התוכנית לכיבוש רפיח

ראש הממשלה אישר את תוכניות צה"ל לכיבוש אזור רפיח אך ספק אם הפעולה תתבצע בקרוב נוכח המשא ומתן המתחדש על עסקת החטופים. המערכה לכיבוש רפיח מתמהמהת זמן רב והפכה למערכה תקשורתית, למרות חשיבותה הביטחונית הגדולה, הגיעה העת למעשים.

לשכת ראש הממשלה פרסמה בסוף השבוע הודעה שלפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את התוכניות של צה"ל לפעולה ברפיח. עוד נמסר בהודעה שהתפרסמה על רקע כינוס קבינט ניהול המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני המורחב כי "צה"ל נערך לצד המבצעי ולפינוי האוכלוסייה".

אין זו הפעה הראשונה שראש הממשלה מודיע על כניסת צה"ל לרפיח, שנחשב למעוז האחרון הגדול של חמאס ברצועת עזה שבו ערוכים 4 גדודים של הזרוע הצבאית שלו.

שרים בממשלה הביעו ספק רב אם הדבר יקרה בקרוב מכיוון שראש הממשלה הודיע את אותה ההודעה כבר לפני יותר מחודש ימים ושום דבר לא קרה.

גורם מדיני בכיר אומר כי יש ספק גדול  אם ישראל תיכנס לרפיח בזמן שיתנהלו שיחות בקטאר על עסקת חטופים, שר החוץ האמריקני בלינקן הגיב על הודעת לשכת ראש הממשלה בעניין רפיח ואמר כי "ארה"ב טרם ראתה תוכנית ברורה לפעילות ולאחריה".

ישראל לא תוכל לכבוש את אזור רפיח ואת "ציר פילדלפי" לפני פינוי יותר ממיליון עקורים פלסטינים ממנו , פעולה כזו תזכה לגינוי חריף מצד מצרים ובממשל ביידן אף רומזים על הפסקת החימושים לישראל אם צה"ל ייכנס לרפיח ללא תיאום עם וושינגטון.

האם בינתיים צה"ל יבצע חיסולים ממוקדים בעיר רפיח של מחבלי חמאס ובכירים שמפעילים את הממשל המקומי? כנראה שכן.

צה"ל כבר עשה כמה חיסולים ממוקדים כאלה מהאוויר, בשבועות האחרונים, של מפקדי ואנשי משטרת חמאס.

עיתון אלאח'באר הלבנוני דיווח ב-15 במרץ כי ישראל הודיעה למצרים, כי בכוונתה להיכנס לרפיח ולבצע בה "פעולות ממוקדות ומוגבלות" בניסיון לשחרר חטופים, וזאת עוד לפני הכניסה הקרקעית המסיבית לעיר.

ארה"ב מתנגדת בתוקף למתקפה מסיבית של צה"ל על רפיח, הנשיא ביידן אמר בשבוע שעבר כי מדובר "קו אדום".

עם זאת, האתר "פוליטיקו" דיווח בשבוע שעבר כי הממשל לא יתנגד למבצע נקודתי וממוקד, אשר לא יגרום למראות של הרס נרחב כפי שהתחולל בעזה, בח'אן יונס וביתר חלקי הרצועה.

גם נשיא מצרים א-סיסי הזהיר את ישראל מפני פעולה ברפיח כל עוד לא יובטח שלומם של התושבים, מצרים מתנגדת לאפשר לעקורים הפלסטינים אפילו שהות קצרה בשטחה.

העיתון אל-אח'באר דיווח  כי ישראל מסרה למצרים שכוחות מתוגברים של צה"ל יוצבו לאורך הגבול, אך לא ייכנסו לתוך הציר.

על פי גורמים מצרים, ממשל ביידן אישר את תוכנית "הפעולות הממוקדות" הישראלית, העשויות לכלול פעילות אווירית והנחתת כוחות מיוחדים לחילוץ חטופים שעל-פי הסברה מוחזקים על ידי פלסטינים ברפיח. עם זאת, בהחלט ייתכן שהפירסומים בנושא הינם חלק מהלוחמה הפסיכולוגית של ישראל כדי ללחוץ על חמאס במסגרת המו"מ על הפסקת אש ושחרור החטופים.

על פי גורמים בכירים בצה"ל,חלק משמעותי מהעקורים הפלסטינים באזור רפיח יפונה לכיוון "איים הומניטריים" במרכז רצועת עזה, שיוקמו בשיתוף עם הקהיה הבינלאומית, במטרה לשכן אותם שם,אולם  צה"ל עדיין לא החל בהקמתם.

בינתיים, המערכה על העיר רפיח היא מערכה תקשורתית בלבד, כשגם ארגון חזבאללה הצטרף אליה אתמול ומאיים להרחיב את הלחימה נגד ישראל אם היא תרחיב את הלחימה ברצועת עזה לכיוון העיר רפיח.

כיבוש אזור רפיח הוא מהלך חשוב שישלים את הכיבוש של צה"ל של כל הרצועה והידוק השליטה עליה, כולל מניעת הברחת אמצעי לחימה ממצרים אליה.

אבל, הגיעה העת להפסיק את המערכה התקשורתית בנושא ולבצע את המלאכה, ויפה שעה אחת קודם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי