מוחמד דחלאן ונאצר אלקידווה נותרו בחוץ

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יישר קו עם ממשל ביידן והצליח לנטרל את יריביו הפוליטיים מהשתלבות בשלטון העתידי ברצועת עזה. מוחמד דחלאן, נאצר אלקידווה וסלאם פיאד נותרו מחוץ למשחק הפוליטי וגם ישראל איננה מעוניינת בהם.

ברש"פ מרוצים מתגובת ממשל ביידן על המהלך שעשה שלשום ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה שהודיע על התפטרותו מתפקידו, מתיו מילר ,דובר משרד החוץ האמריקני,  בירך על המהלך ואמר כי ארה"ב רואה בכך צעד לקראת איחוד הגדה המערבית עם רצועת עזה.

הוא בירך על צעדי הרש"פ בדרך לרפורמות והתחדשות.

הוא טען ששר החוץ האמריקני טוני בלינקן הוא שעודד בשיחותיו עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס "לצעוד לעבר הרפורמות".

למחמוד עבאס יש סיבה טובה להיות מרוצה, הוא הצליח להסיר מעליו את הלחץ האמריקני, המהלך שיזם עם שר החוץ בלינקן להקת "ממשלת מומחים" או ממשלת טכנוקרטים שתשלוט ברצועת עזה, חוסם, להערכתו, את תוכניתו של ראש הממשלה נתניהו להקמת הנהגה מקומית שתנהל את הרצועה.

האמריקנים יעשו הכל כדי לנסות ולממש את חזון שתי המדינות והקמת המדינה הפלסטינית העצמאית, למרות שמחמוד עבאס נחשב בחברה הפלסטינית כמנהיג כושל ומושחת הוא נותר הפרטנר היחיד של ממשל ביידן.

המהלך של מחמוד עבאס גם חוסם את דרכם של בכיר פת"ח מוחמד דחלאן שאותו הוא גירש ב-2011 מתנועת פת"ח ושל נאצר אלקידווה, שר החוץ הפלסטיני לשעבר, שמסוכסכים עמו להשתלב בכל שילטון עתידי ברצועה, כך הוא הרוויח שתי ציפורים באבן אחת.

גם ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פיאד, המקובל מאוד על מדינות המערב אך שנוא על מחמוד עבאס, נותר מאחור ולא ישתלב בשיקומה של רצועת עזה, הוא ימשיך ללמד כלכלה באוניברסיטת פרינסטון בארה"ב.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שהתעמת חזיתית בעבר עם שלושתם, הצליח להרחיקם מהמשחק הפוליטי ברצועה, הוא יישאר המועמד היחידי לשלוט ברצועת עזה באופן מלא, בשיתוף פעולה עם תנועת חמאס ובגיבוי מלא של ארה"ב.

יש רק בעיה אחת קטנה והיא שממשלת ישראל איננה מוכנה לשלטונו גם ברצועת עזה, אבל הוא סומך על הנשיא ביידן שיקפל את ראש הממשלה נתניהו.

גם בתנועת חמאס מרוצים, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בוחן ברצינות ובחיוב לאפשר לתנועת חמאס להצטרף לממשלת המומחים החדשה, בשיתוף פעולה עם  הרש"פ, שיאפשר לתנועה להישאר על גלגל השלטון לאחר שכבר הפסידה את המערכה הצבאית ברצועת עזה.

מחמוד עבאס בן ה-88 שוב הוכיח שהוא יודע לתמרן פוליטית בין כל הצדדים שנוטלים חלק במשחק הפוליטי והדיפלומטי בסיועם של מקורביו חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'.

מחמוד עבאס העדיף ליישר קו עם הדרישות של ממשל ביידן לרפורמות ברש"פ ובכך זכה בתמיכתו ושוב הוא הצליח לבודד את ממשלת נתניהו ולהציג אותה  כסרבנית שלום בגלל שהיא איננה מוכנה לקבל את שלטונו הרופס ביהודה ושומרון גם ברצועת עזה.

בחמאס זורמים לפי שעה עם מחמוד עבאס, אבל הם כועסים על נאצר אלקידווה, שמתגורר כעת בפריז, שהתראיין לאמצעי תקשורת ישראלים והציג את עצמו כמי שיכול להושיע את רצועת עזה.

גורם בחמאס אומר: "הדברים של נאצר אלקידווה מוכרים לנו, הוא השמיע אותם בעבר באזני הנהגת חמאס בדוחא, אין לו שום השפעה אמיתית על השטח ובתוך תנועת פת"ח.

נאצר אלקידווה השמיע גם הצהרות על "תנועת חמאס חדשה" שיש לעבוד עמה, אבל בחמאס דחו את דבריו, אין להם שוב כוונה לשנות את דרכם הפוליטית ואת מאבקם  נגד ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי