יו"ר הרש"פ פועל להכשיל את תוכנית נתניהו ליום שאחרי המלחמה

הרש"פ פתחה בקמפיין להכשלת תוכניתו של ראש הממשלה נתניהו ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה. מחמוד עבאס מעדיף ברית משותפת עם חמאס לשליטה ברצועה למרות שהיא חותרת להפיל את שלטונו.

הממשלה הפלסטינית החדשה של הרש"פ שאמורה לשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה עדיין לא הוקמה אבל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כבר פתח בקמפיין להכשיל את תוכניתו של ראש הממשלה נתניהו להקמת הנהגה מקומית שתשלוט ברצועה.

יו"ר הרש"פ שיגר איגרת לכל מנהיגי מדינות ערב, באמצעות מזכ"ל הליגה הערבית, שבה קרא "למנוע מממשלת ישראל לבצע את התוכניות שלה ביום שאחרי המלחמה ברצועת עזה".

כמו כן , האיגרת נשלחה ל-19 נשיאים וראשי מדינות בהם נשיא ארה"ב, נשיא רוסיה, נשיא צרפת, נשיא סין , נשיא טורקיה ונשיא ברזיל.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי הביע תמיכה ברעיון הקמת ממשלת טכנוקרטים פלסטינית שבנויה על מומחים שתעביר את הפלסטינים לשלב מעבר (למדינה) על פני הקמת ממשלת אחדות לאומית בהשתתפות תנועת חמאס.

בינתיים במוסקבה נועדים נציגים של תנועת פת"ח ותנועת חמאס לדון ברעיות הקמת ממשלת אחדות לאומית ושיקום רצועת עזה.

הרש"פ רואה בתוכנית של ראש הממשלה נתניהו ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה, תוכנית להמשך הכיבוש הישראלי בגלל הכוונה להקים בצפון הרצועה אזור חיץ שיגן על ישובי עוטף עזה ובגלל הכוונה להתייחס לרצועה כפי שצה"ל מתייחס לשטחי B ביהודה ושומרון, כלומר, צה"ל יוכל להיכנס בכל רגע לכל נקודה ברצועה כדי להילחם בטרור.

כמו כן יש חשש פלסטיני גדול מכך שישראל תשלוט ב"ציר פילדלפי" באזור רפיח ותהיה לה בקרה על הנכנסים ממצרים לרצועה ועל היוצאים ממנה.

התוכנית הישראלית מתנגשת עם התוכנית של הרש"פ ושל ממשל ביידן שהרש"פ היא שתשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה בנוסף לשליטתה בשטח יהודה ושומרון.

מעמדה של הרש"פ ברחוב העזתי הוא חלש מאוד והיא לא תוכל לשלוט ברצועה ללא שיתוף תנועת חמאס בשלטון.

מחמוד עבאס מעדיף שיתוף פעולה עם חמאס ולחלוק עמה את עוגת השלטון למרות שהיא פועלת בכל הכוח להפיל את שלטונו ביהודה ושומרון, "הוא הולך לישון עם הנחש בחיקו וכדאי שלא יתפלא אם הנחש יכיש אותו" אומר גורם ביטחוני בכיר.

גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי תוכניתו של נתניהו ליום שאחרי המלחמה נועדה לנטרל את הזעם האמריקני  והבינלאומי ואת התסכול הפנימי של האופוזיציה בישראל ולהציג מצג שווא של אופק מדיני, לטענתם,היא פורסמה בראשי פרקים בכלל לפני שנדונה בקבינט הביטחוני, דבר שמעיד על מטרתה האמיתית.

לדברי גורמים ברש"פ, הדרך להכשלת תוכנית נתניהו מחייבת עמדה מאוחדת של הפלסטינים ומדינות ערב נגדה מכיוון שמדובר בעניין גורלי שיקבע את עתיד האזור כולו.

לכן מדינות ערב נדרשות להבין את המצב ולהילחם בכל הכוח נגד תוכנית נתניהו.

למרות הפניה למדינות ערב, ברור שיו"ר הרש"פ אינו סומך עליהן בהקשר הזה, בעבר הן בגדו פעמים רבות בפלסטינים, מחמוד עבאס מטיל את יהבו על ממשל ביידן ועל הקהילה הבינלאומית שיעשו עבורו את העבודה, מאידך גיסא, ללא הסכמת ישראל ושיתוף פעולה עמה יהיה קשה מאוד לשקם את רצועת עזה.

הרש"פ לא מדברת בכלל על פירוזה של רצועת עזה מנשק, כוחות הביטחון שלה חלשים מאוד ואיבדו את השליטה על צפון השומרון, היא כבר נזרקה פעם אחת החוצה מרצועה עזה על ידי חמאס בשנת 2007 שגירש אותה בכוח הנשק אבל היא תוקפת את ישראל שמנסה לטהר את הרצועה מתשתיות הטרור של חמאס שמסכנות גם את הרש"פ.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי