הכישלון של חמאס

ישראל לא השיגה את מטרות המלחמה במלואן ברצועת עזה אבל היא בדרך הנכונה להשגתן. לעומת זאת, הכישלון של תנועת חמאס הוא ברור, היא הביאה נכבה חדשה על תושבי הרצועה ודחתה את פתרון הבעיה הפלסטינית לעוד שנים רבות.

חמישה חודשים חלפו מתחילת המלחמה, ישראל עדיין לא השיגה במלואן את שתי המטרות העיקריות שקבע הדרג המדיני לצה"ל אבל היא השיגה אותן באופן חלקי, אם היא תתנהל נכון היא כנראה בדרך להשיג אותן במלואן בחודשים הקרובים.

ישראל הצליחה להביא לשחרור יותר ממאה חטופים אך 134 חטופים אחרים עדיין בשבי חמאס, צה"ל הצליח לפרק 18 גדודים של הזרוע הצבאית של חמאס מתוך 24 גדודים ובקרוב ישלים את המלאכה באזור מחנות המרכז ובאזור רפיח.

המלחמה הזו תימשך עוד זמן רב, גם לאחר פירוק כל גדודי חמאס, צה"ל ימשיך להילחם ברצועה כדי לחסל חוליות טרור של חמאס, לאתר מצבורי נשק ולהרוס את פרויקט המנהרות הענק שחמאס בנה במשך שנים.

במקביל ללחימה הנמשכת,צה"ל ביתר את הרצועה בכביש שחוצה אותה במרכזה לשני חלקים והוא בונה אזור חיץ לאורך הגבול כדי שיגן על ישובי עוטף עזה מפני חדירות מחבלים.

לעומת ישראל, הנהגת חמאס נמצאת במצוקה גדולה,ההנהגה הצבאית של התנועה בראשות יחיא סינוואר ומוחמד דף נמצאת במנוסה במנהרות וצה"ל מהדק את המצוד אחריה כדי לחסלה.

כתוצאה מהתקפת חמאס הנפשעת ב-7 באוקטובר על ישובי עוטף עזה, צה"ל כבש כבר יותר מ-70 אחוזים משטח הרצועה, בקרב הפלסטינים ברצועה יש יותר מ-30 אלף הרוגים, מהם 13 אלף בוודאות מחבלים של חמאס ,ועוד כ-60 אלף פצועים.

חמאס התרחק מאוד מהמטרות של ההתקפה שלו על ישראל, חלום "פלסטין מהים עד הנהר" לא יתגשם בקרוב, ישראל תקעה מחדש את הדגל ברצועת עזה והיא איננה הולכת לשום מקום, רצועת עזה תשאר מכותרת לעוד זמן רב ומוקפת בגדר גבוהה וצה"ל יוכל לפעול בה בכל עת שירצה.

חמאס רצה לגרש את ישראל מהמזרח התיכון ולהקריס את הנורמליזציה בינה לבין כמה מדינות ערביות, אבל זה לא קרה, להיפך, ישנו סיכוי טוב שישראל תתקדם בקרוב להסכם נורמליזציה חדש עם סעודיה, מנהיגת העולם הסוני.

שיקומה של רצועת עזה תלוי ברצונה הטוב של ישראל ששולטת ביטחונית ברצועה, גם חלום הקמת המדינה הפלסטינית העצמאית לא יתגשם, ממשל ביידן לא יוכל לכפות את הרעיון ההזוי והמסוכן הזה על ישראל בניגוד לרצון מרבית התושבים בישראל כפי שמתבטא בסקרי דעת הקהל.

מבצע " מבול אלאלקצא" שטף ב-7 באוקטובר את ישובי עוטף עזה אך במהרה הוא הפך כיוון ועכשיו הוא מציף את כל רצועת עזה שמשלמת מחיר יקר על הפשעים של חמאס.

הניצחון  הצבאי הישראלי ברצועת עזה יבסס גם את האחיזה הישראלית ביהודה ושומרון, צה"ל מנקה כעת את צפון השומרון מתשתיות הטרור והפעילות הזו אף תתגבר לאחר שחמאס יוכרע לגמרי ברצועת עזה.

הפלסטינים יצטרכו להפנים את העובדה כי הם הפסידו במלחמה, ישראל איננה הולכת לשום מקום, היא פה כדי להישאר, תנועת חמאס תירשם בהיסטוריה הפלסטינית כמי שהביאה נכבה חדשה על תושבי רצועת עזה באוקטובר 2023.

איראן, התומכת הגדולה של חמאס והגיהאד האסלאמי, תאבד את המאחז הגדול שהיה לה ברצועת עזה, היא לא התאמצה יתר על המידה להציל אותו.

ההפסד הוא גם של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שהאמירות האסלאמית שקמה בתמיכתה ברצועת עזה בשנת 2007 איננה קיימת עוד.

הבעיה הפלסטינית תמשיך להישאר לעוד כמה שנים ללא פיתרון בגלל מנהיגיה, בדיוק כפי שהיה בתחילת הסכסוך לפני יותר ממאה שנים.

הפלסטינים לא למדו שום לקח מועיל במהלך התקופה הזו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי