הרש"פ ניצבת בפני אתגרים קשים

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ניצב בפני אתגר קשה של חיזוק מעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני וניסיון להחזיר את שלטונה גם לרצועת עזה. המלחמה שיזם חמאס פגעה בישראל וברש"פ, אבל ישראל חזקה והיא מתאוששת ממנה בעוד מצבה של הרש"פ עלול להתדרדר עוד יותר.

המלחמה ברצועת עזה רק החמירה את מצבה של הרש"פ מבחינה מדינית, ביטחונית וכלכלית, תנועת חמאס הצליחה לפגוע בישראל באמצעות מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר אך היא גם החמירה את מצבה של הרש"פ.

גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ניצב בפני אתגרים קשים בתקופה הקרובה שעליהם הוא יצטרך להתגבר כשהאתגר המיידי הוא השמירה על היציבות של שלטונו ביהודה ושומרון נוכח המצב הכלכלי הקשה של הרש"פ והתקרבות חודש רמדאן.

עדיין לא ברור אם תושג עסקה בין ישראל לחמאס עד לתחילת חודש רמדאן והמתח הביטחוני גובר בשטחי הרש"פ, צה"ל פועל באינטנסיביות בכל שטחי יהודה ושומרון לסכל טרור ובשטח עצמו יש התמרמרות גדולה של כ-150 אלף פועלים פלסטינים שמנועים מכניסה לעבודה בישראל מאז ה-7 באוקטובר, חלק ממשפחותיהם הגיע כבר לפת לחם ויש חשש שכמה עשרות מהם יצטרפו לארגוני הטרור ויפעלו נגד שלטון הרש"פ ונגד ישראל בעבור בצע כסף.

פיצוץ ביטחוני גדול ביהודה ושומרון יחמיר עוד יותר את מצבה של הרש"פ.

הרש"פ תתקשה להיכנס ולשלוט ברצועת עזה כפי שרוצה הממשל האמריקני בגלל ההתנגדות העזה של ממשלת הימין בישראל, הממשלה הפלסטינית בראשות מוחמד אשתייה התפטרה והיא משמשת כממשלת מעבר אך ספק רב אם ממשלת הטכנוקרטים שאמורה לקום בראשותו של מוחמד מוצטפא תוכל להגיע לרצועה ולשלוט בה.

ראש הממשלה נתניהו מסרב להכיר בלגיטימיות של הרש"פ לחזור ולשלוט ברצועת עזה כפי שהיה עד לשנת 2007 בגלל תמיכתה של הרש"פ בטרור.

יו"ר הרש"פ חשב לשקם את מעמדו ברחוב הפלסטיני באמצעות חזרה לשלטון ברצועת עזה והקמת ישות מדינית אחת בגדה וברצועת עזה שתהווה בסיס להקמת מדינה פלסטינית עצמאית, אולם ההתנגדות הישראלית לחזרת הרש"פ לשלטון ברצועה מסכנת את כל החזון המדיני החדש של מחמוד עבאס.

הוא תלוי עכשיו ביכולת של הנשיא ביידן לכפות על נתניהו את חזרת השלטון של הרש"פ לרצועה, ספק רב אם הוא יוכל לעשות זאת נוכח התנגדות הקואליציה בישראל, זמנו הפוליטי של הנשיא ביידן הוא קצר והוא עלול להפסיד בחודש נובמבר הקרוב בבחירות לנשיאות, ישראל והרש"פ יקבלו את דונלד טראמפ כנשיא חדש וזה מאוד מדאיג את הרש"פ.

ביהודה ושומרון מתכננת ממשלת ישראל להגדיל את מפעל ההתנחלויות תוך כדי המלחמה והדבר מביך מאוד את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ומציג אותו ככלי ריק בפני הרחוב הפלסטיני.

הרש"פ איבדה הרבה מהמעמד שהיה לה ברחוב הפלסטיני בעשר השנים הראשונות מאז הקמתה ב-1994, בתקופתו של יאסר ערפאת, היא נחשבת היום כנמר של נייר וכקבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית, גם אש"פ הפך לארגון שקיים רק על הנייר, מחמוד עבאס שיתק את הפעילות שלו והעביר את השליטה לרש"פ כדי שהיא תהפוך לגוף השלטון העיקרי והוא מנהל אותה כדיקטטור.

כל הסימנים מעידים על כך שהמלחמה ברצועת עזה לא הביאה עד כה לשום אופק מדיני חדש שיכול לחזק את כוחה של הרש"פ, הקיצוניות השתלטה על הרחוב הפלסטיני ועל הרחוב הישראלי, רעיונות של טרנספר של הפלסטינים מרחפים בחלל האוויר וגם רעיונות של מעשי טבח נוספים של חמאס ביהודים, יו"ר הרש"פ חושש שישראל דוחפת בכוח להגירה של פלסטינים מרצועת עזה לחצי האי סיני ומיהודה ושומרון לירדן ושהיא מחכה להזדמנות המתאימה לחדש את ההתיישבות היהודית ברצועת עזה.

מקורביו של מחמוד עבאס בן ה-88 אומרים כי הוא עצבני ומדוכא ושרוי במתח רב, מפגש הפלגים הפלסטינים במוסקבה בשבוע שעבר נכשל, הרחוב הפלסטיני נותר מפוצל ואינו מסוגל להגיע לאחדות לאומית, בתנאים שנוצרו לא נותר למחמוד עבאס אלא לעסוק בהישרדות אישית עד שתסתיים המלחמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי