ממשל צבאי זמני עם מנהל אזרחי פלסטיני

פירוק הממשל האזרחי של חמאס חייב לעמוד בראש סולם העדיפויות של ישראל במקביל להריסת כל התשתית הצבאית של חמאס ברצועה. ישראל חייבת להקים ממשל צבאי זמני שיחלק את הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה ובמקביל להקים מנהל אזרחי פלסטיני שאליו יועברו הסמכויות בהמשך.

התוכנית של שר הביטחון יואב גלנט ליום שאחרי המלחמה נכשלה, גלנט יזם עם מערכת הביטחון, בשיתוף עם ממשל ביידן, פניה אל ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' כדי לגייס אלפי פעילים של פת"ח ברצועת עזה שייצאו לירדן, יעברו אימונים במלחמה בטרור ויחזרו לרצועה כדי להוות את הכוח הביטחוני שישלוט ברצועה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עצר מיד את התוכנית והבהיר כי הוא מתנגד בתוקף לכך שהרש"פ תשלוט ברצועה בתום המלחמה.

בינתיים,יישום התוכנית של ראש הממשלה נתניהו להקים הנהגה מקומית ברצועה שתשלוט ביום שאחרי נתקל בקשיים עצומים, צה"ל שולט ביותר מ-70 אחוזים משטח הרצועה אך נכשל במיטוט השלטון האזרחי של חמאס ברצועה.

חמאס מצליח לטרפד את הניסיון של ישראל לגייס שבטים וחמולות מקומיות  או סוחרים עזתיים שיהיו אחראים בשלב הראשון לחלוקת הסיוע ההומניטרי לאוכלוסיה ברצועה ויהוו את הגרעין להקמת שלטון מקומי.

המפתח להצלחת הקמת שלטון מקומי ברצועה הינו בהקמת גוף שיהיה אחראי על חלוקת הסיוע ההומניטרי כדי שלא יגיע לידי חמאס, כרגע כל חבילות המזון והתרופות שנכנסות לרצועה מגיעות לידי ארגון הטרור שמשתלט עליהן בכוח.

לישראל לא נותרה ברירה, אם היא רוצה למוטט את שלטון חמאס היא חייבת להקים בהקדם ממשל צבאי זמני ברצועת עזה, לפני כן היא חייבת לתאם את המהלך הזה עם הממשל האמריקני ועם מצרים ואיחוד האמירויות.

הממשל הצבאי הזמני יהיה אחראי על חלוקת הסיוע ההומניטרי ובמקביל ישראל תתחיל בהקמת מנהל אזרחי פלסטיני שאליו תועבר בהמשך כל השליטה האזרחית ברצועה.

המנהל האזרחי הפלסטיני יהיה מבוסס על אלפי פקידים תושבי הרצועה שאינם תומכים של חמאס.

אסור להפקיר את חלוקת הסיוע ההומניטרי לידי חמאס, זה מחזק את מעמדו בקרב האוכלוסיה, לישראל אין ברירה אחרת, מהלך כזה יביא למיטוט הדרגתי של השליטה האזרחית של חמאס ברצועה.

לישראל יש ניסיון של עשרות שנים בניהול החיים האזרחיים של התושבים הפלסטינים ברצועת עזה וביהודה ושומרון, שר הביטחון גלנט חייב להורות למתאם הפעולות בשטחים להכין בהקדם תוכנית כזו ולהביאה לדיון ואישור בקבינט.

פירוק הממשל האזרחי של חמאס חייב לעמוד בראש  סולם העדיפויות של ישראל במקביל להריסת כל התשתית הצבאית של חמאס ברצועה.

מדובר בתהליך הדרגתי אבל חייבים להתחיל בו, הקמת מנהל אזרחי פלסטיני ברצועה, שאינו קשור לרש"פ או לחמאס הינו האינטרס הביטחוני של ישראל, הוא אינו יכול לקום כעת לבדו, לכן ישראל צריכה להקים ממשל צבאי זמני כדי שיחנוך אותו ויעביר לידיו בהמשך את כל הסמכויות האזרחיות.

הקמת הממשל  הצבאי הזמני ברצועה חייבת להישען על העיקרון שהאחריות הכוללת לביטחון תהייה בידי צה"ל וכוחותיו יוכלו להיכנס לרצועה ולצאת ממנה בכל עת שירצו, לרצועה יהיה מעמד של שטח B בדיוק כפי שקורה ביהודה ושומרון כדי למנוע מחמאס להתאושש ולשקם את התשתיות הצבאיות מחדש.

במקביל, כוחות צה"ל ישלטו ב"ציר פילדלפי" כדי למנוע הברחות נשק ממצרים ויוקם אזור חיץ בצפון הרצועה כדי להגן על ישובי עוטף עזה.

חשוב מאוד שלא לתת לרשות הפלסטינית שום דריסת רגל ברצועת עזה, מדובר ברשות שמעודדת טרור והסתה, שום רפורמה בה לא תשנה את האידיאולוגיה שלה להרוס את מדינת ישראל באמצעות תוכנית השלבים של אש"פ שהשלב הראשון שלה הוא הקמת מדינה פלסטינית בקוי 1967.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי