אכזבה פלסטינית מהצנחת הסיוע ההומניטרי בעזה

הפלסטינים בצפון רצועת עזה מתלוננים כי הכנסת הסיוע ההומניטרי דרך האוויר לרצועה איננה יעילה ומסכנת חיים. הסחבת של חמאס במשא ומתן על עסקת שחרור החטופים גורמת נזק אדיר לתושבי הרצועה שרבע מהם על סף רעב.

ארה”ב הצניחה בסוף השבוע שעבר סיוע הומניטרי, באמצעות מטוסים, לרצועת עזה בניסיון להתמודד עם תופעת הרעב ההולכת ומתגברת בצפון הרצועה כתוצאה מכך שמספר המשאיות שנכנסות לרצועה ען הסיוע ההומניטארי איננו מספיק ובגלל שחמושים של חמאס משתלטים בכוח על המשאיות, מחרימים את הסחורות לצרכיהם ואת השאר מוכרים בשווקים של עזה.

גם מדינות נוספות כמו ירדן, מצרים, איחוד האמירויות וצרפת הצניחו בשבועות האחרונים, בתיאום עם ישראל, סיוע הומניטרי ברצועת עזה.

בעיית הסיוע ההומניטרי לצפון רצועת עזה החריפה בימים האחרונים ועלתה לראש סדר היום הבינלאומי בעקבות תקרית שבה נהרגו 104 פלסטינים ועוד מאות נפצעו בעת שאלפי פלסטינים הסתערו על שיירת של עשרות משאיות שנכנסו מישראל ועליהן סיוע הומניטארי, מרבית הפלסטינים שנהרגו נורו על ידי חמושים פלסטינים ונדרסו על ידי המשאיות בעת שההמון הסתער עליהן, אך הפלסטינים האשימו את ישראל ב"טבח", מתחקיר שערך צה"ל עולה כי החיילים שאבטחו את שיירת המשאיות פתחו באש רק לעבר קבוצה של כעשרה פלסטינים שהתקרבה אליהם וסיכנה את חייהם, מדובר בתקרית נפרדת שאיננה קשורה לתקרית העיקרית שבה נהרגו עשרות פלסטינים ונפצעו מאות אחרים.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל תומכת ביוזמה האמריקנית להצניח ברצועת עזה סיוע הומניטארי כפי שהיא תמכה ביוזמות דומות של ירדן ואיחוד האמירויות, אולם נשאלת השאלה מהי היעילות של הצנחת הסיוע הזה? האם אכן הוא מגיע ליעדו?

הפלסטינים בצפון הרצועה זועמים על השיטה הזו של הצנחת הסיוע ההומניטרי, הם טוענים שקשה להגיע אליו לאחר שהוא נוחת על הקרקע, חלק ממנו נוחת בתוך הים עצמו וקשה ומסוכן מאוד למשות אותו מן המים, חלק אחר נוחת באזורים שיש בהם לחימה ויש חשש לחיי כל מי שמנסה להגיע לחבילות הסיוע.

טענה פלסטינית נוספת היא שהסיוע שמוצנח מהאוויר הוא מועט מאוד ואיננו מספק את צרכי האוכלוסיה העזתית הרעבה.

תושבי הרצועה דורשים כי הסיוע ההומניטרי יוכנס אליהם באפן יומי באמצעות מאות משאיות דרך מעבר רפיח ויחולק בצורה שווה וצודקת באמצעות הארגונים הבינלאומיים שפועלים ברצועת עזה.

המשרד של האו"ם שמתאם את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה טוען שרבע מתושבי הרצועה, שמונים 2.4 מיליון בני אדם, הם על סף רעב, אם לא תושג הסכמה על הפוגה בלחימה שתאפשר הכנסת כמויות גדולות של סיוע הומניטרי, המצב רק יחריף.

ארה"ב דורשת מישראל לפתוח את מעברי הגבול עם רצועת עזה לצורך כניסת משאיות שנושאות סיוע הומניטרי, בחודש פברואר נכנסו לרצועת עזה רק 97 משאיות עם סיוע הומניטארי בהשוואה ל-150 משאיות כאלה שנכנסו בחודש ינואר.

המטרה של ארגוני הסיוע הבינלאומיים היא להכניס לרצועה 500 משאיות ביום.

העובדה שחמאס נוקט סחבת ומטרפד כל מאמץ מדיני הקשור לביצוע השלב הראשון של עסקת החטופים פוגעת מאוד בתושבי הרצועה, על פי מתווה פריז ביצוע השלב הזה יביא להפוגה של 45 ימים בלחימה ברצועה ובמהלכה יוכנסו כמויות גדולות של סיוע הומניטרי לרצועה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי