הזרוע הצבאית של חמאס משנה את שיטת הלחימה

צה"ל הצליח עד כה לפגוע בשליש מכוחו הצבאי של ארגון חמאס ברצועת עזה, אך נכשל בחיסול הצמרת הצבאית שלה. הזרוע הצבאית של חמאס משנה את שיטות הלחימה שלה עקב כיבוש חלקים רבים מהרצועה על ידי צה"ל.

הזרוע הצבאית של חמאס משנה את שיטת הלחימה נגד כוחות צה"ל ברצועת עזה ועוברת למלחמת גרילה בעקבות פירוק מרבית המסגרות הצבאיות הגדולות של חמאס על ידי כוחות צה"ל.

צה"ל פירק עד כה 18 גדודים של הזרוע הצבאית ברצועה מתוך 24 גדודים, נותרו עדיין 8 גדודים, 2 מהם במחנות הפליטים דיר אלבלח ונוצייראת במרכז הרצועה ו-4 גדודים באזור רפיח.

צה"ל נחוש לפרק את 8 הגדודים שנותרו, גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי אם לא תושג עסקת שחרור חטופים חדשה עד לתחילת חודש רמדאן, צה"ל יתחיל בפירוק הגדודים האלה במהלך רמדאן וכי העובדה שמדובר בחג דתי איננה מונעת ממנו להשלים את המשימה.

למרות שעדיין נותרו כמה אלפי מחבלים של חמאס שמסתתרים במנהרות ברצועת עזה, הזרוע הצבאית של חמאס חטפה מכה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר.

צה"ל התחיל את המלחמה מעמדת נחיתות קשה לאחר שהופתע ממתקפת ה-7 באוקטובר אך הוא התאושש במהירות והפך את הקערה על פיה ועבר ממגננה למתקפה.

מאז השתלטות חמאס על רצועת עזה בשנת 2007, בנה מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית את ארגונו בצורה שיטתית והפך אותו לצבא שפרוס בכל רחבי הרצועה שמתבסס בהתקפה על כוחות חי"ר בסיוע מנהרות, רקטות, טילי נ"ט, טילי כתף נגד מטוסים, מרגמות ורחפנים ובהגנה על מערך ביצורים ומנהרות ענק באורך של כ-800 ק"מ.

בתוך המנהרות קיימת מערכת קשר קווית פנימית שמאפשרת התקשרות מבלי שכוחות צה"ל יוכלו להאזין לה, לחמאס גם מערך מודיעין, האזנה ולוחמת סייבר.

לאחר שחרורו של יחיא סינוואר מהכלא במסגרת עסקת שליט והיבחרו בשנת 2017 למנהיג חמאס ברצועת עזה, שאחראי גם על הזרוע הצבאית, קיבלו מאמצי ההתעצמות של הזרוע הצבאית תנופה חדשה גם באמצעות מימון גדול שהגיע מאיראן וגם מהכסף הקטארי שהועבר לרצועה, באישור ישראל, כביכול לצרכים הומניטאריים.

הכוח הצבאי של חמאס

 

הכוח הצבאי של חמאס מונה כ-30 אלף מחבלים והוא מורכב מ-5 חטיבות.

חטיבת הצפון- 6 גדודים.

חטיבת עזה-6 גדודים.

חטיבת המרכז-4 גדודים.

חטיבת ח'אן יונס 4 גדודים.

חטיבת רפיח-4 גדודים.

בכל גדוד של חמאס יש בין 600 ל-1200 מחבלים, בכל גדוד יש בין 4 ל-6 פלוגות וכל פלוגה כוללת 3 או 4 מחלקות.

מתקפת ה-7 באוקטובר והטבח בישובי עוטף נחשבים בתנועת חמאס להישג הצבאי הגדול ביותר של הזרוע הצבאית מאז הקמתה.

מחבלי חמאס הרגו 1200 ישראלים וחטפו 240 אחרים לרצועת עזה, עד כה לא הצליח חמאס למנף את ההתקפה הזו להישג אסטרטגי אבל הוא השיג הישג תודעתי גדול בכל העולם הערבי כי הצליח להפתיע את צה"ל ולהנחית עליו מכה קשה, צה"ל כבש בתגובה למתקפה את מרבית רצועת עזה והוא עומד להכריע את הכוח הצבאי של חמאס.

עם זאת, צה"ל לא הצליח עדיין להגיע לצמרת הצבאית של חמאס המסתתרת במנהרות הכוללת את יחיא סינוואר ואחיו מוחמד, האחראי על המנהרות ומערך האבטחה, ואל מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית וסגנו מרוואן עיסא.

צה"ל גם לא הצליח לחסל עד כה את מפקדי החטיבות של עזה, ח'אן יונס ורפיח, אך חיסל את אחמד ע'נדור מח"ט צפון הרצועה, את איימן נופל מח"ט מחנות המרכז וגם מג"דים ומפקדי פלוגות רבים.

כמו כן צה"ל חיסל את אימן ציאם, מפקד יחידת הרקטות של הזרוע הצבאית ואת וואיל רג'ב, ראפת סלמאן, אברהים אלביארי וויסאם פרחאת שהיו בעלי תפקידים בכירים בזרוע הצבאית.

להערכת גורמי ביטחון בישראל, צה"ל חיסל מתחילת המלחמה ועד כה כ-עשרת אלפים מחבלים ופצע בדרגות שונות עוד כ-20 אלף מהם, מדובר בהערכות בלבד שכן יש מחבלים רבים שעדיין קבורים מתחת להריסות בתים ומנהרות.

במילים אחרות, צה"ל הצליח עד כה לפגוע ב-20 עד 30 אחוזים מהכוח הצבאי של חמאס.

למרות המכה הקשה שחטפה הזרוע הצבאית של חמאס, היא מגלה גמישות ומתאימה את עצמה למצב החדש שנוצר ברצועה, היא מאיישת במחליפים את התפקידים של המפקדים שחוסלו.

הזרוע הצבאית של חמאס פועלת כעת בחוליות קטנות שמגיחות מדי פעם מתוך המנהרות ומקומות המסתור בתוך בתים הרוסים כדי לתקוף במפתיע את כוחות צה"ל, היא משתמשת בטילי נ"ט וממלכדת בתים ופירי מנהרות, היא גם משתמשת בצלפים ועושה מארבים, המטרה שלה היא להסב אבידות כבדות ככל האפשר לכוחות צה"ל.

צה"ל יצטרך להיערך בהתאם לשיטת הפעולה החדשה של הזרוע הצבאית של חמאס אבל הוא בכיוון הנכון, שחיקת הכוח הצבאי של חמאס תימשך באופן הדרגתי בחודשים הקרובים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי