הנשיא ביידן מנסה לקדם עסקה במהלך רמדאן

העסקה לשחרור החטופים הישראלים תקועה ויחיא סנוואר ממשיך להקשות עמדותיו ואינו מוותר על הדרישה להפסקת המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל מהרצועה. בניגוד להערכות בישראל, ניסיון חיסולו של מרוואן עיסא בכיר הארגון, לא ריכך את עמדות חמאס במשא ומתן.

המגעים לעסקת חטופים הם במצב של קיפאון והנשיא ביידן מנסה להפשיר אותו כדי להגיע למצב של הפסקת אש מלאה ברצועת עזה.

המשא ומתן בקהיר נדחה מיום ליום למרות ההבטחות של מצרים לחדש אותו, נראה כי יחיא סינוואר מקשיח את העמדות שלו, הוא אינו מוכן לשום פשרה, הוא מבין את הלחץ האמריקני ורוצה לנצל אותו לטובתו, סינוואר מנסה בינתיים להבעיר את מזרח ירושלים ויהודה ושומרון באמצעות הסתה ופיגועים.

יום השישי הראשון בחודש רמדאן הוא יום קריטי ועשויה להיות לו חשיבות בהשפעה על המשא ומתן אם הוא יעבור בשקט בתפילות יום השישי בהר הבית.

הפערים בין עמדות ישראל לחמאס הם גדולים והמודיעין המצרי אינו רואה כל טעם בחידוש השיחות בקהיר בזמן הנוכחי, צה"ל עדיין נלחם נגד פעילי חמאס בח'אן יונס על הקרקע ובמנהרות והאש נמשכת.

ישראל איננה מקבלת את דרישות הממשל האמריקני בעניין הפסקת האש ברצועת עזה והממשל דורש מישראל לעמוד בהבטחותיה בעניין הכנסת הסיוע ההומנטרי לרצועת עזה.

חמאס הודיעה למתווכים המצריים והקטאריים כי איננה מעוניינת בשיחות בקהיר כל עוד אין שינוי בעמדה הישראלית.

גורמים בחמאס מסרו כי חמאס הציבה תנאי לחידוש השיחות שהוא "התחייבות ישירה של ארה"ב  לתוכנית לסיום המלחמה ברצועת עזה, נסיגת כוחות צה"ל מכל הרצועה וחלוקת הסיוע ההומניטרי באופן אחר.

הנהגת חמאס דחתה בקשה מצרית שמנהיג חמאס אסמעיל הניה ישהה באופן קבוע בקהיר כדי שיהיה אפשר לקדם את העסקה.

ראש ה-CIA   וויליאם ברנס ביקש אורכה כדי להגיש הצעה יצירתית חדשה לחמאס, המצרים טוענים כי ישראל מסרבת להציע פיתרון לסוגיית חזרת תושבי צפון הרצועה לבתיהם.

בעוד קרב ההאשמות בין ישראל לחמאס נמשך על הסיבות למשא ומתן התקוע אומר ראש ה-CIA וויליאם ברנס כי עדיין קיימת אפשרות להשגת הפסקת אש ברצועת עזה למרות הסוגיות הסבוכות במשא ומתן.

הוא הודה כי מדובר ב"משא ומתן קשה מאוד" וציין כי "האלטרנטיבות למשא ומתן גרועות בהרבה".

נראה כי ניסיון חיסולו של בכיר הזרוע הצבאית מרוואן עיסא לא השפיע על המגעים לחידוש השיחות בקהיר בניגוד להערכת גורמים מדיניים בירושלים כי החיסול עשוי לקדם את סיכויי הצלחת העסקה.

יחיא סינוואר חושב רק על תועלתו האישית וכרגע אין לו שום איטרס לקדם את העסקה, הוא ממתין שהלחץ הביטחוני בחודש רמדאן על כוחות צה"ל יעשה את שלו ומנסה לעורר גל טרור חדש בחסות חודש רמדאן כדי לקדם את מטרותיו.

הגנרל אסמעיל קאא'ני, מפקד כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" של איראן אמר ב-12 במרץ כי "לחזית ההתנגדות יש אפשרויות נרחבות וכי ההתנגדות לא מיצתה את כל כוחה עד עכשיו והיא הוכיחה כי אף אחד אינו יכול לתעלם ממנה".

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר אמש כי "יש הצעה טובה מאוד על השולחן, והשאלה היא האם החמאס יקבל אותה והאם הוא רוצה לסיים את הסבל שהפעולות שלו יצרו."

לדבריו, "אנחנו עובדים כל הזמן בנסיון להשיג הפקת אש שתביא לשחרור חטופים. החטופים נמצאים בראש מעייננו."

דבריו של בלינקן נועדו כנראה לייצר אווירה אופטימית אבל יחיא סינוואר מונע רק מהאינטרסים שלו ולא מהרצונות של ממשל ביידן, הוא לא זז מדרישותיו.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי