איך לעצור את תהליך הנאציפיקציה ברצועת עזה?

הרדיקליזציה ברצועת עזה היא גבוהה ביותר והמלחמה העקובה מדם רק הביאה להגברת השנאה לישראל. שינוי הלכי הרוח ברצועה הינו משימה קשה ביותר, הפלסטינים אינם מגלים סימני התפכחות ואסור לישראל לטפח ציפיות שווא.

ממשלת נתניהו חולמת על האפשרות שתוכל לעשות תהליך של דה-רדיקליזציה או דה-נאציפקציה ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

אולם, הסיכוי לכך הוא קלוש ביותר וכדאי להכיר במציאות הקשה ולא להתכחש לה ולחלום חלומות שאינם ריאליים.

השנאה ברצועת עזה לישראל וליהודים היא גדולה מאוד, גם האופטימיים ביותר במערכת הביטחון מעריכים כי יחלוף דור אחד או שניים ברצועה לפחות כדי שאפשר יהיה לעשות שינוי בדעת הקהל העזתית אם בכלל.

סקר דעת קהל שעשה בשטחים באחרונה המחקר לחקר מדיניות ברמאללה בראשותו של ד"ר ח'ליל שקאקי , שהפך לסוקר הידוע ביותר בשטחים,מעלה ממצאים מדאיגים מאוד בקשר לישראל.

רוב מוחלט של הפלסטינים, הן ביהודה ושומרון והן בעזה, תומכים בהחלטת חמאס לבצע את טבח 7 באוקטובר.

רוב גדול מהם גם תומכים בהמשך שליטתו של חמאס ברצועה לאחר המלחמה.

התוצאות מלמדות, כי המכה הצבאית הקשה שספג חמאס לא הפכה למכה פוליטית, לפחות בקרב הפלסטינים, וכי יהיה קשה מאוד לשכנע אותם להסכים לשלטון אחר.
הסקר נערך בקרב 830 נשאלים ביו"ש ו-750 ברצועה.

71% מהנשאלים, בשני האיזורים, תמכו בהחלטת חמאס לתקוף את ישראל; לא נמסר האם הם הביעו תמיכה גם במעשי הטבח והזוועה שביצע הארגון.

64% מהנשאלים מאשימים את ישראל באחריות למצב הנוכחי, 20% מאשימים את ארה"ב, ורק 7% האשימו את חמאס ו-6% את הרשות הפלשתינית. עם זאת, התמיכה בפתרון שתי המדינות בקרב תושבי הרצועה זינקה ל-62% לעומת 35% בדצמבר. ביו"ש זוכה רעיון זה לתמיכה של 35% בלבד, ובסך הכל – 45% מהפלשתינים תומכים בפתרון שמציעות ארה"ב ובעלות בריתה.

59% מהפלסטינים מעוניינים שחמאס ישלוט (52% ברצועת עזה ו-64% ביהודה ושומרון). לעומת זאת, 13% בלבד מעוניינים בשליטת הרשות הפלסטינית תחת מנהיג אחר שאינו אבו מאזן, 11% מעוניינים בשליטה של הרשות תחת אבו מאזן ו-3% בלבד אמרו, כי הם רוצים שליטה של אחת או יותר ממדינות ערב.

בשאלה לגבי מידת שביעות הרצון מהתנהלותם של גורמים פלסטינים במהלך המלחמה, חמאס זוכה ל-72% ויחיא סינוואר – ל-69%. זאת, בעוד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מקבל 11% וארגון הפת"ח – הארגון המרכזי באש"פ – זוכה לציון חיובי מ-22% מהנשאלים.

תוצאות הסקר משקפות תמיכה גורפת בטבח הנוראי בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, תמיכה חסרת תקדים בחמאס ושביעות רצון מיחיא סינוואר ורצון שברצועת עזה יכונן משטר בראשות חמאס.

כל זאת, לצד הערצת גורמים חיצוניים שעויינים את ישראל ופוגעים בה כמו תימן, חזבאללה, איראן ורוסיה וכעס ובוז כלפי ארה"ב.

הפלסטינים לא יעשו ביוזמתם שום צעד כדי לשנות את הלכי הרוח האלה בקרב האוכלוסיה, גם אם הרש"פ תשלוט ברצועת עזה, מערכת החינוך שלה ואמצעי התקשורת הרשמיים שלה מלאים ברעיונות ומסרים דומים לאלה של ארגון חמאס.

הגוף היחיד שיש לו סיכוי כלשהו לעשות את השינוי הדרוש הוא ישראל באמצעות הקמת ממשל צבאי עם מנהל אזרחי פלסטיני מטעמה שימנה את האחראים על מערכת החינוך והתרבות ברצועת עזה באנשים שמתנגדים לרעיונות נאלה ומוכנים לחיות בדו קיום עם ישראל.

המנהל האזרחי החדש ייצטרך לטהר את מערכת החינוך החמאסית ברצועה למנות מורים מתאימים חדשים ומטיפים במסגדים בתקווה שיצליח להשיג שינוי בהלכי הרוח במרוצת השנים הבאות.

אבל אם השינוי לא יבוא מבפנים לא יקרה שום דבר, אם אכן הפלסטינים רוצים להעלים את שנאתם לישראל וליהודים הם צריכים לשכתב מחדש את ספרי הלימוד ואת הערכים האסלאמיים הקשים נגד ישראל, אם זה לא יקרה, חבל על הזמן, הכל יתערבב מחדש.

בשיח הפלסטיני אין כרגע שום דיבור על חשבון נפש על הטבח הנורא שמחבלי חמאס עשו בישובי עוטף עזה, להיפך, הם מנסים לטשטש את מעשי האונס ולהצדיק את הטבח עצמו, אין שום התפכחות מהחייתיות שאפפה את המחבלים,יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מסרב עד היום לגנות את הטבח הנורא.

המצב הוא חמור מאוד וככל שהמלחמה תימשך רגשות השנאה הפלסטינית כלפי ישראל רק יתעצמו,ישראל צריכה לגלות גישה מציאותית ולהבין מי ניצב מולה ולנהוג בהתאם, יותר מאשר לקוות שהזמן יעשה את שלו, אין לה מה לעשות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי