הלוחמה הפסיכולוגית של יחיא סינוואר

יחיא סינוואר משיב לספינים של מערכת הביטחון הישראלית נגדו ונוקט גם הוא בלוחמה פסיכולוגית נגד ישראל. המודיעין הישראלי מתקשה, אחר חמישה חודשי לחימה, לאתר את מקום המסתור של הצמרת הצבאית של חמאס,דבר שמעיד על חולשתו, הגיע העת לשידוד מערכות.

מערכת הביטחון הישראלית הפיצה בשבועות האחרונים באמצעות השופרות שלה בתקשורת הישראלית ובעיתונות הזרה ספינים על גורלו של יחיא סינוואר, בחלקם פייק ניוז, כדי ליצור באזז תקשורתי שאולי יוביל את המודיעין הישראלי למקום מסתורו המדוייק ולמקום החזקת החטופים הישראלים.

הלוחמה הפסיכולוגית הזו נכשלה ורק פגעה באמינות מערכת הביטחון הישראלית.

נראה שיחיא סינוואר יוצא עתה אף הוא למתקפת לוחמה פסיכולוגית נגד המודיעין הישראלי.

בדיווח בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" בשבוע שעבר נמסר כי בכירים בחמאס נפגשו בקטאר החודש, ואז הגיע שליח עם מסר מיחיא סינוואר שבו נאמר: "אל תדאגו, הישראלים נמצאים איפה שאנחנו רוצים שהם יהיו".

במסר נאמר כי לוחמי חמאס מוכנים להתקפה הצפויה של צה"ל ברפיח וכי להערכת יחיא סינוואר מספר האזרחים ההרוגים הגבוה בקרב תושבי הרצועה יגביר את הלחץ על ישראל להפסקת המלחמה.

העיתון מציין שהמקורות לידיעה הזו הינם פלסטינים שקיבלו דיווח על מה שנעשה בפגישה.

העיתון העריך כי המטרה של יחיא סינוואר היא לצאת מהבונקר שלו בעזה בסיום המלחמה להכריז על ניצחון ולטעון כי הוא המנהיג של כלל הפלסטינים.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מעריכים כי מדובר בספין של יחיא סינוואר וניסיון ללוחמה פסיכולוגית נגד ישראל.

לדבריהם, דווקא הדלפת המסר כביכול מעידה על כך שיחיא סינוואר נמצא בלחץ רב מהעובדה שצה"ל שולט במרבית חלקי הרצועה ועומד לכבוש בקרוב את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי".

נראה שסינוואר רוצה להטיל ספק בקרב אזרחי ישראל לגבי ההצלחה המרשימה של כוחות צה"ל בלחימה ברצועת עזה.

ההישרדות של יחיא סינוואר והצמרת הצבאית של חמאס איננה מעידה על יכולת נמוכה של חיילי צה"ל, בדיוק ההיפך הוא הנכון, החיילים והמפקדים של צה"ל עושים עבודה מדהימה וחסרת תקדים בזירת לחימה יחידה במינה בעולם והם מפתחים שיטות לחימה חדשות ואמצעי לחימה חדשים, מומחים צבאיים של צבאות זרים כבר החלו ללמוד את השיטות החדשות שצה"ל פיתח.

יחיא סינוואר ומפקדי חמאס הבכירים מצליחים לשרוד בזכות 3 סיבות עיקריות.

א.הם הכינו מראש במשך תקופה ארוכה מספר מקומות מסתור מוסווים היטב בבטן האדמה עם מספיק מזון, מים ודלק לתקופה ארוכה.

ב.הם מכירים היטב את שיטות איסוף המידע של המודיעין הישראלי ויודעים להתחמק מהן או להטעות אותן.

ג.הם מחזיקים בקלף חזק של החטופים שחלקם משמש להם כמגן אנושי במקום המסתור שלהם.

האתגר של צה"ל הוא להגיע מהר ככל האפשר למקום המסתור של יחיא סינוואר והצמרת הצבאית  של חמאס, צה"ל טוען שהם עדיין במנהרות של ח'אן יונס, אבל נראה כי מערך המודיעין הישראלי עדיין לא התאושש די הצורך מהטראומה של ה-7 באוקטובר, חוסר היכולת לאתר את מקום המסתור המדוייק של צמרת חמאס, בשטח שנמצא כבר תחת שליטת צה"ל, מעיד על הצורך המיידי לעשות שידוד מערכות של המודיעין הישראלי על כל יחידותיו, הגיעה העת לכך אחרי חמישה חודשי לחימה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי