דריסת רגל חדשה לקטאר ברצועת עזה

ממשל ביידן מקדם את פתיחת קו הסיוע הימי לרצועת עזה, איחוד האמירויות יפעיל את העברת הסיוע ההומניטרי לרצועה והפרוייקטור הוא מוחמד דחלאן. עם זאת, הממשל ביקש מקטאר לממן ולתפעל את הקמת המזח הצף וכפה זאת על ישראל, קטאר קיבלה דריסת רגל חדשה ברצועה.

ארה"ב מקימה מזח צף בצפון רצועת עזה להכנסת הסיוע ההומנטרי לרצועה, הפעולה הזו היא בתיאום עם ישראל וצה"ל אמור לאבטח את פעולות הקמת המזח הזה.

הסיוע ההומניטרי דרך היום כבר מתחיל להגיע לרצועה ללא קשר להקמת המזח, ספינה ספרדית שנושאת עמה אסדה צפה הגיעה השבוע לחופי עזה , לאחר שהפליגה מקפריסין, ועליה 200 טון ציוד הומניטרי בעיקר מזון לתושבי צפון הרצועה.

במגעים בין ממשל ביידן לאיחוד האמירויות סוכם כי היא זו שתפעיל את קו הסיוע הימי המתוכנן לרצועת עזה, הפרוייקטור של מבצע השינוע הגדול הזה יהיה בכיר פת"ח מוחמד דחלאן, יריבו הפוליטי המר של  יו"ר הרש"פ שמשמש כיועצו של נשיא איחוד האמירויות השיח' מוחמד בן זאיד.

מוחמד דחלאן ביקר באחרונה בקטאר ונפגש עם הנהגת חמאס כדי לתאם עמה את העברת הסיוע ההומניטרי דרך הים.

דריסת רגל חדשה לקטאר ברצועת עזה

ממשל ביידן איננו מסתפק בהקמת המזח הצף ברצועה, הוא מסתכל קדימה ורוצה להפוך את המזח לנמל קבוע, על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, ארה"ב פנתה בבקשה לקטאר שתממן את בניית הנמל הימי החדש ותקבל לידיה גם את הניהול והתפעול של המזח הצף, ישראל הביעה התנגדות למהלך הזה, אבל ללא הועיל, ממשל ביידן  וגם ממשל טראמפ לפניו, מחוברים חזק לקטאר שמארחת בשטחה את הבסיס הגדול ביותר של צבא ארה"ב במזרח התיכון.

כך תקבל קטאר, שהינה מדינה תומכת בטרור והספונסר של חמאס, דריסת רגל חדשה ברצועת עזה.

לקטאר יש אינטרס גדול בשימור נוכחותה ברצועת עזה ובשליטה בעורק החמצן הימי לרצועה,הדבר גם מחזק את השפעתה על תנועת חמאס ואת קלפיה מול ישראל.

במגעים שהיו בין קטאר לממשל ביידן הציבו הקטארים תנאי, שהתקבל על ידי האמריקנים, שאת הנמל תבנה חברה פלסטינית שמזוהה עם חמאס,מדובר בחברה הענקית בבעלותו של יאסר אלחיסי שביצעה עבור ממשל חמאס ברצועת עזה שורה של פרויקטים גדולים בתחום התשתיות.

על פי הסיכום בין קטאר לממשל ביידן, החברה הזו תתכלל את כל ההיבטים הדרושים להקמת המזח הצף שיהפוך לנמל קבוע במימון קטארי, כל הצדדים מרוויחים מההבנות אלה: ממשל ביידן, קטאר וחמאס ורק ישראל מפסידה בסיפור הזה בגלל הלחץ האמריקני.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי