ישראל פתחה במגעים עם חמולות ברצועה

ישראל מנהלת מגעים עם חמולות ושבטים ברצועת עזה שמסוכסכים עם חמאס כדי שיאבטחו את משלוחי הסיוע ההומניטארי ויקבלו אחריות ביטחונית על כמה אזורים בעיר עזה. חמאס אומר כי יכשיל את התוכנית הישראלית וכי מדובר במשתפי פעולה עם ישראל והוא יבוא עמם חשבון בזמן המתאים.

על פי גורמים ברצועת עזה, ישראל פתחה במגעים אינטנסיביים עם חמולות ושבטים ברצועת עזה בניסיון למסור להם שליטה ביטחונית ומנהלית באזורי מגורים מסויימים ברצועה, כל זאת בניסיון להקים שלטון חלופי לתנועת חמאס,  הניסיון הישראלי הוא בהתאם לאחת ממטרות המלחמה למוטט את שלטון חמאס ובהתאם לתוכנית היום שאחרי המלחמה שראש הממשלה נתניהו העביר לאישור הקבינט הביטחוני.

ישראל מנסה להקים שלטון מקומי ברצועה לאחר כיבושה ופירוזה מנשק למרות ניסיון קודם שבו היא נכשלה.

הממשל הצבאי הישראלי הקים אחרי 1977 ביהודה ושומרון ארגונים פוליטיים פלסטינים שהתנגדו לאש"פ ותמכו בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית שתתקיים לצד מדינת ישראל, הם נקראו "אגודות הכפרים".

מטרת האגודות האלה היתה להחליש את כוחו של אש"פ, אולם קרה בדיוק ההיפך, אש"פ החל להתנקש בראשי האגודות האלה והוא זה שהחליש אותן.

גם השחיתות התפשטה בהן די מהר לאחר שקיבלו כוח ונשק לידיהן מישראל, בסופו של דבר הן התפרקו עם כתם גדול של שיתוף פעולה עם ישראל עד עצם היום הזה.

המהלך הישראלי החדש ברצועת עזה מזכיר גם את הניסיון הכושל של ארה"ב בעיראק ובאפגניסטן להקים שלטון אזרחי חלופי באמצעות ברית עם שבטים וגורמים מקומיים.

גורמים ברצועת עזה מסרו כי את המהלך בשם ישראל מוביל מתאם הפעולות בשטחים, האלוף רסאן עליאן שיצר קשר עם כמה חמולות ברצועת עזה שהיו מסוכסכות עם חמאס.

לדבריהם, מרבית המגעים עד כה נכשלו, החמולות התנגדו להצעה הישראלית להקים קבוצות חמושות להגן על אזורים גיאוגרפים מסויימים כדי לשמור על הביטחון.

המגעים עם חמולות אחרות עדיין נמשכים, על פי גורמים ברצועת עזה היו מגעים של ישראל בנושא עם חמולת חילס המזוהה עם תנועת פת"ח ועם חמולת דורמוש שהייתה קשורה לארגונים ג'יהאדיסטים שהינם ביריבות עם חמאס כמו ארגון "ג'יש אלאסלאם" (צבא האיסלאם-בערבית) או דאע"ש.

על פי הדיווחים, יש נכונות של כמה חמולות לזרום עם התוכנית הישראלית רק לאחר שישראל תמוטט את שלטון חמאס ברצועה, כמה חמולות מוכנות להגיש שירותים לתושבים בתחום שליטתן בכל מה שקשור לחיי היום יום.

מדובר בחמולות חמושות ששולטות בשכונות צברה, תל אלהווא וזייתון בדרום ומערב העיר עזה שמסוכסכות עם חמאס.

ישראל מוכנה לנסות אותן בשלב הראשון כדי שיגנו על משלוחי הסיוע ההומניטארי שנכנסים לרצועה בעקבות החרמתם על ידי חמושים של חמאס.

ישראל בוחנת אפשרות לצייד את החמולות החמושות האלה בנשק נוסף להגן על משלוחי הסיוע ההומניטארי מפני חמאס אבל הדבר מותנה בהסכמת ארה"ב.

גורמים בחמאס ברצועת עזה אומרים כי התנועה מכירה את כל המגעים של ישראל עם החמולות החמושות וכי ישראל פועלת בשיטת "הפרד ומשול" בניסיון לפגוע במרקם החברתי ברצועה ולסכסך בין חמאס לכמה חמולות וליצור כאוס ביטחוני.

לדבריהם, הנהגת חמאס החליטה לבוא בעתיד חשבון עם החמולות האלה בזמן המתאים לכך, במיוחד עם חברי חמולות ששיתפו פעולה עם ישראל והרגו אנשי חמאס.

לחמולות האלה יש חשבון ארוך עם חמאס לאחר שבשנת ,2007 לאחר שתנועת חמאס השתלטה בכוח על הרצועה וגירשה ממנה את הרש"פ, היא החרימה בכוח את נשקן והרגה כמה מבני החמולות בנימוק של "השלטת סדר ציבורי ברצועה".

בחמאס אומרים כי כל הניסיונות של ישראל להקים שלטון חלופי לחמאס ייכשלו באופן מוחלט מכיוון שהיא מנסה לחסל את הבעיה הפלסטינית.

גם שאר הפלגים הפלסטינים ברצועה כמו הג'יהאד האסלאמי, החזית העממית ועוד, פועלים לסכל את התוכנית הישראלית.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל אומרים כי כל האופציות לשלטון פלסטיני ברצועת עזה שיחליף את שלטון חמאס אחרי מיטוטו על ידי צה"ל הינן אופציות גרועות, ישראל צריכה לבחור באופציה הכי פחות גרועה עבורה.

כל שלטון פלסטיני חדש ברצועת עזה יהיה עוין את ישראל, ישראל תצטרך להסתדר עם השלטון הכי פחות עוין.

נראה שההיסטוריה עומדת לחזור על עצמה וישראל לא למדה שום דבר משלטונה בשטחים מאז 1967.

שלטון של החמולות הגדולות ברצועת עזה, בגיבוי של צה"ל שיישאר ברצועה, יביא גם הוא לתופעות של שחיתות בתקופה רגישה של מלחמה בעוד צה"ל ממשיך להילחם במחבלים חמושים של חמאס ברצועת עזה.

החמולות ידאגו בראש ובראשונה לצרכים של עצמן.

צה"ל יצטרך לצייד את החמולות האלה בנשק להגנה עצמית, דבר שעלול לייצר כאוס ביטחוני ברצועת עזה, ההערכה של גורמים בשב"כ היא כי החמולות עשויות להסתכסך האחת עם השנייה על רקע של מאבקים על כבוד, כוח ושליטה במשאבים כמו בסיוע ההומניטארי.

הזרוע הצבאית של חמאס הרבה יותר חזקה  מנציגי החמולות של רצועת עזה, היא תתעמת עם החמולות ותנתק אותן מכל קשר עם ישראל, היא תעמיד בפניהן את האפשרות להצטרף אליה או להיות מחוסלות פיזית, סביר להניח שהן יבחרו באופציה השנייה.

ארגון חמאס הוא ארגון רצחני הרבה יותר מאשר אש"פ של שנות ה-70, גם אחרי שצה"ל יהרוס את מרבית התשתית הצבאית של הארגון ויחסל את ראשיו, עדיין תהיה לו נוכחות ברצועת עזה, הוא לא הולך להיעלם והוא יפעל כארגון גרילה.

למרות מאבקי הכוח ברצועה הצפויים להתגבר אחרי קריסת שלטון חמאס בין הקבוצות השונות, צריך לזכור כי השנאה כלפי ישראל היא המכנה המשותף שגובר על כל שיקול אחר, במיוחד אחרי מספר הקורבנות הגדול כתוצאה מהמלחמה, יותר מ-30 אלף הרוגים פלסטינים ויותר מ-60 אלף פצועים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי