מי בוזז את שיירות הסיוע ההומניטרי ברצועה?

ממשל חמאס ברצועת עזה טוען כי כנופיות שודדים חמושות הן שבוזזות את המשאיות שמכניסות סיוע הומניטרי ממצרים לרצועת עזה. גורמי ביטחון בישראל אומרים כי מדובר ברוב המקרים בחמושים של חמאס שמחלקים את המזון לפעילי הארגון ומוכרים את השאר במחיר גבוה בשווקי הרצועה.

באזור רפיח  נמשכת מלאכת הביזה והשוד של חבילות הסיוע ההומנטרי שנכנס לרצועה ממצרים על ידי כנופיות חמושים רעולי פנים.

חלקם של השודדים חמוש בנשק חם ואחרים חמושים במקלות ובאבנים, הם אורבים למשאיות בסמוך למחסני המזון ואז משתלטים עליהן, אחר כך הם מוכרים את החבילות בשווקים ברצועה במחירים גבוהים.

הפעילות הפלילית הזו לא מתרחשת רק בדרום הרצועה, היו כבר עשרות מקרים בחודש שעבר של שוד משאיות מזון גם במרכז הרצועה.

לטענת תושבים ברצועה, המשטרה האזרחית של חמאס שניסתה לאבטח את המשאיות הותקפה על ידי כוחות צה"ל.

תקיפת משאיות  הסיוע ההומניטרי נעשית בשלוש נקודות עיקריות:

סמוך למעבר רפיח, השודדים מבעירים צמיגים, חוסמים את דרכן של המשאיות וגונבים את תכולתן.

נקודת תקיפה נוספת היא בצפון רפיח בציר טה חוסיין ובעוד נקודה בציר צלאח א-דין באזור הגבול עם מצרים.

נהגי משאיות שניסו להימלט מהמחסומים שהקימו השודדים ולציית להוראות לעצור חטפו בתגובה צרורות של אש חיה, עד כה נהרג באירועים האלה נהג אחד ועוד 15 נפצעו מירי.

גורמים בחמאס ברצועת עזה טוענים כי צה"ל מעודד את האנרכיה הביטחונית כדי לשבש את שלטון חמאס וכי הוא מנסה לגייס נציגים של חמולות באזור ח'אן יונס כדי שיחלקו את הסיוע ההומינטרי לאוכלוסיה באזור אך הוא נכשל במשימה.

הגורמים בחמאס טוענים כי ישראל חיסלה, באמצעות כטב"מים, 35 אנשי משטרה של חמאס שעסקו באבטחת משלוחי הסיוע ההומניטרי.

עוד טוענים  בחמאס כי כוחות צה"ל ברצועה תומכים בקבוצות שודדי המשאיות שעושים את עבודתם באין מפריע, בצה"ל מכחישים את הטענות האלה ואומרים כי הן שקריות.

לדברי גורמים בצפון הרצועה גם אצלם קיימת תופעה זהה וכי חמושים רעולי פנים משתלטים על משאיות מזן שמגיעות לפרוק סחורות לנזקקים.

ריאד  אלקאדי, מפקד משטרת חמאס באזור רפיח, מכחיש כי ברצועת עזה פועלות כנופיות מאורגנות של שודדים וטוען כי בחקירת חלק מהגנבים התברר כי הם עשו זאת בגלל המצוקה הכלכלית.

לטענתו,המשטרה של חמאס מתקשה לטפל בעבריינים בגלל המצוקה הכלכלית הגדולה והיעדר מתקני  מעצר בטוחים לעבריינים.

דוברי סוכנות הסעד והתעסקה של האו"ם אונר"א טוענים כי השעו פעמים רבות את חלוקת המזון כדי להבטיח את דרכי האספקה שלו מפני השודדים החמושים.

גם ארגון המזון העולמי השעה את פעילות חלוקת המזון שלו עד הודעה חדשה בגלל סיבות ביטחוניות.

תקיפת פקידים שעובדים בחלוקה של מזון מסיבות הומניטריות נחשבת לפשע מלחמה על פי האמנה של רומא וישראל חייבת ככוח כובש להבטיח את כל הזכויות של התושבים העזתיים על פי אמנת ג'נבה.

בעקבות האירועים האחרונים, ממשל חמאס הקים בשיתוף פעולה עם קבוצות צעירים מתנדבים יחידות לאבטחת אספקת הסיוע ההומניטרי  שנקראות "ועדות עממיות להגנה על הסיוע ההומניטרי".

ראש עירית רפיח  אחמד א-צופי אומר כי הקבוצות האלה מונות כמה עשרות חמושים בכל קבוצה וכי מטרתה העיקרית אבטחת המשאיות מפני מעשי שוד.

עד כה נהרגו 8 בני אדם ונפצעו כמה עשרות אזרחים באירועים שונים שבהם תקפו חמושים משאיות מזון ושדדו אותן.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי