התוכנית של ממשל ביידן ברצועת עזה תיכשל

הנשיא ביידן רוצה להמליך "רש"פ מחודשת" ברצועת עזה שתנהל את החיים בה ביום שאחרי המלחמה. ישראל וחמאס מתנגדות לשלטון הרש"פ ברצועה, גם הרחוב העזתי אינו רוצה בה, זוהי דוגמא נוספת לכישלון האסטרטגיה האמריקנית במזה"ת.

ממשל ביידן לא ויתר על תוכניתו להחזיר את הרש"פ לרצועת עזה כדי שתשלוט בה ביום שאחרי המלחמה, הוא תיאם את תוכניתו עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אשר מינה את מקורבו מוחמד מוצטפא כדי להקים ממשלת טכנוקרטים בהקדם.

בימים אלה מקים מוחמד מוצטפא את הממשלה החדשה שתישבע אמונים ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עד לחג עיד אלפיטר שמסיים את חודש רמדאן.

הממשלה החדשה אמורה לעשות רפורמות מקיפות במנגנוני השלטון, לבער את תופעת השחיתות, להילחם נגד הטרור וההסתה נגד ישראל ולשפר את המצב הכלכלי המתדרדר.

זוהי אמורה להיות "הרש"פ המחודשת", על פי ההגדרה האמריקנית.

במקביל מקים צבא ארה"ב מזח צף בצפון רצועת עזה כדי להגביר את הזרמת הסיוע ההומניטרי לרצועה, על פי גורמים בתנועת פת"ח, למרות התנגדותה של ישראל לכניסתה של הרש"פ לרצועה, הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלסטיני, מכין בתיאום עם הממשל האמריקני כוח צבאי של כמה אלפי פעילי פת"ח מרצועת עזה שיהיה מוכן להתפרס ברצועת עזה במידת הצורך.

במקביל מנהל חוסיין א-שיח', מקורבו של יו"ר הרש"פ והמועמד החביב על ממשל ביידן לתפקיד היורש,מגעים עם מדינות המפרץ כדי שיסייעו לממשלה החדשה שתקום.

אולם נראה שהתוכנית האמריקנית לשליטה של הרש"פ על הנעשה ברצועת עזה לא תצא אל הפועל בגלל הסיבות הבאות:

א.ישראל ותנועת חמאס מתנגדות לכניסת הרש"פ לשטחי הרצועה,ישראל רואה ברש"פ גוף שמעודד טרור ואילו חמאס רואה ברש"פ יריבה פוליטית שהציבור העזתי אינו רוצה בה.

ב. לאור הניסיון האמריקני בעיראק ובאפגניסטן, שום גוף שלטוני פלסטיני הנתמך על ידה לא ישרוד ברצועת עזה.

הרפיסות של ממשל ביידן בנזרח התיכון והאסטרטגיה הכושלת שלו מול איראן ושלוחותיה במזרח התיכון, איננה יכולה להבטיח  שלטון רשות פלסטינית ברצועת עזה שבה מרבית התושבים תומכים בשלטון חמאס.

ארה"ב היא בת הברית האסטרטגית של ישראל, בעיני תושבי הרצועה היא שתמכה בישראל בכל הכוח מתחילת המלחמה וסיפקה לה נשק ותחמושת להרוג פלסטינים, הרש"פ גם היא בת ברית של הממשל האמריקני שתומך בה כספית ומאמן את מנגנוני הביטחון שלה כיצד להילחם בטרור של חמאס.

לכן, ברצועה לא רוצים את שלטון יו"ר הרש"פ והחבורה המקיפה אותו המזוהה עם ישראל וארה"ב, רוצים בהנהגה חדשה שתיבחר בבחירות חופשיות ודמוקרטיות ותבטא את רצון העם.

מבחינת התושבים ברצועה, הרש"פ של מחמוד עבאס היא שותפה לפשעים שעשו ארה"ב וישראל ברצועת עזה.

לכן, טוב יעשה הנשיא ביידן אם יתפכח במהרה מהאשליות ומהחלומות שלו, הרש"פ בראשות מחמוד עבאס סיימה את תפקידה ההיסטורי, היא בקושי שולטת בשטחי יהודה ושומרון ואיבדה כבר לפני שנתיים את אזור השומרון לשליטתן של קבוצות טרור חמושות שנתמכות על ידי איראן, כיצד היא תשלוט גם ברצועת עזה?

הפתרון היחידי המעשי כעת לשלטון ברצועה הינו הקמת שלטון צבאי ישראלי זמני שיחנוך בהדרגה ממשל מקומי פלסטיני עד שהוא יוכל לעמוד על רגליו בעצמו ולנהל את חיי היום יום של האוכלוסיה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי