האמת על מצבו של יחיא סינוואר

הספינים שהפיצה מערכת הביטחון הישראלית בשבועות האחרונים על גורלו של יחיא סינוואר התגלו כלא נכונים. מדובר בלוחמה פסיכולוגית כושלת שרק פוגעת באמינות מערכת הביטחון, הגיעה העת להפסיק את ההתנהלות הזו.

בשבועות האחרונים הופצו ידיעות על גורלו ומצב של יחיא סינוואר באמצעי התקשורת הישראלים ובחלק מאמצעי התקשורת הסעודים שעיקרם היה לוחמה פסיכולוגית וספינים מבית היוצר של מערכת הביטחון, גם שר הביטחון יואב גלנט לא טמן ידו בצלחת והשמיע הצהרות על גורלו של יחיא סינוואר שספק אם יש להן בסיס עובדתי.

הספינים שהודלפו מגמתית על ידי מערכת הביטחון ונופחו על ידי אמצעי התקשורת טענו כי יחיא סינוואר ברח למצרים, שהוא מנותק קשר יותר משבועיים , שהוא הסתכסך עם הנהגת חמאס בחו"ל והיא רוצה להדיחו מתפקידו ושהוא חולה בדלקת ריאות קשה וגם שהוא קיבל הבטחה מחסן נצראללה כי חזבאללה יכבוש את הגליל.

אחד מאמצעי התקשורת בישראל גם פירסם דיווח מפורט כי אחיו הצעיר של יחיא סינוואר הינו פדופיל.

נראה כי הפרסומים האלה מעידים על התסכול הרב במערכת הביטחון הישראלית מכך שהיא איננה מצליחה לאתר את מקום מסתורו של יחיא סינוואר ואת מקום החזקת החטופים הישראלים וכנראה גם מתוך רצון להעלות את המורל של הציבור הישראלי לאחר חמישה חודשים מפרוץ המלחמה ברצועת עזה ואי השגת מטרותיה במלואן.

נראה גם כי התקווה של מערכת הביטחון הישראלית היא שידיעות כאלה ידחפו את תומכי חמאס ברצועת עזה למרוד נגד הנהגת חמאס בראשותו של יחיא סינוואר או לחלופין להגביר את שנאת הרחוב העזתי להנהגת חמאס בחו"ל.

מערכת הביטחון הישראלית גם הציעה להנהגה הצבאית של חמאס ברצועת עזה, באמצעות התקשורת הישראלית,להסכים להגלייה לחו"ל.

כאמור, בסופו /של דבר האמת מתבררת ולשקרים אין אחיזה במציאות, יחיא סינוואר נמצא במנהרות באזור ח'אן יונס שם הוא מסתתר עם קבוצה של חטופים שמשמשים לו ממגן  אנושי.

להערכה הזו שותפים המודיעין הישראלי והCIA.

ליחיא סינוואר לא היתה שום כוונה להיעלם למצרים בגלל התקרבות כוחות צה"ל לאזור ח'אן יונס, הוא מסתתר במקום בטוח באזור השמור היטב וגם החטופים מוחזקים במקום מסתור שקשה להגיע אליו.

ההעלמות של יחיא סינוואר גם היא איננה דבר חדש, היו לו כבר בעבר העלמויות תקשורתיות לתקופות ממושכות, זהו חלק מהטקטיקה שלו לבלבל את האויב הישראלי, לנטוע בו ערפל קרב ותחושה של חוסר ביטחון וגם להפעיל עליו לחץ במשא ומתן.

סינואר מתקשר עם הנהגת חמאס בחו"ל באמצעות שליחים אישיים שנאמנים לו, שמגיעים פיזית למנהרות שבהן הוא שוהה ומקבלים מסרים בכתב,הכל נעשה בצורה חשאית ומבוקרת, ללא שימוש בטלפון או במחשב, כדי שהמודיעין הישראלי לא יאתר את מקום מחבואו של יחיא סינוואר.

הפלסטינים ברצועת עזה לא מאמינים לכל הידיעות האלה, הם כבר מכירים את הספינים האלה הרבה שנים, הם גם ניזונים ממידע מאלפי מחבלי חמאס שעדיין לוחמים במנהרות ומגיחים מדי פעם מהן בלבוש אזרחי ומתערבבים באוכלוזיה העזתית.

אבל, חלקים בציבור הישראלי מאמינים למידע הזה וגם השופרות של מערכת הביטחון בתקשורת הישראלית מאמינים לתדרוכים האלה והם מפמפמים אותם, כך נגרם נזק לאמינות של מערכת הביטחון הישראלית בעיני הציבור, התקשורת הישראלית מזמן כבר איבדה את אמינותה.

הגיעה העת להפסיק את  התדרוכים המגמתיים האלה, אין להם שום ערך מודיעיני או מבצעי והם מעמידים באור מגוחך את מערכת הביטחון הישראלית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי