האם חמאס תוותר על שלטונה ברצועת עזה?

בהנהגת חמאס התעורר ויכוח פנימי האם לוותר באופן רשמי על השלטון ברצועת עזה נוכח תוצאות המלחמה עד כה. בהנהגה המדינית של חמאס יש בכירים שמפנימים את התבוסה הצבאית אך יחיא סינוואר סבור שהוא עדיין יכול לשמור על שלטונו ברצועה.

בתנועת חמאס החל ויכוח פנימי בשאלה האם לוותר על שלטון התנועה ברצועת עזה ולהצטרף ל"ממשלת המומחים" או "ממשלת הטכנוקרטים" שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתכוון להקים בקרוב באמצעות מקורבו מוחמד מוצטפא כדי  שהיא תשלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, למרות התנגדותה של ישראל.

גורמים בהנהגת חמאס כמו מוסא אבו מרזוק ואוסאמה חמדאן מפנימים כבר את העובדה כי נוכח הישגי צה"ל ברצועת עזה, חמאס איבדה למעשה את השלטון, לכן הם יצאו בהצהרות לתקשורת כי תנועתם מסכימה להקמת "ממשלת מומחים" ברצועת עזה, הם רוצים להיות חלק ממנה מתוך הנחת עבודה שרק אם הם ישארו על הגלגל הפוליטי יש להם סיכוי בעתיד לחזור לשלטון.

הם הסבירו בשיחות פנימיות כי אין לתנועת חמאס ברירה, היא צריכה לדאוג לשיקום הרצועה מנזקי המלחמה ומדינות ערב והמדינות התורמות במערב לא יעבירו כספים לשיקום הרצועה אם חמאס תישאר בשלטון מכיוון שהיא נחשבת בעיניהם כאחראית לטבח של ה-7 באוקטובר וההרס הגדול של רצועת עזה.

עמדתם של אסמעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, המזוהה עם המחנה הפרו האיראני, ושל ח'אלד משעל ,המזוהה עם מחנה "האחים המוסלמים" של קטאר וטורקיה, עדיין לא נשמעה וגם לא העמדה של ההנהגה הצבאית בראשותו של יחיא סינוואר.

אבל ברור מהתנאים שמציב יחיא סינוואר לשחרור החטופים הישראלים שהוא משלה את עצמו שישראל תקבל אותם והוא יצליח להישאר בשלטון ברצועת עזה, התנאים שלו הם חד משמעיים: הפסקת המלחמה באופן מוחלט ונסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה.

לכן, הדרך להודאה פומבית של חמאס בכישלונה במלחמה עדיין רחוקה מאוד וכלל לא בטוח שהיא תגיע, אולי המצב ישתנה לאחר שצה"ל יכבוש את אזור רפיח ואת "ציר פילדלפי" , אבל, גם אז, כל עוד יחיא סינוואר מחזיק בחטופים ישראלים הוא מעריך שיש בידיו מנוף לחץ גדול לכופף את ישראל כדי שתיכנע לדרישותיו.

גורמים ברש"פ אמרו לעיתון "א-שרק אלאווסט" ב-27 בפברואר כי הקמת הממשלה הפלסטינית החדשה היא בזכות השגת הסכמה עקרונית בין הרש"פ לחמאס מכיוון שחמאס איננה רוצה לשלוט ברצועת עזה לאחר המלחמה והיא מוכנה להסכים לשלטון "ממשלת מומחים".

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי חמאס איננה רוצה לטפל בעול העצום של שיקום הרצועה והיא מבינה את הזעם המקומי כלפיה בקרב תושבי הרצועה ואת הזעם הבינלאומי, לכן היא מעדיפה לשבת כרגע בצד.

גם העמדה האיראנית בקשר להמשך שלטון חמאס ברצועה עדיין לא נשמעה, האיראנים הפקירו למעשה את יחיא סינוואר וסירבו לתת אישור לחזבאללה להיכנס למלחמה כוללת עם ישראל כדי להציל את חמאס ברצועת עזה, סינוואר מצטייר כעת בעיני האיראנים כלוזר מכיוון שהוא לא הצליח לעצור את מכונת המלחמה הישראלית וצה"ל כבש כמעט אל כל רצועת עזה חוץ מאזור רפיח.

בהנהגת חמאס ממתינים כעת לראות מה יעלה בגורלו של יחיא סינוואר וההנהגה הצבאית שנאמנה לו, אם ישראל תצליח להגיע אליה במנהרות בח'אן יונס או ברפיח ולחסל אותה, הדבר ישפיע מאוד על ההפנמה של הנהגת חמאס כי המשחק הסתיים.

גורמים מדיניים בכירים בישראל אומרים כי המערכה ברצועת עזה הוכרעה ותנועת חמאס איבדה את השלטון, לדבריהם, הויכוח הפנימי בתוך הנהגת חמאס מעיד על המחלוקות הפנימיות הקשות בין הזרוע הצבאית לבין ההנהגה המדינית, אבל דבר אחד ברור,חמאס לא תשוב לשלוט ברצועת עזה, הסיפור שלה הסתיים.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי