המלך עבדאללה חושש מתסיסה פנימית בחודש רמדאן על רקע המצב ברצועת עזה

בית המלוכה הירדני מודאג מאוד כי התמשכות הלחימה ברצועת עזה תעורר תסיסה פנימית ברחוב הירדני במהלך חודש רמדאן. המלך עבדאללה הודיע על מבצע צבאי ל"שבירת המצור הישראלי" על רצועת עזה והשתתף אישית בפעולה אווירית להצנחת משלוחי מזון עבור תושבי הרצועה

חודש רמדאן מתקרב, הוא יתחיל ב-10 במרץ וירדן עוקבת בדריכות רבה אחרי המצב ברצועת עזה כשעדיין לא ברור כלל את תושג רגיעה במסגרת הסכם חדש לשחרור חטופים ישראלים.

המלך עבדאללה מודאג מאוד מהתמשכות הלחימה ברצועת עזה והשפעתה על ירדן בתקופת רמדאן, במיוחד המחסור במזון וסכנה להתפשטות  תופעות הרעב, דבר שמשפיע ישירות על הרחוב הירדני, שהוא למעשה ברובו רחוב פלסטיני, יותר מ-70 אחוזים מהתושבים בממלכה ההאשמית הינם ממוצא פלסטיני.

לכן, המלך הירדני נטל את היוזמה לידיו, הוא הודיע על מבצע ל"שבירת המצור" על הרצועה והוציא לדרך מבצע צבאי של הצנחת משלוחי מזון לתושבים ברצועה ב-26 בפברואר באמצעות 3  מטוסי תובלה של חיל האוויר הירדני ומטוס תובלה צרפתי.

המשלוחים כללו מנות מזון מוכנות לאכילה ללא צורך במים ובחשמל כדי לבשלן, כנראה שמדובר במנות קרב לשימוש צבאי בעת מלחמה שמקורן בצבא הירדני.

המלך עבדאללה ניצל את המבצע הצבאי למסע יחסי ציבור, הוא השתתף אישית במבצע הצנחת המזון ברצועת עזה ובית המלוכה הירדני הפיץ לאמצעי התקשורת תמונות שבהן נראה המלך כשהוא לבוש מדי צבא וחגור במצנח בתוך אחד ממטוסי התובלה שלקחו חלק במבצע.

המהלך של המלך עבדאללה נועד גם לרצות את האופוזיציה הירדנית שקוראת מאז פרוץ המלחמה לגרש את שגריר ישראל מירדן ולבטל את הסכם השלום בין ירדן לישראל שנחתם בשנת 1994 בין המלך חוסיין לראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.

מפלגת "חזית העבודה האסלאמית", המזוהה עם תנועת חמאס, וגם תנועת "האחים המוסלמים" פירסמו הודעות מיוחדות המברכות על המבצע של הצבא הירדני.

סוכנות הידיעות הרשמית של ירדן פירסמה הצהרות של המלך עבדאללה שבהן התחייבות כי "ירדן תתקדם ב"שבירת המצור" הישראלי על תושבי רצועת עזה", כי "זוהי חובתה של ירדן וכי הממלכה מתעלמת מכל אלה שמטילים ספק בכך".

גורמים ירדנים אומרים כי ירדן מתכוונת להרחיב בימים הקרובים את מבצע הצנחת המזון לתושבי הרצועה במיוחד לתושבי בצפון הרצועה לאור הגורל הלא ברור של העסקה החדשה לשחרור החטופים והאפשרות כי בסופו של דבר לא תושג הפוגה וגם לא תוגדל כמות הסיוע ההומניטארי הנכנסת לרצועה.

ההצגה הירדנית נועדה לחזק את מעמדו של המלך עבדאללה ברחוב הירדני ולהציג אותו כמי שמאתגר את ישראל ואף משתתף אישית במבצע הצנחת המזון, כמובן שאמצעי התקשורת הירדנים אינם מזכירים את העובדה כי כניסת מטוסי התובלה הירדנים למרחב האווירי מעל רצועת עזה נעשית באישור חיל האוויר הישראלי.

האינטרס הישראלי הוא שמעמדו של המלך עבדאללה יישאר איתן בממלכה, האופציה השנייה היא גרועה ביותר בהרבה, ההערכה היא כי אם שלטונו של המלך יקרוס ישתלטו על הממלכה גורמים אסלאמיים קיצוניים המזוהים עם תנועת "האחים המוסלמים" ועם תנועת חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי