, סגנו של יחיא סינוואר, הגיעה אתמול לקהיר לשיחות על העסקה לשחרור החטופים.

ברצועת עזה אומרים גורמים המקורבים לחמאס כי ביקור המשלחת בקהיר הוא תוצאה של לחץ מצרי כבד שהפעיל המודיעין המצרי על הנהגת חמאס וכי האווירה בין הנהגת חמאס בחו"ל לבין מצרים היא מתוחה מאוד.

אחת הסיבות לכך הינה ההצהרה של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי השבוע, במהלך ועידת הביטחון במינכן, על חמאס שעוררה הדים רבים בעולם הערבי וזעם בצמרת חמאס.

הוא הטיל ספק בלגיטימיות של תנועת חמאס, שרת החוץ לשעבר ציפי לבני שאלה אותו על עמדתו באשר לחמאס והוא השיב:

"חמאס נמצא מחוץ לקונסנזוס הפלסטיני שמכיר בישראל כי הוא מסרב לוותר על התמיכה באלימות, יש לתת דין וחשבון איך חמאס קיבל כוח בעזה ומדוע הוא מומן כדי להגדיל את הפילוג בינו לבין שאר הגורמים הפלסטינים שומרי השלום, בין אם זו הרש"פ או אש"פ".

בהנהגת חמאס זועמים ורואים בכך הטלת ספק בלגיטימציה של התנועה לייצג את העם הפלסטיני, חלק מבכירי חמאס רואה בכך ניסיון מצרי להפעיל לחץ על התנועה להתגמש בנושא עסקת שחרור החטופים הישראלים.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה הודיע לפני כמה ימים על הפסקה כוללת של כל המגעים והמשא ומתן בעניין עסקת חילופי השבויים בין חמאס לישראל.

עד שישראל תנצור את האש, תפסיק את המלחמה ברצועת עזה ותסיג ממנה את כל כוחות צה"ל.

גורמים בחמאס מסרו כי נקודת המחלוקת העיקרית בין משלחת חמאס לקהיר והמודיעין המצרי הייתה ההתעקשות של חמאס על הפסקת המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל מהרצועה.

המודיעין המצרי דרש שחמאס תתגמש בדרישותיה אך היא סירבה.

גורמים מצרים אומרים כי הצהרת שר החוץ המצרי הייתה איתות ברור לחמאס שהיא עומדת להפסיד את התמיכה המצרית אם תמשיך בקו הנוקשה הזה, חמאס לעומת זאת חוששת שהלחץ המצרי נועד לנטרל אותה ולהוציא אותה מהמשחק הפוליטי כדי שלא תהיה לה שום השפעה על השלטון החדש ברצועה אחרי המלחמה.

חמאס היא חלק מתנועת "האחים המוסלמים" שמוגדרת במצרים כארגון טרור ופועלת להפלת שלטונו של הנשיא א-סיסי.

עד לשנת 2017 פעילי חמאס מרצועת עזה השתתפו בפיגועי טרור של "האחים המוסלמים" ושלוחת דאע"ש בצפון סיני נגד השלטון המצרי.

מלבד הזעם של חמאס על שר החוץ המצרי שהטיל ספק בלגיטימיות שלה, הייתה לה סיבה נוספת להתרעם עליו, הוא הודיע כי למצרים אין שום כוונה להקצות שטחים בטוחים בשטח מצרים לעקורים פלסטינים, הוא הבהיר שמצרים תתמודד עם המצב אם תידרש לכך.

ההצהרות של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי נתפסות ברחוב הערבי כמכה לחמאס מתחת לחגורה בעוד היא נלחמת בשטח נגד כוחות צה"ל וזוכה לתמיכה גדולה בקרב הפלסטינים והרחוב הערבי.

ההצהרה של סאמח שוכרי מעידה על משבר אמון בין הדרג המדיני המצרי לבין תנועת חמאס שנראה כי היא מנותקת בכל מה שקשור למצב הזרוע הצבאית שלה ברצועת עזה ומעמדה הנחלש בעולם הערבי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי