האם ישראל באמת זקוקה כעת להסכם עם סעודיה?

סעודיה מתנה את הסכם הנורמליזציה עם ישראל בהסכמתה להכיר במדינה פלסטינית עצמאית שבירתה במזרח ירושלים. מדובר בדרישה סעודית חדשה בעקבות המלחמה ברצועת עזה, ישראל איננה צריכה למהר להסכם שמסכן את האינטרסים הביטחוניים שלה.

מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר, סעודיה העלתה את המחיר שהיא דורשת מישראל בעבור הסכם נורמליזציה בין שתי המדינות.

במגעים החשאיים של ישראל עם סעודיה, וגם במגעים של ארה"ב עמה, התברר כי סעודיה עומדת על כך שתנאי להסכם הנורמליזציה יהיה התחייבות ישראלית להקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים.

על פי גורמים סעודים, מי שמוביל את הקו הנוקשה הזה עכשיו הינו מלך סעודיה בעצמו, סלמאן בן עבד אלעזיז, בניגוד לתקופה שקדמה למלחמה שבה הוביל את המגעים יורש העצר מוחמד בן סלמאן שנחשב ל"איש החזק" בסעודיה.

המלך סלמאן חש את העוינות של הרחוב הסעודי לישראל בגלל מספר הקורבנות הגבוה של הפלסטינים וההרס הרב ברצועת עזה.

חמאס הצליח בהתקפת הפתע שלו על ישובי עוטף עזה להפוך את היוצרות במזרח התיכון ולטרפד את ההסכם המתקרב בין ישראל לסעודיה, עכשיו הסעודים מרגישים שצריך להתחיל הכל מחדש עם תנאים קשים יותר ודרישות חדשות מישראל.

המלך סלמאן רוצה לחזור ליוזמת השלום הערבית משנת 2002 שהוכנסה למקרר מיום היוולדה, הוא רוצה שממשל ביידן ינסה לכפות אותה באלגנטיות על ישראל.

הסכם הנורמלזיציה בין ישראל וסעודיה היה גולת הכותרת של ממשלת נתניהו מאז הקמתה בשנת 2022, אבל בעקבות המלחמה ההסכם הזה התרחק.

תנועת חמאס הצליחה לפי שעה לסכל את חתימתו, עם זאת הסכמי הנורמליזציה שישראל כבר חתמה עם מדינות ערביות אחרות עדיין מחזיקים מעמד.

הנשיא ביידן מעוניין מאוד שייחתם הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, על פי התנאי הסעודי של הקמת מדינה פלסטינית עצמאית, זה משרת את חזון שתי המדינות שלו ויאפשר לו להציג הישג מדיני לקראת הבחירות לנשיאות וגם להקים ציר חדש במזרח התיכון שיהווה משקל נגד ל"ציר הרשע" בראשות איראן.

לסעודיה יש עכשיו אינטרס להציג את עצמה כמי שדואגת הכי הרבה לפלסטינים ותומכת בהם כדי לשכך את התסיסה ברחוב הסעודי, לכן היא חוזרת לאמץ את יוזמת השלום הערבית שהיא במקור יוזמה סעודית של המלך עבדאללה בן עבד אלעזיז.

ישראל איננה זקוקה להסכם עם סעודיה בתנאים כאלה שמקדמים הקמת מדינה פלסטינית שהיא סכנה גדולה למדינת ישראל, גם כך, ההסכם עם סעודיה הוא מסוכן לישראל בגלל שהיא אמורה לקבל מערכות נשק מתקדמות מארה"ב וגם כור להעשרת אורניום.

הסכם בתנאים האלה מחליש את ישראל ולא מחזק אותה, בכל מקרה סעודיה לא תסייע לישראל היא ישראל תותקף על ידי איראן, כך אומר גורם ביטחוני בכיר.

הציר החדש שרוצה נשיא ביידן להקים נגד איראן יישאר רק על הנייר, ממשל ביידן ,אם ישאר בשלטון אחרי הבחירות בנובמבר, לא יתקוף את איראן כדי להגן על ישראל ובטח שגם לא סעודיה.

מוטב שישראל תמתין לתוצאות הבחירות לנשיאות בארצות הברית, חילופי שלטון אפשריים עשוייה לחזק את עמדותיה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי