הכתובת החדשה של ישראל ברצועת עזה

מערכת הביטחון הישראלית מנסה לאתר הנהגה מקומית ברצועת עזה ונעזרת לשם כך במאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי ברש"פ. ראש הממשלה נתניהו מתנגד לכל מעורבות של הרש"פ ברצועה ביום שאחרי המלחמה, אבל ברש"פ מעריכים כי הוא ייכשל בתוכניתו ובסופו של דבר ישתף פעולה עם הרש"פ.

מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הפלסטיני, היה בשבוע שעבר בעמאן לצורך בדיקות רפואיות, אך ארמון המלוכה הירדני מתנער מכל ידיעה על קשריו של מאג'ד פרג' עם מערכת הביטחון הישראלית.

הירדנים לא רוצים להיות מעורבים בשום פעילות ישראלית-פלסטינית למציאת הנהגה חלופית לחמאס ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

על פי פירסומים שונים בישראל, שר הביטחון יואב גלנט רוצה את מאג'ד פרג' כמושל הזמני של רצועת עזה עד שתוקם שם הנהגה מקומית חלופית לשלטון חמאס.

גורמים מדיניים בירושלים מסרו כי ראש המל"ל צחי הנגבי נועד עם מאג'ד פרג', באישור ראש הממשלה נתניהו, וביקש ממנו לסייע למערכת הביטחון הישראלית לאתר גורמים מקומיים ברצועת עזה שיהיו מוכנים לאבטח את משאיות הסיוע ההומניטרי מפני מעשי הביזה של פעילי חמאס וגם להוות בעתיד הקרוב גרעין להקמת הנהגה מקומית ברצועה ביום שאחרי המלחמה.

למאג'ד פרג' יש במסגרת תפקידו כראש המודיעין קשרים עם חמולות ברחבי הרצועה וגם עם פעילים של תנועת פת"ח, למשל, עם חמולת חילס המזוהה עם תנועת פת"ח, אחד מבניה, אחמד חילס הינו חבר הועדה המרכזית של פת"ח.

על פי גורמים ברצועת עזה, מאג'ד פרג' פנה באמצעות אנשיו ברצועת עזה לכמה חמולות שמסוכסכות עם חמאס על רקע נקמת דם, לאחר שפעילים של חמאס רצחו את בניהן וגם אל מבוקשים פליליים, ושאל אותם האם הם מוכנים לסייע לישראל.

התשובה שקיבל הייתה כי הם רוצים קודם לראות, לפני שהם משיבים לו, כי ישראל אכן מוטטה את שלטון חמאס ברצועה.

על פי גורמים במערכת הביטחון, ראש הממשלה נתניהו פסל תוכנית של השר יואב גלנט להשתלטות של פעילי פת"ח על חלקים ברצועת עזה, שהוכנה בתיאום עם ממשל ביידן, הפת"ח הינו עמוד השדרה של הרש"פ ונתניהו לא רוצה שהיא תשלוט ברצועה בטענה שהיא מעודדת טרור והסתה נגד ישראל.

לדבריהם, ראש הממשלה חשש גם מהתגובות של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

על פי התוכנית של מערכת הביטחון,מאג'ד פרג' היה אמור לגייס פעילי פת"ח ברצועה שייצאו לאימונים בירדן בתחום המלחמה בטרור וישובו כשהם חמושים להשליט סדר ברצועת עזה.

בחודשים האחרונים הפציע שמו של הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי הפלסטיני המקורב לשב"כ הישראלי ול-CIA, כאחד המועמדים המובילים, לצדו של חוסיין א-שיח' מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, להיות יורשו של מחמוד עבאס בן ה-88 בתפקיד יו"ר הרש"פ כשהאחרון יחליט לרדת מהבמה הפוליטית הפלסטינית או לכשיכנס למצב של נבצרות בגלל מצב בריאותו הרופף.

מאג'ד פרג' הינו האחראי הבכיר ברש"פ למלחמה בטרור ולשיתוף הפעולה הביטחוני של הרש"פ עם ישראל ועם ארה"ב, לרשותו עומדים אלפי לוחמים פלסטינים חמושים בנשק ומערכות איסוף מודיעין משוכללות.

על פי גורמים בכירים בחמאס,בשבועות האחרונים פועל מאג'ד פרג', בסיוע שותפו הפוליטי חוסיין א-שיח', לבצר את מעמדו ולחסל פוליטית את מתנגדיו, הוא זה שמוביל את המערכה למנוע את שחרורו של מרוואן ברגותי מהכלא הישראלי במסגרת עסקת חילופי שבויים עם חמאס.

פרג' הצליח לשכנע את השב"כ הישראלי ואת ה-CIA שמרוואן ברגותי הינו טרוריסט ואם ישוחרר מן הכלא הוא יבטל את התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ ובין הרש"פ לארה"ב.

מקורביו של בכיר פת"ח מוחמד דחלאן מספרים כי מאג'ד פרג' היה המנוע העיקרי בשנת 2011 לגירושו של מוחמד דחלאן מתנועת פת"ח באשמות רצח ושחיתות מחשש שדחלאן מהווה איום ממשי עליו בקרב הירושה.

תנועת חמאס מאשימה את מאג'ד פרג' כי הוא רודף את פעיליה בגדה , מעביר אותם עינויים קשים בכלא יריחו ולפעמים גם מחסל אותם בעורמה.

בחמאס מוטרדים מאוד מהמעורבות בימים האחרונים של מאג'ד פרג' ברצועת עזה על פי בקשת ישראל.

גורמים בחמאס אומרים כי מאג'ד פרג' הינו סוכן של ישראל שמסייע לה בכיבוש רצועת עזה.

מיהו מאג'ד פרג'?

מאג'ד פרג' נולד בשנת 1962 במחנה הפליטים דהיישה דרומית לבית לחם,בשנות ה-70 הוא הצטרף לשורות תנועת פת"ח ושימש כראש מננגון הביטחון המסכל בכמה ערים בגדה, בשנת 2006 מונה לתפקיד ראש המודיעין הצבאי וב-2009 מינה אותו יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לתפקיד ראש המודיעין הכללי במקומו של תוופיק טיראווי.

בשנים האחרונות הפך מאג'ד פרג' בהדרגה להיות מקורב מאוד ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולשני בניו וגורמים בכירים בפת"ח אומרים כי הא השליט הפלסטיני בפועל בנושאים רבים בתוקף העובדה שהוא שואב את סמכויותיו ישירות מיו"ר הרש"פ.

מחמוד עבאס מקפיד לקחת עמו לכל נסיעותיו לחו"ל את מאג'ד פרג' ולהפגיש אותו עם מנהיגים ערבים ומנהיגים זרים.

תומכיו החלו לכנות אותו בכינוי "באשא", תואר כבוד בשפה הטורקית שהיה מקובל באימפריה העותומאנית ובעולם המוסלמי ושחדר לשפה הערבית.

יריבו העיקרי בצמרת הרש"פ הינו מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב והוא מתנגד למהלכים שמוביל רג'וב לפיוס עם חמאס וטוען כי הדבר יחזק את כוחה של תנועת חמאס בשטחי הגדה ויסכן את הרש"פ.

העימותים בצמרת פת"ח בקרב הירושה הביאו לכך שיריביו של מאג'ד פרג' ניסו להתנקש בחייו בשנים האחרונות מאז שהתחזק מעמדו אצל מחמוד עבאס, גורמים בפת"ח מציינים לפחות מקרה אחד שבו סיכלו מנגנוני הביטחון הפלסטינים ניסיון לפגוע במאג'ד פרג', בשנת 2020 לכד מנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני חולייה של 5 פעילי פת"ח ששוחררו מהכלא הישראלי שתכננו לפגוע בבני משפחתו של מאג'ד פרג', הם עקבו אחרי בניו ורעייתו במשך שבוע ימים ותכננו להטמין מטען חבלה במכונית המשפחה, ראש החולייה שהופעלה על ידי אחד מיריביו של פרג' בצמרת פת"ח היה מומחה לחומרי חבלה.

המלחמה ברצועת עזה החריפה את המתיחות בצמרת פת"ח על קרב הירושה,מאג'ד פרג' מגלה נאמנות גדולה למחמוד עבאס כדי לוודא שלא יהיה שום מועמד מתוך תנועת פת"ח שיתמודד מולו ובכך הוא יבטיח את המשך מעמדו הרם ברש"פ כמועמד המוביל להיות יו"ר הרש"פ הבא בתמיכת ישראל וארה"ב.

לאן פני הדברים?

הערכה בצמרת תנועת פת"ח היא שראש הממשלה  נתניהו ייכשל בניסיונותיו למצוא הנהגה חלופית לחמאס ברצועת עזה שאיננה הרש"פ.

מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' ממתינים בסבלנות לכך שישראל תרים ידיים ותתייאש ואז תבקש את עזרתם, צחי הנגבי כבר פנה לפני כמה ימים למאג'ד פרג' בבקשת עזרה ולהערכת בכירים ברש"פ נתניהו בסוף יתרצה ויסכים לשליטת הרש"פ ברצועה אחרי שתתחייב בפני ישראל וארה"ב כי היא תילחם בנחישות בטרור ותפסיק את ההסתה נגד ישראל במערכת החינוך ובאמצעי התקשורת הרשמיים שלה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי