חשש להסתבכות המשא ומתן על עסקת החטופים

חמאס מאיים להפסיק את המשא ומתן בנושא עסקת החטופים בעקבות התקרית שבה נהרגו כמאה פלסטינים ונפצעו מאות אחרים בעת חלוקת המזון בצפון הרצועה. ישראל חייבת לפעול לאלתר הסברתית ומדינית להזים את שקרי הפלסטינים ובמקביל להאיץ את ההכנות לכיבוש רפיח, הזמן המדיני הולך ואוזל.

המשלחת הביטחונית הישראלית שבה אמש מקטאר מהשיחות על שחרור החטופים הישראלים והדיווח שלה לדרג המדיני היה פסימי לגבי הסיכויים להשיג עסקה.

חמאס איננו מוכן להתגמש בעמדותיו והוא גם מסרב להעביר לישראל את רשימת החטופים שנותרו בחיים.

השיחות אמורות להימשך בשבוע הבא אך חמאס מאיים להשעות את השיחות בעקבות התקרית שבה נהרגו יותר ממאה עזתיים ומאות אחרים נפצעו בעת חלוקת הסיוע ההומניטארי בצפון הרצועה.

הנשיא ביידן הביע חשש שהאירוע יקשה על שחרורו החטופים.

בישראל יש חשש נוסף שהאירוע יגרום ללחץ בינלאומי חזק שינסה לאלץ אותה להפסיק את הלחימה ברצועת עזה.

חמאס שמעודד מהצלחת הפיגועים ביהודה ושומרון הוא מנסה לנצל את האירוע כדי לכפות על ישראל להפסיק את הלחימה, הוא הדביק לאירוע את השם "טבח א-רשיד" והרש"פ המטרפה אליו בקמפיין המדיני והתעמולתי השקרי כי צה"ל הוא שירה והרג את התושבים הפלסטינים בעת שהסתערו על משאיות המזון ברחוב א-רשיד בעיר עזה.

דובר צה"ל ניסה אמש במסיבת עיתונאים להפריך את שקרי הפלסטינים, הוא הציג צילומי אוויר והסביר את מה שאירע, אבל מערכת ההסברה הישראלית חייבת להירתם במלוא הכוח להזים את שקרי הפלסטינים, הממשל האמריקני הודיע כי הוא בודק את נסיבות האירוע החמור אך ישראל חייבת לשתף את האמריקנים בחקירה כדי להזים את השקרים של חמאס.

התקרית אתמול מזכירה את התקרית בתחילת המלחמה לאחר שהג'יהאד האסלאמי שיגר רקטה שנפלה בחצר בית חולים בצפון הרצועה והרגה עשרות פלסטינים, ישראל עשתה אז מאמץ הסברתי גדול להזים את השקרים הפלסטינים כי צה"ל הפציץ את בית החולים, בסופו של דבר היא הצליחה לשכנע את הנשיא ביידו בצדקת טענותיה.

אסור שישראל תאבד את הלגיטימציה הבינלאומית  שנותרה לה להמשיך בלחימה כדי למוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה,הקרב על התודעה הוא חלק בלתי נפרד מהמערכה הזו ויש להקצות לכך את כל המשאבים הדרושים.

השניא ביידן טעה כשהצהיר כי האירוע עלול להקשות על המשא ומתן על עסקת החטופים, ההצהרה הזו משרתת את החמאס,  בגלל הקשיים שלו בבחירות לנשיאות הוא משמיע הצהרות בלתי מועילות כדי להצדיק את כישלונותיו.

האירוע החמור מבחינה הסברתית ותודעתית חייב להביא לכך שהדרג המדיני  יזרז את כיבוש אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" מכיוון שהזמן המדיני שקנתה ישראל במאמץ רב הולך ואוזל.

הדרג המדיני גם חייב לאשר את התוכנית ליום שאחרי המלחמה כדי שתפקידו של צה"ל בנושא חלוקת הסיוע ההומניטארי יהיה ברור לחלוטין ובעיקר נושא האחריות על האוכלוסיה האזרחית ברצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי