חמאס מטרפד את האפשרות לשלטון חמולות ברצועה

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מאיימים על נציגי שבטים וחמולות ברצועה עזה שלא לשתף פעולה עם מאג'ד פרג' או עם ישראל לצורך אבטחת שיירות הסיוע ההומניטרי או הקמת הנהגה חלופית. בעקבות האיומים, נציגי החמולות פירסמו הודעה כי כל משתף פעולה עם ישראל יוכרז כבוגד.

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס הוציאו  אתמול להורג את המוכתר של חמולת דורמוש בתוך 'בית המשפט לענייני משפחה'", כך דיווחו מספר גורמים ברשתות החברתיות ברצועת עזה.

לטענתם, מעל ראש החמולה הזו עומדת לכאורה אשמת שיתוף פעולה עם ישראל וגם קבלת סיוע הומניטרי תחת איומי נשק.

מדובר בחמולה שגדולה שיש לה קבוצות חמושות בעיר עזה, בעלת יכולות חימוש ואימונים גבוהות, המסתמכות על אנשים שקיבלו הכשרה צבאית במסגרת מנגנוני הביטחון של הרש"פ.

גורמים ביטחוניים בישראל טענו כי הם בודקים את אמינות הדיווחים.

הרצח הזה, אם אכן קרה, לא בא בחלל ריק, ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועת עזה בראשות יחיא סינוואר עוקבת בדאגה, מתוך המנהרות שבהן היא מסתתרת, אחרי מאמציה של ישראל, שנעזרת בשירותיו של מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הפלסטיני ברש"פ, להקים כוח אבטחה למשלוחי הסיוע ההומניטרי שנכנסים לרצועה ושיוכל בעתיד להוות גם גרעין להנהגה מקומית ברצועת עזה.

בימים האחרונים החלו פעילים של חמאס לאיים על ראשי החמולות ברצועת עזה ולהזהיר אותם שלא לשתף פעולה עם מאג'ד פרג' או עם השב"כ הישראלי אחרת יבולע להם.

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס איימו על ראשי החמולות כי כל מי שישתף פעולה עם ישראל, ישירות או בעקיפין יוכרז כבוגד ודינו יהיה מוות.

הפעילים האלה משתייכים למנגנון הביטחון הפנימי של הזרוע הצבאית של חמאס שנקרא "מג'ד" ותפקידו לאתר סוכנים של ישראל ומשתפי פעולה עם השב"כ והמנהל האזרחי.

את המנגנון הזה הקים יחיא סינוואר בשנת 1987,  בהנחייתו של השיח' אחמד יאסין, והוא עמד בראשו, המנגנון הזה חיסל במהלך האינתיפאדה הראשונה עשרות פלסטינים ברצועת עזה שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל.

בעקבות האיומים של חמאס, פירסמו השבטים ברצועת עזה הודעה רשמית ב-13 בפברואר שבה נאמר כי "הם לא יהוו תחליף לשלטון ברצועה וכי כל מי שישתף פעולה עם הכיבוש הינו בוגד".

אבו סלמאן אלמוע'ני, ראש הגוף העליון של השבטים ברצועת עזה הודיע כי השבטים דוחים את כל ההצעות הישראליות, האזוריות והבינלאומיות שביקשו מהם להוות תחליף לשלטון ברצועת עזה.

"עמדתנו היא קבועה ולא תשתנה, נמשיך לתמוך במי שהעם בחר בו עד לעריכת בחירות", נאמר בהודעת השבטים.

אבו סלמאן אלמוע'ני הבהיר כי השבטים אינם  יכולים לשלוט ברצועה וכי הם יכולים רק לבצע סולחות ולסייע לממשלה לבצע את עבודתה.

הוא הדגיש כי השבטים תומכים בדרישות חמאס לסיים את המלחמה וכי ישראל לא תשיג שום מטרה ממטרות המלחמה שהיא קבעה לעצמה.

נציגי השבטים טוענים עכשיו כי ישראל מנסה לפעול בשיטת "הפרד ומשול" ולסכסך בינם לבין חמאס ולבין הרש"פ כדי לחפות על כישלונה ברצועת עזה.

לכן נציגיהם נזהרים כעת שלא להיות מעורבים בשום אבטחה של משלוחי סיוע הומניטרי כדי שלא תדבק בהם התווית של משתפי פעולה עם ישראל.

על פי גורמים יודעי דבר ברצועה,נציגי השבטים והחמולות ממתינים לראות כיצד תתפתח המלחמה, האם ישראל מתכוונת לכבוש את אזור רפיח ןלהשמיד את כל כוחו הצבאי של חמאס או שהיא תיכנע ללחץ הבינלאומי.

אם ישראל אכן תצליח למוטט את שלטון חמאס, לא יישאר וואקום שלטוני ברצועה וסביר להניח שישראל תמלא אותו בצורה כזו או אחרת, באמצעות ממשל צבאי ישראלי זמני או באמצעות ממשל מקומי, אז ייכנסו נציגי החמולות לתמונה ויירצו חלק מהעוגה.

הרש"פ כבר עושה לעצמה לובינג בקרב החמולות ומנסה לדחוף אותן להביע בה תמיכה בלעדית פומבית כדי שתהייה לה לגיטימציה בינלאומית כשליטה החוקית והבלעדית של רצועת עזה.

הכל תלוי כעת בצעדיה הצבאיים של ישראל, אם אכן היא תמוטט את שלטון חמאס ותהרוס את התשתיות הצבאיות שלו, סביר להניח שהחמולות יישרו איתה קו, אז הן יבינו שכוונתה  רצינית והיא אכן מתכוונת להישאר ברצועת עזה מבחינה ביטחונית לזמן רב.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי