הרש"פ מאשימה את חמאס כי הביאה נכבה חדשה על הפלסטינים

עימות חריף בין הרש"פ לחמאס על רקע הקמת ממשלת הטכנוקרטים החדשה, תנועת פת"ח מאשימה את חמאס כי הביאה נכבה חדשה על הפלסטינים. חמאס מאשימה את הרש"פ בהעמקת המחלוקות והפיצול בחברה הפלסטינית.

כמה ימים בלבד חלפו מאז שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הטיל על מקורבו מוחמד מוצטפא להרכיב ממשלת טכנוקרטים חדשה ברש"פ שתעשה רפורמות במערכת השלטונית הפלסטינית וכבר תנועת חמאס, שהיא תנועת האופוזיציה הראשית בחברה הפלסטיניה,יצאה נגד מינויו של מוחמד מוצטפא לתפקיד.

כמה מפלגי האופוזציה ובראשם חמאס פירסמו ב-15 במרץ הודעה רשמית שבה נאמר כי הסמכתו של מוחמד מוצטפא להרכיב ממשלת חדשה נעשתה ללא הסכמה לאומית בצעד שמהווה "חיזוק מדיניות החד צדדיות והעמקת הפיצול" בחברה הפלסטינית.

בתגובה להודעה הזו, תנועת תנועת פת"ח, שהינה למעשה עמוד השדרה של הרש"פ, פירסמה הודעה נגדית שבה האשימה את תנועת חמאס כי היא מנותקת מהמציאות והיא איננה חשה עד הרגע הזה בהיקף השואה אשר העם הפלסטיני חי בה".

פת"ח האשימה כי "ההחלטה של חמאס לצאת להרפתקה של ה-7 באוקטובר הובילה לנכבה שהיא נוראה יותר מהנכבה של 1948".

ההודעה הגנה על זכותו ואחריותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לדאוג להרכבת ממשלה חדשה שתשרת את העם הפלסטיני, וקבעה כי העדיפות היום היא לעצור לאלתר את המלחמה, למנוע טרנספר, לספק מזון לתושבי הרצועה ולשקם אותה מנזקי המלחמה ולאחד את העם הפלסטיני.

הודעת פת"ח מתחה ביקורת על הנהגת חמאס בחו"ל, ששוהה מתחילת המלחמה בעיקר בקטאר: "זה נראה שהם חיים חיים נוחים במלונות של 7 כוכבים ועיוורים לצדק. אנחנו תוהים למה רוב מנהיגות חמאס חיה בחו"ל, ולמה הם ומשפחותיהם ברחו והשאירו את העם הפלסטיני להתמודד עם מלחמה אכזרית, ללא הגנה?" נכתב בהודעה.

"פתח קורא למנהיגות חמאס להפסיק להיות תלויה באג'נדות זרות", נכתב הודעה ברמיזה לקשר של חמאס עם איראן.

ההודעה החריפה של תנועת פת"ח שפורסמה אתמול נגד תנועת חמאס מעוררת הדים רבים ברחוב הפלסטיני, רבים אומרים כי פירסום ההודעה בזמן שהמלחמה ברצועה נמשכת הוא טעות והסלמה מיותרת בזמן שצריך לשמור על אחדות לאומית ואווירת פיוס.

גורמים בתנועת פת"ח טוענים כי חברי הועדה המרכזית של התנועה כלל לא ידעו על ההודעה נגד חמאס ואיש לא התייעץ עמם והשמעו עליה בדיעבד.

לטענתם, המודיעין הפלסטיני הוא שאחראי לפירסום ההודעה נגד חמאס.

חבר המועצה המהפכנית של פת"ח, בסאם זכארנה פירסם הודעה אישית כי ההודעה שפורסמה בשם תנועת פת"ח איננה מייצגת אותה וכי היא לא עברה אישור לפירסום של המועצה המהפכנית של פת"ח כפי שמחייבות החלטות מוסדות התנועה.

אולם, גורמים אחרים בפת"ח טוענים כי ההודעה פורסמה בהוראתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר זעם על חמאס שפירסמה הודעה המטילה ספק בסמכותו למנות את ראש הממשלה החדש מוחמד מוצטפא.

ראש הממשלה המיועד מוחמד מוצטפא הינו מקורבו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, הוא חבר בתנועת פת"ח ובועד הפועל של אש"פ.

עד לשנת 2015 הוא שימש כיו"ר קרן ההשקעות הפלסטינית שהינה אחד המוסדות של אש"פ.

הוא החליף את ד"ר מוחמד אשתייה שהתפטר מתפקידו בגלל לחץ שהפעיל ממשל ביידן על יו"ר הרש"פ להקים ממשלה חדשה שתהיה נקייה משחיתות ותעשה רפורמות.

בחמאס ובצמרת תנועת פת"ח אומרים כי ראש הממשלה המיועד מוחמד מוצטפא לא יביא לשום שינוי בתפקוד המערכת הפוליטית הפלסטינית וכי מדובר ב"אותה גברת בשינוי אדרת".

גורמים בכירים בפת"ח מאשימים אותו בשחיתות כספית ואומרים כי יו"ר הרש"פ מינה אותו לתפקיד כדי לשמור על האינטרסים הכלכליים שלו ושל שני בניו שיש להם אימפריה כלכלית אדירה.

מקורביו של מוחמד מוצטפא מכחישים את ההאשמות נגדו ואומרים כי הן נובעות מיריבות פנימית על רקע קרב הירושה בצמרת תנועת פת"ח.

נראה כי ממשל ביידן מנותק לגמרי מההוויה הפלסטינית ואינו מבין שהממשלה החדשה שתקום לא תעשה שום רפורמות אמיתיות כל עוד מחמוד עבאס ומקורביו מנהלים את המערכת הפוליטית הפלסטינית.

הממשל האמריקני שואף לכך שמחמוד עבאס יקים "רש"פ מחודשת" שאיננה מושחתת ושתילחם בטרור כדי שתשלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, המהלך הזה נועד בין היתר לשכנע את ישראל שתסכים לכך, נכון לשעה זו ראש הממשלה נתניהו מתנגד בתוקף לשלטון הרש"פ ברצועה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי