גוברת הדרישה העממית ברצועה מחמאס להשיג הפסקת אש

חמאס לא מצליח להשיג הישגים מדיניים ומאבד תמיכה ברחוב העזתי שדורש הפסקת אש הומניטרית מיידית. ברחוב העזתי חוששים שישראל תקים מליציות חמושות ברצועה דוגמת "אגודות הכפרים" שהקימה בשנת 1977 ביהודה ושומרון.

גורמי הביטחון בישראל מזהים תחילת קרע בין האוכלוסיה העזתית להנהגת חמאס והם מנסים להכניס טריז ביניהן.

אתמול חילקו חיילי צה"ל ארגזי מזון לאוכלוסיה העזתית שהתפנתה מח'אן יונס, על הארגזים שחולקו לראש חודש רמדאן נכתב פסוק מהקוראן שעוסק בשבח האכלת הנזקקקים.

במקביל, מתאם הפעולות בשטחים מנהל מגעים עם נציגי חמולות ושבטים ברצועת עזה שמסוכסכים עם חמאס, כמו חמולת דורמוש, כדי שיקבלו אחריות ביטחונית על כמה אזורים בצפון הרצועה וגם על חלוקת הסיוע ההומניטארי.

הפופולריות של חמאס ברצועת עזה שהגיעה לשיא ב-7 באוקטובר, בעקבות הטבח האיום שעשו המחבלים שלו בישובי עוטף עזה, מתחילה לצנוח כתוצאה מהמלחמה הנמשכת כבר חמישה חודשים, מספר ההרוגים עובר כבר את ה-30 אלף איש ,יש כ-60 אלף פצועים, המספרים הולכים וגדלים מדי יום וגם ההרס הרב בכל רחבי הרצועה, בשבועות האחרונים  מתפשט הרעב לצפון רצועה עזה ויש גם התפשטות של מחלות.

חמאס לא מצליח לתרגם את התקפת הפתע שלו על ישראל וחטיפת יותר מ-200 בני ערובה ישראלים לרצועת עזה להישג מדיני.

להיפך, הרושם ברצועה הוא שהוא עומד לאבד את השלטון בקרוב למרות שהתשתית האזרחית שלו כמעט ולא נפגעה.

צה"ל שולט ביותר מ-60 אחוזים משטח הרצועה ובקרוב הוא יכבוש בקרוב גם את אזור רפיח ואת מחנות הפליטים דיר אלבלח ונוצייראת במרכז הרצועה.

ישנם ניצנים ללחץ עממי על חמאס בתוך רצועת עזה שדורש להשיג כל הסכם שיביא להפגוה הומניטארית במלחמה גם אם היא תהייה זמנית.

תושבים ברצועה מחפשים להיאחז בכל ניצוץ של תקווה להקלות הומניטריות אחרי הסבל הגדול שהם עוברים בגלל חמאס מאז ה-7 באוקטובר, האפשרות ששלטון חמאס עומד לקרוס וישראל כבר מנהלת מגעים עם מנהיגים מקומיים ברצועה להקמת שלטון חלופי  מחלחלת ברחוב העזתי ורבים לא פוסלים אותה בטווח הזמן הקצר כדי לקבל סיוע הומניטארי.

ברצועה מדברים על כך שישראל מתכוונת להקים מליציות של משתפי פעולה, דוגמת "אגודות הכפרים" שהיא הקימה ביהודה ושומרון ב-1977, חמושות בנשק שיאכפו חוק וסדר וידחקו הצידה את חמאס.

ניסיונות הפיוס בין תנועת פת"ח לחמאס במוסקבה בשבוע שעבר נכשלו, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס קורא לחמאס ללכת על עסקת חילופי שבויים עם ישראל ולהשיג הפוגה ארוכה בלחימה וגם הוא מטיל עליה חלק מהאשמה למבוי הסתום במשא ומתן.

חמאס מפגין ביטחון עצמי רב כוחו הצבאי עדיין וגם בשליטתו בשטח האזרחי אך הספקות כבר מחלחלים לתוך החברה העזתית.

הציבור העזתי רוצה הפסקה בלחימה לקראת חודש רמדאן  וחמאס אינו מספק עד כה את הדרישה הציבורית, יחיא סינוואר מוכן להקריב עוד אלפי פלסטינים כדי לשמור על תדמיתו כמי שלא נכנע למכונת המלחמה הישראלית.

הציבור ממורמר וזועם, הוא רוצה שקט בחודש רמדאן ואספקת מזון ומים באופן שוטף.

נראה שחמאס ייאלץ לוותר בסופו של דבר על השליטה האזרחית שלו ברצועה, הוא יהפוך לארגון גרילה נרדף שמדי פעם מצליח לבצע פיגועים וטפטופי רקטות לעבר ישראל אך צה"ל עומד להשלים בקרוב את פירוק כל כוחו הצבאי המשמעותי שמסתכם ב-5 חטיבות שמונות 24 גדודים.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי